Flickr / cc / mendolus shank
door op 11-02-2015 09:44ARTIKELOndernemerschap

10 verschillende abonnementen in de cultuursector

De culturele sector kent verschillende prijsmodellen wat betreft kaartverkoop. Op 19 maart organiseert Cultuurmarketing een inspiratiemiddag over prijsbeleid. Ook abonnementen zullen tijdens deze middag de revue passeren.  Ter inspiratie zetten wij er 10 uit de culturele sector op een rijtje.

abon•ne•ment (het; o; meervoud: abonnementen)

De definitie van een abonnement  is “een regeling, waarbij een eenmalige of periodieke betaling wordt gedaan, welke recht geeft op een gedurende een bepaalde periode onbeperkte gebruikmaking van een bepaalde service”. Binnen deze definitie is er nog veel variatie mogelijk, zoals te zien is in de volgende voorbeelden.

1. Oui, je viens: de passe-partout
Een veelgehoorde term: de passe-partout. De letterlijke vertaling is ‘overal passeren’. Na een eenmalige betaling heb je met deze kaart onbeperkt toegang. Dit type abonnement wordt vaak gebruikt bij festivals, zoals het Nederlands Film Festival. Je kunt hierbij voor €112,50 naar elke reguliere film die het festival te bieden heeft gedurende 10 dagen, mits het niet is uitverkocht. Voor ongeveer dezelfde prijs (€100) kan je bijvoorbeeld ook vier dagen lang onbeperkt live popmuziek luisteren tijdens Le Guess Who? festival, dat ook in Utrecht te vinden is.

2. Met het gezin op pad
Ook niet onbekend zijn de jaarabonnementen voor één persoon en groepskortingen voor meer dan 20 personen. Maar er is ook een abonnement op maat voor het hele gezin: het gezinsabonnement. Dit abonnement is bekend onder dierentuinliefhebbers, maar wordt ook toegepast in de culturele sector. Zo heeft erfgoedpark Eindhoven Museum een abonnement voor maximaal 5 personen (€100,-) en ook het Archeon heeft een aangepast abonnementstarief voor het gezin (€47,50 voor volwassenen en €35,- voor kinderen).

3. Onbeperkt de kleine zaal in
De liefhebber van de kleine zaal van de schouwburg is bij de Rotterdamse Schouwburg (€125,-) en Orpheus in Apeldoorn (€150,-)  aan het juiste adres. Deze theaters bieden kleine zaal abonnementen aan, waarbij de bezoeker voor één vast tarief naar elke voorstelling in de kleine zaal kan voor een seizoen lang. De kaarten kunnen één maand voorafgaand aan de voorstelling worden gereserveerd.

De Rotterdamse Schouwburg heeft deze abonnementsvorm ingevoerd nadat ze een afname in het bezoek in de kleine zaal hadden geconstateerd. Met het Onbeperkt Kleine Zaal Kaart willen ze herhaalbezoek aan de kleine zaal stimuleren. Lees hier meer over de case van de Rotterdamse Schouwburg op onze website.

4. Voorzichtig uitproberen
Als jouw bezoeker niet zo’n fan is van de kleine zaal, maar wel van de nog iets fragielere voorstellingen kan je als organisatie inspiratie opdoen bij Toneelgroep Amsterdam. Daar hebben ze het try-out abonnement in de aanbieding: voor €40 kan je naar twee try-out voorstellingen, waardoor de bezoeker €10 bespaart en jouw zaal wellicht sneller is gevuld.

5. Over de rode loper
Een ander  abonnement van Toneelgroep Amsterdam: het première abonnement. Met dit abonnement is de bezoeker voor €175,- aanwezig bij drie premières, inclusief afterparty waar er champagne kan worden gedronken met de cast & crew. Santé!

6. Geleend uit de klassieke muziek: kijkersseries
Een fenomeen dat de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen zijn de kijkersseries. Deze series zijn vaak samengesteld rondom een bepaald thema, waarbij de bezoeker de reeks tegen een scherp tarief kan aankopen. Deze series zijn vooral te zien bij klassieke muziek, maar ook toepasbaar bij bijvoorbeeld dans en theater.

Voorbeelden zijn de Kamermuziekserie van TheatersTilburg, de Grootheden van de Lach serie van Stadstheater Zoetermeer of de Donderdagavondserie van het Muziekgebouw aan het IJ.

7. De Museumkaart, wie kent hem niet?
Er is eigenlijk niemand in de kunst- en cultuursector die hem niet kent, maar ontbreken in dit rijtje mag hij ook niet: de Museumjaarkaart. Dit abonnementstype bestaat al sinds 1981.

Voor €54,95 (volwassenentarief 2014) schaft de museumliefhebber een pas aan waarmee hij of zij bij 400 musea in Nederland gratis naar binnen kan. Soms geldt er een toeslag voor een tentoonstelling. Daarnaast krijgt de museumjaarkaarthouder ook speciale aanbiedingen toegestuurd.

8. Vaste prik
Voor de gewoontedieren heeft de Rotterdamse Schouwburg de Dagkaart ontwikkeld: met dit abonnement kan je op een vaste dag in de week onbeperkt naar voorstellingen komen kijken. De keuze bestaat uit woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag voor een vast bedrag €150,-. Combinaties zijn ook mogelijk.

9. De bezoeker als fan
Een lidmaatschap bij FOAM geeft de museumbezoeker niet alleen onbeperkt toegang tot het Amsterdamse museum, maar ook toegang bij negen buitenlandse fotografiemusea. Daarnaast wordt de fotografieliefhebber uitgenodigd voor exclusieve evenementen bij het museum en profiteert hij of zij van korting in de shop.

Ten slotte is het lidmaatschap ook een beetje symbolisch: de bezoeker wordt direct benoemd tot Fan van FOAM. Voor de bezoeker die niet graag alleen gaat is er Fan+, waarbij er altijd een tweede persoon gratis mag worden meegenomen.

10. Het beste aanbod maandelijks op de mat
Deze abonnementen zijn al eerder verschenen op Cultuurmarketing: het gecureerde aanbod van CJP (€15,- per jaar) en WeArePublic (€15,- per maand) voor de particulier. Strikt gezien zijn dit eigenlijk geen abonnementen, want de abonnementhouder krijgt geen onbeperkte toegang na aanschaf van het lidmaatschap, maar krijgt aanbod voorgeschoteld waar ze met korting heen kunnen gaan. Ook voor bedrijven is er een platform die kortingen aanbiedt voor de werknemers: het Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA).

Ken jij nog abonnementen die je inspirerend vindt en die je graag wilt delen? Aanvullingen zijn meer dan welkom, laat deze achter in de comments!

Meer weten over innovatief marketing- en prijsbeleid? Op donderdag 19 maart 2015 organiseert Cultuurmarketing een inspiratiemiddag waar drie sprekers komen vertellen over hun succesvolle prijsbeleid. Lees hier meer over deze inspiratiemiddag.

Fotocredit: Flickr

Patricia Liplijn

Geschreven door Patricia Liplijn

Patricia Liplijn studeerde Theater-, film- en televisiewetenschap (BA) en Kunst, Cultuur en Erfgoed (MA). Ze werkt bij Cultuurmarketing als communicatie- en projectmedewerker.