Fotocredit: Flickr / cc / Sebastien Wiertz
door op 26-11-2014 13:46ARTIKELMarketingcommunicatie

10 tips voor het schrijven van een persbericht

Een persbericht kan een goed middel zijn om free publicity te genereren. Mits goed ingezet natuurlijk, want een veelgehoorde klacht is dat persberichten niet worden doorgeplaatst of niet goed in elkaar zitten. Op 24 november 2015 en 19 januari 2016 organiseert Cultuurmarketing een tweedaagse cursus PR. Als voorbereiding geven wij je alvast 10 tips voor het schrijven van een persbericht.

1. Wees de journalist
Het lijkt een open deur, maar verplaats je voor een moment in de schoenen van de journalist. Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de doelgroep van het medium? Je moet kritisch zijn over de nieuwswaarde van je bericht. Hoe belangrijk is de informatie, in hoeverre wijkt het af van het overige nieuws en welke autoriteit heb jij als verzender?

2. Nieuws, geen reclame
Het doel van een persbericht is informeren, je wilt een nieuwsbericht delen. Een te wervende tekst en reclametaal kan journalisten nog wel eens afschrikken. Probeer dus zo objectief mogelijk te schrijven: blijf to-the-point, formuleer helder en houd je aan de feiten.

3. Zorg voor een opvallende titel
Je titel moet weerspiegelen waar je persbericht over gaat en prikkelen om verder te lezen. Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed. Probeer je organisatie te vernoemen in de titel: ‘Museum X opent tentoonstelling Y’ werkt beter dan ‘Bijzondere tentoonstelling te zien in het museum’.

4. Een goede structuur is het halve werk
Er is een standaard opbouw voor een persbericht die je het beste kunt volgen. Begin met de top (PERSBERICHT – plaats – datum), gevolgd door de kop (opvallende titel), intro/lead (korte en bondige samenvatting), de uitwerking (de achtergrondinformatie en verdere context) en je sluit af met de noot voor de redactie (voor meer informatie verwijzen naar een bereikbare contactpersoon met naam, e-mailadres en telefoonnummer).

Plaats voor de noot voor de redactie ‘niet voor publicatie’, je wilt immers niet dat dit verder wordt verspreid. Tenslotte kan je een bijlage toevoegen aan je persbericht, zoals beeld of een interessante rapportage. Dit wordt vaak gewaardeerd door de ontvanger.

5. De vijf W’s + H
Het komt wel eens voor dat media alleen de eerste alinea van je persbericht overnemen en publiceren. Daarom is het handig om in deze alinea, ook wel intro of lead genoemd, de vijf W’s te vermelden: wie, wat, waar, waarom, wanneer. Ook ‘hoe’ kan handig zijn om hier te vermelden, maar je kunt deze ook in de uitwerking plaatsen.

6. Schrijven is schrappen
Persberichten bestaan doorgaans uit maximaal 1 A4’tje. Schrijf kort en bondig en probeer dubbele informatie te vermijden.

7. Vermijd hulpwerkwoorden
Persberichten lezen het prettigst als het in de actieve vorm is geschreven. Voorkom dus hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’. Daarnaast is het aan te raden om te schrijven in de derde persoon, ‘ik’ en ‘wij’ kan je het beste alleen in citaten gebruiken.

8. Laat je fout niet viral gaan
Het lijkt een open deur, maar spelling, grammatica en structuur is essentieel. Wanneer er een fout in je persbericht staat doet dit niet alleen aan je imago af, maar de fout kan ook worden overgenomen in de daadwerkelijke publicatie. Het is nooit verkeerd om je persbericht door een digitale spelcheck te halen en te laten nalezen door collega’s.

9. Klaar met schrijven, en nu?
Het wordt aangeraden om de tekst te verwerken in je e-mailbericht zelf en niet als bijlage, zodat je bericht niet wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger. Bijlages zoals beeldmateriaal en overige documenten kun je om deze reden dan ook het beste beschikbaar stellen via een externe website.

Verstuur je e-mailbericht vanuit de organisatie als afzender en niet uit je persoonlijke account, dit bevordert je herkenbaarheid en autoriteit. Verzend je bericht ten slotte niet met hoge urgentie om irritatie bij je ontvanger te voorkomen.

10. Persoonlijke touch
Het kan gunstig zijn om goed contact te onderhouden met de verschillende journalisten uit je perslijst. Weet jij op welke manier zij het liefst je persbericht ontvangen? Doe er je voordeel mee als je over deze kennis beschikt. Maak bovendien de aanhef van je persbericht ook zo specifiek en gericht mogelijk. Er gaat weliswaar wat meer tijd in zitten, maar alle kleine beetjes kunnen je helpen bij doorplaatsing van je bericht.

Meer weten over PR? Op dinsdag 24 november 2015 en 19 januari 2016 organiseert Cultuurmarketing een tweedaagse cursus PR onder leiding van Nicole de Boer. Je vindt hier meer informatie.

Fotocredit: Flickr

Patricia Liplijn

Geschreven door Patricia Liplijn

Patricia Liplijn studeerde Theater-, film- en televisiewetenschap (BA) en Kunst, Cultuur en Erfgoed (MA). Ze werkt bij Cultuurmarketing als communicatie- en projectmedewerker.