CC / Flickr / C25 VIET NAM
door op 10-11-2014 14:00ARTIKELMarketingcommunicatie

5 tips voor een effectief PR-beleid

Dinsdag 29 november is de eerste dag van de tweedaagse cursus PR. In aanloop naar de cursus geeft docent Nicole de Boer in twee blogs haar visie op de wereld van PR. In deze blog komen onder andere 5 tips voor een effectief PR-beleid aan bod.

Wat ik vaak merk, zeker bij PR maken via een persbericht, is dat er drie dingen kunnen gebeuren: de boodschap is niet relevant, niet eenduidig of sluit niet aan bij de doelgroep. Over deze laatste mogelijkheid gaat deze blog. Wat gebeurt er als de boodschap niet aansluit bij de ontvanger(s), de journalist, de blogger, vlogger of opiniemaker?

Waar gaat je persbericht over?

Simpel. De ontvanger snapt gewoonweg niet waar de boodschap over gaat. En als gevolg hiervan voelt hij zich dom, eventueel zelfs geïrriteerd of klikt alleen op delete. En als we het heel bont maken dan schakelt deze ontvanger de communicatie uit. Niet meer ontvankelijk, ook niet voor vervolgboodschappen en andere mooie boodschappen die in de toekomst nog komen van deze organisatie.

En dan? Mits de zender zich al wil verdiepen in dit fenomeen, en niet denkt dat het aan de ontvanger ligt – “niet de doelgroep”, “wil geen moeite doen”, “onze boodschap is te complex” – is één van de oplossingen die uit de hoge hoed komt: versimpelen. ‘Jip-en-Janneke’-taal zoals dat zo mooi heet. Die heeft tot gevolg dat diezelfde ontvanger (of een look-a-like) opnieuw geïrriteerd raakt, maar nu omdat hij zich betutteld voelt. En hij schakelt weer uit. Mislukt! Wat is dan wel de oplossing?

Boodschap en bushaltes, een analogie

Ik gebruik op dit soort momenten graag de ‘bushalte-analogie’. De zender blijft steken in zijn eigen belevingswereld en ervaring. Herkenbaar. Dit gaat meestal gepaard met een grote hoeveelheid kennis, aannames en jargon. Juist tot die kennis en dat jargon heeft de ontvanger geen toegang, alhoewel deze wel (latent of attent) geïnteresseerd is in het onderwerp. En niet dom is! Maar… de boodschap die wordt gestuurd is ‘halte 6’: de bus is onderweg, net iets aan de late kant, de plaatsen zijn bezet. Je staat in een volle bus, mensen om je heen die tegen je aan duwen, je past er eigenlijk net niet bij. Al bij het instappen voel je je hoogst ongemakkelijk en wil je maar één ding: weg!

Van begin tot eindpunt

Als diezelfde persoon was ingestapt bij het beginpunt, was het een andere ervaring. Hij kan een zitplaats uitzoeken, lekker bij het raam, met mooi uitzicht. De bus was langzaam voller geworden, blijft overzichtelijk. Hoewel het erg druk wordt kan hij er aan wennen. Bovendien kan hij kiezen tot welke halte hij meereist. Misschien wel tot het eindpunt! En alhoewel de reis duurder is (hij reist immers meer haltes mee en moet meer betalen, in moeite of in geld) is de totaalervaring beter.

5 tips voor een effectief PR-beleid

De moraal van dit verhaal ga ik niet vertellen, die kop je als lezer van deze blog zelf in. De belangrijkste zaken op een rij:

1. Neem als afzender de tijd en de moeite om je te verdiepen in de ontvanger (in dit geval de journalist of blogger), wat hij doet, het woordgebruik, de kennis en ervaring

2. Communiceer de boodschap op volwassen manier, zonder ‘Jip-en-Janneke’-taal, zonder jargon

3. Begin aan het begin, met het nieuws bovenaan

4. Schrijf oprolbaar, met een onderwerp per alinea

5. Luister naar de reactie en test of de boodschap goed is aangekomen

Reserveer nu voor de tweedaagse cursus PR
Op dinsdag 29 november 2016 en 10 januari 2017 organiseert Cultuurmarketing een tweedaagse cursus PR o.l.v. Nicole de Boer. De cursus bestaat uit zowel praktische theorie als praktijkopdrachten. Zo ga je onder andere zelf aan de slag met opdrachten die je de tweede dag presenteert aan ervaren journalist Debbie Langelaan. Bekijk het programma en reserveer.

Fotocredit

Nicole de Boer

Geschreven door Nicole de Boer

Nicole de Boer begon haar eigen PR bureau ‘Nicole communiceert’ na een succesvolle carrière in de profit- en non-profitsector. De afgelopen jaren was zij verantwoordelijk voor de PR van Dutch Design Week, was zij perswoordvoerder en senior marketing & communicatie bij het Van Abbemuseum en werkte als teamleider marketing bij Muziekgebouw Frits Philips.