mus
door op 05-11-2012 09:30ARTIKELOnline marketing

120 Jaar zorggeschiedenis in virtueel museum

De ’s Heeren Loo Zorggroep, een grote aanbieder van zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, opende vorige maand de virtuele deuren van haar unieke digitale museum. Naar aanleiding van het 120-jaar jubileum werd de rijke historie van de zorggroep in 15 verschillende virtuele kamers verdeeld, waarin allerlei thema’s en gebeurtenissen van s’ Heeren Loo werden verwerkt. Tijdens een virtuele wandeltocht kunnen bezoekers een kijkje in de geschiedenis van de gehandicaptenzorg nemen. Door middel van filmpjes, tekst en animatie is de geschiedenis, van de intake tot het wonen, van onderwijs tot zingeving en van behandelaars tot werk & dagbesteding op een toegankelijke manier te herbeleven. Met het digitaal museum hoopt ’s Heeren Loo meer identiteit rond haar merk te creëren en meer (jonge) mensen te bereiken.

Vanaf de eerste gesprekken met studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) werd het project in 2010 gestart. Vrijwilligers hielpen met het verzamelen van historisch beeldmateriaal en het digitaliseren hiervan. Ook cliënten droegen hun steentje bij in de vorm van beeld- en/of videomateriaal. Gedurende het project werd het werkproces begeleid door een historicus.

De website bestaat uit 15 virtuele kamers met aparte thema’s, waarin je als bezoeker op je gemak vanuit je bureaustoel doorheen kunt ‘wandelen’. Deze techniek werd gerealiseerd met Flash. Ondanks een aantal beperkingen in de toegankelijkheid hiervan en de hedendaagse tendens om met HTML5 te werken, werd er voor dit programma gekozen omdat deze met name op het gebied van ‘staging’ (het binnen kunnen wandelen van een kamer om hier rond te kijken) de grootste voordelen bood. Flash applicaties zijn echter niet (optimaal) beschikbaar op mobiele applicaties. Daarom zal er ook een mobiele app verschijnen die beschikbaar is voor de iPhone en iPad. Aan de hand van toekomstige ontwikkelingen op het gebied van HTML5 denkt de zorggroep in de toekomst eventueel andere keuzes te kunnen maken.

Bij het ontwerpen van het virtuele museum is ook op andere gebieden aan eventuele uitbreidingen gedacht. Zo kunnen er bijvoorbeeld digitale exposities of andere ideeën worden toegevoegd. Nieuwe content zal per jaar  in het museum worden opgenomen. Onderstaand de trailer van het digitale museum!