10 tips voor het schrijven voor social media(1)
door op 10-11-2015 12:19ARTIKELOnline marketing

10 tips voor goedscorende social mediaposts

Hoe boek je succes met social mediaposts? De verschillen tussen posts zijn soms klein, terwijl het verschil in effect enorm kan zijn. Details en nuance kunnen allesbepalend zijn in het behalen van een zo groot mogelijk bereik. Denk aan de tijd waarop je een post de online wereld in slingert of oncontroleerbare algoritmes zoals de edgerank van Facebook. Met deze 10 praktische tips gaat jouw post van een flop naar een (potentiële) viral.

1. Pas je boodschap aan aan het medium dat je gebruikt

Ten eerste is het essentieel dat je rekening houdt met het medium waarop je post en je de boodschap aanpast aan de specifieke kenmerken van het social medium dat je gebruikt. Wat biedt Pinterest dat LinkedIn niet doet?

Op Twitter post je korte berichten voorzien van hyperlinks en hashtags, op Facebook benader je je publiek zo persoonlijk mogelijk en vraag je het op feedback, op Pinterest zorg je voor creatieve ontspanning, LinkedIn gaat om het delen van educatieve content en je professionele netwerk en met Google+ richt je je op de versterking van je publiek in een niche.

10 tips voor het schrijven voor social media

Bron: CoSchedule Blog

Je doet deze aanpassingen niet alleen om je bereik per medium te vergroten. Je wil ook laten zien dat je moeite voor je publiek doet. Als je volgers op Twitter ook je Facebook-pagina liken, hebben zij er immers niets aan om twee keer exact hetzelfde te zien of te lezen. Bovendien zou je dan de indruk kunnen wekken een luie marketeer te zijn.

2. Speel in op de specifieke behoeften van je publiek

Natuurlijk vind jij alle content van de organisatie waarvoor je werkzaam vindt interessant. Maar geldt dat ook voor je publiek? Bij veel organisaties worden intern en extern nieuws wel eens met elkaar verward. Is jullie programma rond? Dan is het natuurlijk feest op kantoor, maar wat heeft je publiek daar aan? Plaats berichten waarvan de inhoud specifiek interessant voor je volgers en speel in op hun specifieke behoeften. Vraag jezelf voortdurend af: what’s in it for them?

3. Zet je publiek aan tot actie

Een letterlijke call-to-action kan soms averechts werken, maar het kan geen kwaad om je volgers op een subtiele manier aan te zetten tot actie. Je wilt immers toch dat ze je video gaan bekijken, je artikel gaan lezen, je evenement gaan bijwonen of content met je delen. Toon je aanbod op ongedwongen manier en zorg vooral dat je niet opdringerig overkomt.

10 tips voor het schrijven voor social media

TivoliVredenburg verzamelt foto’s van bezoekers. Een subtiele oproep om meer te delen?

4. Gebruik persoonlijke voornaamwoorden

Door het informele en laagdrempelige karakter van veel social media kun je een persoonlijke sfeer proberen te creëren, zodat volgers zich meer betrokken zullen voelen bij je organisatie.

Woorden als ‘ik’, ‘jij’ en ‘wij’ verkleinen de afstand tot je publiek en stimuleren het tot stand komen van gesprekken. Als er dan een opmerking wordt geplaatst of een vraag wordt gesteld, moet je ook in die interactie investeren. Beantwoord reacties uitgebreid en zorgvuldig en laat zien dat je de tijd neemt voor je publiek.

5. Gebruik relevante sleutelwoorden en hashtags

Search Engine Optimization voer je normaliter door op je website, maar je kunt hier op social media ook rekening mee houden. Gebruik relevante sleutelwoorden en de juiste hashtags zodat je posts goed vindbaar zijn. Je kunt algoritmes van social media niet sturen, maar vergeet niet dat bijna alle social media een zoekmachinefunctie hebben. De woorden die daar worden ingetypt, moeten terug te vinden zijn in jouw post.

10 tips voor het schrijven voor social media

Met de terugkerende hashtags #FanArt en #125yearsofinspiration verhoogt het Van Gogh Museum de shareability van Facebook-posts

6. Vermijd jargon

Hanteer toegankelijk taalgebruik en pas het aan aan de ontvanger. Veel social media zijn informeel van aard en focussen zich op het sociale aspect van communicatie. Denk niet vanuit jezelf, maar vanuit de ontvanger en geef aan de hand daarvan je tone of voice vorm.

7. Combineer je tekst altijd met (bewegend) beeld

Er wordt in marketingcommunicatie al enige tijd van een visuele revolutie gesproken. Bedenk hoe je die kunt toepassen op je social mediabeleid. Een Facebook-update wordt bijvoorbeeld groter weergegeven als er een foto of de preview van een link met foto bij zit. In een Tweet wordt je afbeelding al in de tijdlijn weergegeven als je ‘m apart toevoegt. De kans dat je volgers je post opmerken is dan dus groter.

Post jij nog vaak enkel tekst of plaats je links zonder beelden? Dan heb je er bij dezen een nieuwe uitdaging bij: voorzie al je posts van een afbeelding of video. Let wel: deze moet relevant en aantrekkelijk zijn – aan een abstract beeld dat zo uit de zoekmachine van Flickr rolde, hebben je volgers nog niet zoveel. Grafieken, tabellen en screenshots kunnen dan bijvoorbeeld uitkomst bieden. Research naar een goede video, of er zelf een maken, kan ook lonen.

10 tips voor het schrijven voor social media

Het Nationale Ballet kondigt de nieuwe voorstelling aan met de videotrailer

8. Beperk je tot één boodschap

In het verlengde daarvan ligt het advies om to-the-point te schrijven. Maak meteen duidelijk waar je het over hebt en wat de lezer kan verwachten.

Dat doe je aan de hand van een bondige tekst, waarin je één boodschap communiceert.
Verwar de lezer niet met verschillende verhalen in één post. Houd het bij één onderwerp en geef niet meer informatie dan nodig.

9. Wees niet bang om fouten te maken

Veel social media geven de mogelijkheid je posts tussentijds aan te passen. Een slechte formulering kan dus gecorrigeerd worden. Mooie bijkomstigheid: een fout is menselijk en verhoogt daardoor je shareability en likeabilty.

Heb je het bij het verkeerde eind? Dan zullen je volgers je daarop wijzen en zie daar: je hebt zomaar een nieuwe conversatie op gang gebracht. Let op – er zijn wel valkuilen: geef je publiek de erkenning voor hun opmerkingen en wees niet bijdehand in de correcties die je doorvoert.

10. Haak in op het verhaal en social mediaposts van concullega’s

Social media lenen zich uitstekend voor het vertellen van een verhaal en het uitdragen van een bepaalde identiteit. Je wil natuurlijk het liefste zoveel mogelijk van je eigen content delen, maar het kan geen kwaad om daarnaast in te haken op inspirerende berichten van collega-instellingen en -organisaties. Of je verwante concullega’s een steuntje in de rug te geven.

10 tips voor het schrijven voor social media

Best Kept Secret tipt verwant muziekfestival Incubate op Instagram

Meer weten over online marketing? Meld je aan voor de inspiratiemiddag online marketing.

Iris van Korven

Geschreven door Iris van Korven

Iris van Korven studeerde Nieuwe media & digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.