Header Parels koffer 12
door op 24-12-2018 11:42ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 12 onontdekte parels van 2018

Eerder zetten we al onze top tien meest gelezen artikelen van 2018 voor je op een rij. Maar daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere artikelen die nét iets minder zijn gelezen, maar die ook zeer de moeite waard zijn om nogmaals in de spotlight te zetten. Begin je jaar goed en ontdek onze twaalf leestips van het afgelopen jaar.

De podcast in de kunst- en cultuursector: 8 inspirerende voorbeelden

Podcast TivoliVredenburg

De podcast: een hot item in hedendaags cultuurlandschap. Te beluisteren waar en wanneer je maar wilt, zijn ze een geliefd medium voor verschillende doelgroepen geworden. Lees hier hoe acht culturele instellingen de podcast als communicatiemiddel in hun marketingmix inzetten.

Arlette de Jong van Musis en Stadstheater Arnhem: “Loyaliteit bereik je niet met een online post.”

Musis & Stadstheater Arnhem

Cultuurmarketing duizendpoot Arlette de Jong vertelt over haar jarenlange ervaring bij culturele instanties als Tropenmuseum en Nationale Opera & Ballet, en over haar nieuwe uitdaging als hoofd marketing bij Musis & Stadstheater Arnhem. Lees het volledige interview hier.

3 tips om je publiek te activeren met contentmarketing

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep jouw content daadwerkelijk onder ogen krijgt? In deze blog gaat (content)marketeer en communicatieadviseur Irma Machielse in op de motieven om op content te reageren of zelf te maken, en geeft daarbij tips voor de cultuursector.

Merlijn Twaalfhoven: “Elke kunstenaar is in principe een verhalenverteller.”

Merlijn Twaalfhoven

“Met een andere mindset hebben we de grenzen tussen productie en marketing doorbroken.” In dit interview gaat componist Merlijn Twaalfhoven in op zijn visie op marketing en ondernemerschap in de culturele sector.

Onderzoeksresultaten cultuurmarketing onderzoek 2018: meer marketingbudget en ruim 30% naar online marketing

cultuurmarketing onderzoek

Cultuurmarketing onderzoekt sinds 2013 jaarlijks de trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied. Lees hier de belangrijkste resultaten van 2018.

“Als je niet inspeelt op de behoeften van de stad dan kun je net zo goed sluiten.”

Op de grens verenigd

Ben je al bekend met het fenomeen ‘publiekswerking’? Deze term is in Nederland bezig aan een kleine opmars en gaat in de kern om het verlagen van drempels tot culturele organisaties. In dit artikel vertellen drie Vlaamse vakgenoten over hun baan als publiekswerker en de scheidslijn tussen publiekswerking en publiekswerving.

Gijs Schunselaar van Museum Van Loon: “Bij maatschappelijke thema’s zie ik geen uitdagingen, ik zie kansen.”

De tuin van Museum Van Loon

“Geschiedenis is een levend ding, dus je moet erover praten: embrace history and tell the story.” Dit is het motto dat Gijs Schunselaar, de nieuwe directeur van Museum Van Loon, graag voert. Lees het gehele gesprek hier.

Hogere zaalbezetting bij TAQA Theater de Vest door ‘Vers’-voordeel

Marktkramen

Met de campagne ‘Vers van de Vest’ zorgde TAQA Theater de Vest ervoor dat de gemiddelde zaalbezetting toenam van 33% naar maar liefst 56%. In dit artikel licht Elianne van Diepen, marketing coördinator bij Theater De Vest, het programma nader toe.

Henry Timisela: “Verhalen uit de samenleving verdienen een podium in het theater.”

Henry Timisela

Als film- en theatermaker geeft Henry Timisela, samen met zijn broer Joshua, de verhalen van de Molukse gemeenschap een podium en inspireren zij andere mensen om ook hun eigen verhaal te vertellen. We gingen met Timisela in gesprek over zijn visie op ondernemerschap en diversiteit in de kunst- en cultuursector.

? Vlaamse en Nederlandse vakgenoten brainstormen samen over publiekswerking

Een middag kennis delen tussen Nederland en Vlaanderen. Dat was de insteek van de eerste Vlaamse middag die Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, Publiq en Cultuurmarketing op 17 mei 2018 organiseerden. Benieuwd naar de inzichten die wij verkregen uit deze internationale bijeenkomst? Voor leden schrijven we regelmatig verslagen van onze bijeenkomsten. Login en lees verder.

Pieces of Tomorrow: publieksontwikkeling bij TivoliVredenburg

Pieces of Tomorrow

Symfonische muziek in volle glorie, ingepakt als een popconcert. Is dat mogelijk? Op deze vraag geeft TivoliVredenburg een overweldigend antwoord met hun succesvolle serie ‘Pieces of Tomorrow’. In dit artikel vertellen Lieke Timmermans (teamleider marketing en communicatie) en Eva Huisman (marketing klassiek) alles over het samenbrengen van deze ogenschijnlijk onverenigbare werelden.

Welke bezoekers zijn belangrijker: ideeën van Byron Sharp getoetst aan de culturele marketingpraktijk

heavy light users

Wat Byron Sharp betreft, bekend van zijn boek ‘How Brands Grow’, wordt Pareto’s wet bijgesteld en de focus verlegd naar alle klanten in plaats van alleen de meest waardevolle klanten. In deze blog kijkt data-analist en marketingadviseur Sara Oomen of zijn ideeën ook zouden passen bij de praktijk van cultuurmarketing.

Fotocredit header: Pixabay

Overige foto’s: TivoliVredenburg, wikimedia, pexels, merlijntwaalfhoven.com, Andy Merregaert, Peter Kooijman, TAQA Theater de Vest, The Brothers Timisela, Bart Grietens, Juri Hiensch, Pixabay