Beïnvloeden in de cultuurmarketing deel 3

5 tips voor het inzetten van autoriteit

Waarom zouden consumenten kiezen voor jouw voorstelling of voor jouw tentoonstelling? Gebruikmakend van het wereldberoemde boek ‘Influence: The Psychology of Persasion’ van Cialdini, bespreekt Selhorst in dit blog het derde principe: autoriteit.

Door Mascha Selhorst

Mascha Selhorst is Hoofd Commerciële Zaken bij Theatergezelschap Vis à Vis. Het is haar missie om slimme oplossingen te bedenken voor lastige uitdagingen.

Sommige mensen moeten er niks van hebben: gezag. Autoriteit? Eerder een autoriteitsprobleem. Toch kijken mensen vaak naar een autoriteit als ze een keuze moeten maken. Vinden alle recensenten het een goede film? Toch maar eens gaan kijken, ze zullen er wel verstand van hebben. Omgekeerd ook, de recensenten vinden het niks, laat maar zitten deze film. Hoe werkt dat nou eigenlijk?

Tip 1: de autoriteit van krantenrecensies

Als er recensies geschreven zijn over je voorstelling, en je kunt er een leuk zinnetje uitknippen, of een paar mooie sterren (Parool en Theaterkrant geven deze niet meer om oppervlakkig gebruik van de autoriteit van de krant tegen te gaan), dan is mijn tip: zeker gebruiken. Naar voorbeelden hiervan op theaterwebsites hoef je niet lang te zoeken. Bijna elk theater of theatergezelschap maakt gebruik van de autoriteit van de journalist om de voorstelling aan te prijzen. Ook wordt het gebruikt in nieuwsbrieven en print advertenties.

Beter dan het origineel uit New Yorknieuwedelamar.nl

In de museumwereld is dit anders. Ik ben heel benieuwd hoe dat komt (dus mocht je bij een museum werken: stuur me eens een berichtje). Bij een kleine rondgang langs museumwebsites, zag ik bij tentoonstellingen waar prachtige recensies over waren verschenen in landelijke dagbladen, geen verwijzingen hiernaar op de tentoonstellingspagina op de eigen website. Als je als marketeer nog iets wilt winnen op het gebied van autoriteit, kun je deze wat mij betreft niet laten liggen.

Tip 2: laat zien dat je experts in huis hebt

Waar bij tip 1, het gebruik maken van recensies, de wijzer duidelijk uitslaat naar die van de theatervoorstellingen, is bij tip 2 het omgekeerde aan de hand. De musea laten veel vaker weten dat ze experts in huis hebben, ten opzichte van theatermakers.

Er zijn voorbeelden te over van musea die laten zien dat de tentoonstellingen door experts worden gemaakt. Het Rijksmuseum zet zich met Operatie nachtwacht niet alleen neer als de eigenaar van dit wereldberoemde kunstwerk, maar laat ook zien dat zij de expertise in huis heeft om het grootste restauratieonderzoek ooit in huis te kunnen uitvoeren. Expertise en autoriteit vermarkten was nog nooit zo duidelijk.

Operatie Nachtwacht: Het grootste restauratieonderzoek ooit naar 'De Nachtwacht' is gestart. Dit gebeurt live in het museum en jij kunt daar bij zijn. rijksmuseum.nl

Ook Museum Van Loon laat zien dat ze experts in huis heeft bij het maken van haar Suriname-tentoonstelling. Daar waar haar prachtige recensies van onder andere NRC Handelsblad met vier sterren nog niet op de website zijn terug te vinden.

Er is wel uitgebreid aandacht voor de manier waarop de tentoonstelling is samengesteld en het gebruik maken van diverse experts bij de samenstelling van de tentoonstelling: “Voor het realiseren van deze tentoonstelling heeft Museum Van Loon een Raad van Advies samengesteld, bestaande uit Noaraly Beyer, Lilian Gonçalves-Ho Kang You en John Leerdam.”

Tip 3: vertel over je prijzen

Awards, prijzen en onderscheidingen: ze zijn er niet alleen voor op je nachtkastje. Je kunt er (online) autoriteit aan ontlenen. Als je een prijs hebt gewonnen, of je staat in een mooi “de beste 5…” rijtje, laat het weten aan je bezoekers. Heeft de culturele sector niet wat meer prijzen nodig, zodat we deze kunnen vermelden? Vaak worden prijzen achteraf gegeven, als waardering voor het maken van een voorstelling of acteerprestatie. In de toekomst kunnen we er daarom minder mee.

Maar ook dan, heb je een winnende acteur of actrice in je volgende voorstelling, dan kun je dat zeker benoemen. Ben je in het jaar 2018-2019 benoemd tot meest gastvrije theater, dan mag dat in 2020 ook nog wel op de website staan. De Goudse Schouwburg vermeldt haar vernoeming als meest gastvrije theater niet meer en NEMO vernoemt ook haar winst van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs niet. De Harmonie doet dat nog wel.

Drents Museum wint Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019drentsmuseum.nl

Nationale Opera & Ballet, benoemt bij het beschrijven van de wereldberoemde regisseur Rudi van Dantzig, wel de onderscheidingen die hij ontving voor zijn romans:

“Rudi van Dantzig (1933-2012) .Bevlogen. Dat woord is als geen ander van toepassing op Rudi van Danzig. Twintig jaar lang was hij artistiek leider van het Nationale Ballet, dat hij tot een eenheid, een familie smeedde. Zijn choreografieën toonden een grote sociale betrokkenheid en een eeuwig ‘jagen naar het onbereikbare’. Tot zijn bekendste werken behoren Vier letzte Lieder, Monument voor een gestorven jongen, Onder mijne voeten, Romeo en Julia en Het Zwanenmeer. Van Dantzig is ook bekend geworden als schrijver. Zijn romandebuut Voor een verloren soldaat werd onderscheiden met de Geertjan Lubberhuizenprijs en een Gouden Ezelsoor. Daarna verscheen onder meer Het spoor van een komeet (over zijn herinneringen aan Rudolf Nureyev), Het leven van Willem Arondeus en – postuum – Herinneringen aan Sonia Gaskell.”