Flickr / cc / Swen-Peter Ekkebus
door op 15-01-2015 11:26ARTIKELOnline marketing

5 manieren om te scoren met Facebook

Op 29 januari 2015 organiseert Cultuurmarketing de derde editie van de inspiratiemiddag over strategisch scoren met Facebook. Tijdens deze middag komen drie sprekers vertellen over de geheimen achter hun Facebook strategie. In de twee voorgaande edities waren onder andere CJP, Solar Weekend en het Van Gogh Museum aan het woord. In dit artikel zetten we vijf geleerde lessen uiteen.

Maak gebruik van je kernwaarden

In 2013 is het aantal likes in de aanloop van de heropening van het Rijksmuseum gegroeid van 38.000 naar 116.000. Linda Volkers heeft verteld over de online campagne naar aanloop van de heropening. Volgens haar zijn er verschillende redenen waarom de campagne zo’n groot succes is geworden.

Zo heeft vooral timing en samenwerking een grote rol gespeeld. De heropening was een uniek momentum, waardoor bezoekers niet alleen fysiek verwelkomd konden worden maar ook digitaal door de collectie te laten zien op de website en via social media. Door 99 dagen voorafgaand aan de heropening elke dag een statusupdate te posten die vaak was gelinkt aan een stuk van de collectie, bleef het Rijksmuseum dicht bij de kern en werd er een spanningsboog opgebouwd.

Facebookpost Rijksmuseum

Volgens Volkers moet je het simpel houden: maak gebruik van de ingrediënten die je als organisatie al in huis hebt: in het geval van het Rijksmuseum is dat beeld en interessante feiten. Meer weten over de Facebook-strategie van het Rijksmuseum? Lees hier de gehele case terug.

Het creëren van positieve associatie

Bram Merkx, digital marketingmanager bij CJP tot december 2013, legt uit dat het belangrijk is om factoren die invloed hebben op de edgerank in acht te nemen.

Hiervoor moet een goede mix worden gevonden van het soort updates en het tijdstip, zodat zoveel mogelijk van de content die je plaatst je doelgroep bereikt. Post niet te weinig, maar ook niet teveel. Je wilt je doelgroep immers niet gaan irriteren. Daarnaast kan je beeldmateriaal gebruiken, wat ook een positieve invloed heeft op je edgerank.

Door middel van deze strategie staat het aantal likes per december 2014 op ca. 33.000. In de periode dat Bram Merkx bij CJP werkte bereikte de organisatie ongeveer 480.000 personen met hun berichten, waarbij ook wel eens ‘promoted updates’ worden ingezet zodat een grotere doelgroep wordt bereikt.

CJP wil een positieve associatie met het merk creëren en legt daarom de nadruk bij Facebook op CJP-voordelen zoals korting en het winnen van prijzen. Hierbij worden bestaande pashouders van CJP geactiveerd om nieuw publiek te werven, omdat prijsvragen bijvoorbeeld er om vragen dat de deelnemer het bericht deelt op zijn of haar pagina.

CJP

Volgens Merkx is het belangrijk dat je de juiste mix vindt tussen likeability en marketing om Facebook optimaal te kunnen gebruiken. Facebook posts moeten dus de taal van de doelgroep kunnen spreken en daarbij ook een marketingboodschap dragen. Klik hier om meer te lezen over de strategie van CJP.

Genereer naamsbekendheid

Een andere mogelijkheid die je hebt is om in te zetten op het genereren van naamsbekendheid. Facebook advertenties lenen zich hier op korte termijn goed voor, aldus Daan Dobber die de online marketing op zich heeft genomen voor de natuurfilm De Nieuwe Wildernis. Dobber heeft vooral door experiment geleerd wat goed werkt en wat niet.

Met de inzet van advertenties heeft Dobber ervoor gezorgd dat De Nieuwe Wildernis in een paar weken tijd bijna 10.000 ‘likes’ heeft vergaard. Daarnaast heeft hij gemerkt dat de inzet van advertenties zorgt voor mond-tot-mond reclame, en dus naamsbekendheid.

Facebookpagina De Nieuwe WildernisHet aantal likes in september 2014

Volgens Dobber kan het budget snel bereikt worden met Facebook adverteren, maar is het wel een effectieve manier om snel een online community op te bouwen. Daarnaast is het in vergelijking met offline promotie nog altijd goedkoper. Lees hier meer over de case van De Nieuwe Wildernis.

Groot organisch bereik door uitgebreide analyse

Daan Dobber en Bram Merkx maken bij hun succesverhaal beiden gebruik van Facebook advertenties, maar dit is niet de enige manier om te scoren met Facebook. Zo heeft Charlotte Bosman van het Van Gogh Museum ruim 500.000 likes weten te verzamelen zonder de inzet van advertenties. Dat maakt het Van Gogh Museum tot één van de grootste culturele pagina’s van Nederland op Facebook.

Bosman raadt aan om gebruik te maken van verschillende tools om je Facebook-inzet mee te analyseren. Een aantal voorbeelden zijn Socialbakers, Wildfire Social Media Monitoring, en Crowdbooster. Je kunt ook naar de statistiekenpagina van Facebook zelf gaan om bijvoorbeeld te zien wanneer de meeste van jouw fans online zijn. Gebaseerd op deze informatie kan je het juiste tijdstip vaststellen om jouw bericht online te zetten.

Daarnaast raadt Bosman aan om user generated content in te zetten en in gesprek te gaan met je fans. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid van de fans bij jouw pagina en organisatie. Meer weten over de strategie van Charlotte? Lees hier de case van het Van Gogh Museum of neem deel aan de tweedaagse cursus social media strategie onder leiding van Charlotte.

Speel in op je doelgroep

Teisje van Emmerik van Solar Weekend sluit zich aan bij het belang van de edgerank. Probeer deze te beïnvloeden door bijvoorbeeld zoveel mogelijk beeldmateriaal in te zetten.

Facebookpost Solar Weekend

Daarnaast kan het volgens van Emmerik geen kwaad om posts in een nieuw jasje te steken, zodat mensen die de eerste update hebben gemist de boodschap alsnog kunnen lezen.

Eén van de geheimen van Solar is om in te spelen op je doelgroep: onder de likers van Solar bevinden zich veel studenten, die vaak tussen 11:00 en 15:00 actief zijn op Facebook. De weekenden dienen vermeden te worden volgens de analyse van Solar op hun doelgroep.Een andere manier waarop Solar inspeelt op hun doelgroep blijkt uit hun inzet van advertenties.

Solar weet dat veel bezoekers uit de Randstad komen en daarom vaak een campingticket bijboeken. Daarom worden de eerste advertentiecampagnes gericht op personen uit de Randstad door middel van targeting, tot het moment dat de campingtickets zijn uitverkocht. Daarna wordt focus verlegd naar dichterbij gelegen gebieden. Op deze manier hopen zij de conversie te verhogen. Meer weten over Solar Weekend? Lees hier de volledige case.

Op 29 januari 2015 vindt de derde inspiratiemiddag die in het teken staat van strategisch scoren met Facebook plaats. 3FM, Het Nationale Ballet en het Anne Frank Huis zullen deze editie hun geheimen uit de doeken doen. Lees hier meer.

Fotocredit: Flickr

Patricia Liplijn

Geschreven door Patricia Liplijn

Patricia Liplijn studeerde Theater-, film- en televisiewetenschap (BA) en Kunst, Cultuur en Erfgoed (MA). Ze werkt bij Cultuurmarketing als communicatie- en projectmedewerker.