Mobile marketing 4 onmisbare tips
door op 11-10-2016 08:40ARTIKELOnline marketing

Bijna 50% van jouw bezoekers is mobiel: 4 onmisbare tips voor mobile marketing

Informatie wordt tegenwoordig overwegend online verkregen en daar spelen culturele organisaties op in door middel van e-mailmarketing, responsive of adaptive websites en een goed en gemakkelijk online ticketsysteem. Marketing specifiek gericht op mobiele apparaten is echter ook van groot belang. De concurrentie op het gebied van vrijetijdsbesteding – pretparken, dierenparken, sportorganisaties – zet hier vaak al op in, maar wat kun je als cultuurmarketeer doen? Wij zetten 4 tips op een rij.

Ruim 80 procent van de internetgebruikers heeft tegenwoordig een smartphone en meer dan de helft van het online verkeer vindt plaats via mobiele telefoons. Online marketen doen we inmiddels allemaal wel, maar het is eigenlijk een must om ook een doordachte mobile marketingstrategie te ontwikkelen.

Wat is mobile marketing?

Onder mobile marketing vallen alle middelen voor marketing die gerelateerd zijn aan mobiele telefoons en andere mobiele apparaten zoals tablets. Binnen deze vorm van marketing kan er gebruik worden gemaakt van een scala aan mogelijkheden: e-mails, apps, QR-codes, sms-berichten of websites speciaal gericht op mobiele gebruikers. Mobiele media bieden daarbij de mogelijkheid tot interactiviteit, personalisatie, localisatie (d.m.v. GPS) en gebruik van het (mobiele) internet. Er is zijn zoveel opties, dat het soms lastig is om overzicht te houden. Wanneer je mobile marketing in je marketingactiviteiten toepast, waar moet je dan rekening mee houden?

Tip 1: Gebruiksvriendelijkheid

Bij de meeste culturele instellingen zal een groot deel van de customer journey online plaatsvinden, omdat daar de klantreis rondom het kopen van een ticket plaatsvindt. Hierdoor zie of spreek je klanten pas als ze online al met je in aanraking zijn geweest. Het is daarom niet alleen van belang dat je vindbaar bent op het web, maar ook dat je rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid – zeker omdat veel potentiële bezoekers informatie zoeken via een smartphone of tablet. Een website geoptimaliseerd voor een mobiel apparaat is hierbij noodzakelijk om de beste gebruikerservaring te bieden. Deze kun je als adaptive of responsive website opzetten.

Een adaptive website past zich aan het apparaat van de bezoeker aan, waardoor deze niet lang hoeft te wachten voordat de content verschijnt. Een dergelijke website kijkt naar zowel de schermgrootte, -resolutie als internetsnelheid en past de inhoud van je website hierop aan. Een adaptive website biedt je websitebezoeker dus een optimale gebruikerservaring, maar vereist wel een andere template en content waardoor het voor de ontwerpers en programmeurs meer werk betekent.

Je kunt ook kiezen voor een responsive website. Responsive websites zijn ontworpen en gebouwd om zichzelf aan te passen aan het scherm waarin ze bekeken worden. De focus ligt op het goed weergeven van het design; de content is van lagere prioriteit. Een responsive website reageert op de afmetingen van het scherm of de browser, waardoor het niet uitmaakt of je met een smartwatch of een 55 inch tv kijkt. De inhoud is altijd leesbaar en de website altijd bruikbaar.

Mobile marketing: 4 onmisbare tips

Het verschil tussen een adaptive en een responsive website (bron)

Mobile marketing is echter breder dan een website alleen. Naast het aanpassen van je website voor een gebruiksvriendelijke ervaring, is het handig om te kijken naar de mails die je uitstuurt en het ticketingsysteem. Ongeveer de helft van de mobiele gebruikers doet namelijk aankopen via een smartphone of tablet. (Marketingfacts, 2015) Ook hierbij is gebruiksvriendelijkheid key.

Let er daarnaast op dat alle linkjes die je in de mobiele content plaatst ook zelf weer naar een mobiel-vriendelijke locatie leiden en dat je algehele campagne (ook) is afgestemd op mobiele apparaten. Hoe makkelijker je het bezoekers maakt, hoe groter de kans is dat ze daadwerkelijk iets aanschaffen.

Tip 2: Richt je op een mobiele doelgroep

Mensen die via een mobiele telefoon met een culturele instellingen in aanraking komen, hebben meer haast en willen sneller resultaat zien dan mensen die dit op hun computer of offline doen. Als organisatie is het van belang om te realiseren dat mobiele content geoptimaliseerd moet worden voor de ongeduldige gebruiker. Je hebt slechts enkele seconden voordat iemand verder scrollt of wegswipet, dus je moet snel de aandacht trekken. De inhoud en layout van elke mobiele pagina moet direct aanspreken, zij het via een pakkende titel, een intrigerende naam of een pakkend design.

Van het grootste belang is dat alles simpel blijft – een scherm is vaak maar klein en er past niet heel veel informatie op. In plaats van een lang verhaal met een routebeschrijving kun je bijvoorbeeld Google Maps gebruiken die jouw GPS locatie als startpunt pakt, en extra informatie kan worden verborgen achter een uitklapbaar menu.

Tip 3: Combineer je online kanalen

Social media platforms maken het ontzettend makkelijk om mobielvriendelijke content te creëren en bieden daarnaast een gratis mogelijkheid om met je publiek in interactie te treden. Het Noordbrabants Museum deed dit bijvoorbeeld heel handig omtrent de grote Jheronimus Bosch tentoonstelling begin 2016. Gedurende de drie maanden dat de tentoonstelling liep waren de social media, en dan met name Facebook, een zeer belangrijke plek om het publiek te informeren over vrijgekomen time slots en verruimde openingstijden. Door het snelle en grote bereik dat deze platforms hebben, konden mensen die eerder teleurgesteld waren nu toch nog tickets te bestellen. Ook werd op de verschillende sociale media platforms naar elkaar verwezen.

Veel culturele organisaties zijn actief op kanalen als Twitter, Instagram en Facebook en hebben hiervoor een heel eigen marketingplan. In plaats van een geheel nieuw mobile marketingbeleid te ontwikkelen, kun je deze twee echter ook combineren: zet je social media in als onderdeel van een grotere mobiele campagne.

Tip 4: Gebruik de mogelijkheden van mobile marketing!

Er zijn zoveel mogelijkheden binnen mobile marketing, dat het zonde is om deze niet te gebruiken. Ontwikkel waar mogelijk als culturele instelling dan ook aparte content voor mobiele apparaten en de gewone website.

Maak als filmhuis bijvoorbeeld QR-codes die als mobiel ticket kunnen dienen en geef bezoekers daarnaast informatie over de films via een speciale app. Gebruik als theater mobiele coupons om gratis drankjes te geven aan trouwe bezoekers, of stuur een sms-je om te laten weten dat er nog kaartjes vrij zijn voor de voorstelling van die avond als ze hebben aangegeven hier interesse in te hebben. Creëer als museum een live tour door iemands locatie te gebruiken of stuur mailtjes waarin mensen in een paar kliks je tentoonstelling kunnen beoordelen. Je kunt het zo gek niet bedenken!

Tot slot: de invloed van Google

Nog niet overtuigd van het nut van mobile marketing? Bedenk dan dat Google sinds april 2015 een wijziging heeft doorgevoerd waardoor websites die goed werken op mobiele apparaten hoger in de zoekresultaten terecht komen wanneer er gezocht wordt op een dergelijk apparaat. En dat gebeurt met grote regelmaat. Heeft je website bijvoorbeeld te kleine letters of is er weinig ruimte tussen links, waardoor het lastig is om erop te klikken, dan is de kans kleiner dat jouw site bij Google bovenaan verschijnt.

Wil je meer weten over online marketing? Meld je dan nu aan voor de inspiratiemiddag online marketing op donderdag 26 januari 2017.

Fotocredit

Geschreven door Susanne van der Kraan

Na haar bachelor Taal- en cultuurstudies, volgde Susanne van der Kraan de masteropleiding Cultuurgeschiedenis in Utrecht, met de focus op publieksgeschiedenis. Ze werkt nu als webredacteur bij Cultuurmarketing.