Layout mailings
door op 16-03-2016 12:23ARTIKELOnline marketing

5 voorwaarden voor een succesvolle lay-out van jouw mailings

Een succesvolle mailing valt of staat niet alleen met een goede onderwerpregel, maar ook met een zorgvuldig ontworpen lay-out. Goedgeschreven teksten en zorgvuldig gekozen plaatjes komen beter tot hun recht, lezers zijn sneller geneigd om door te klikken naar je website, en je call-to-action zal ook meer succes opleveren. Maar waar moet je precies rekening mee houden bij het samenstellen van je lay-out? 

1) Zeg niet te veel

Het is belangrijk dat de informatie die je in je mailing kwijt wilt ook goed overkomt. Daarom moet je ervoor zorgen dat de e-mail die bij lezers in hun inbox komt boven alles duidelijk, leesbaar en overzichtelijk is. Zorg er dus voor dat je e-mail niet te lang is, een vloekend kleurenschema gebruikt, of te veel tekst en beeld naast elkaar zet. Met een minimalistische opmaak die een goede balans tussen tekst en beeld kent zit je vaak goed.

Hiernaast is het ook van belang je mailing niet vol te stoppen met informatie. Zorg ervoor dat je de lezer niet overweldigt met je aanbod aan voorstellingen, tentoonstellingen, concerten, etc. Kies zorgvuldig de inhoud waarnaar je de bezoekers wilt verwijzen. Hou daarnaast een karakterlimiet van ongeveer 40-60 woorden per kopje aan. Zo maak je e-mail de lezer vooral geïnteresseerd om door te klikken naar je website, kaartverkoop, of webshop.

2) Laat de lay-out van je mailing aansluiten op die van je website

Je mailing is meer dan alleen een manier om informatie over te brengen of kaartverkoop te stimuleren. Het is ook een manier om je merkidentiteit over te brengen. Laat daarom de lay-out van je mailing aansluiten op de huisstijl van je website. Lezers krijgen bepaalde verwachtingen over de website aan de hand van de e-mail, dus zorg ervoor dat die waargemaakt kunnen worden.

Daarnaast helpt het ook om de navigatie in je mailing aan te laten sluiten aan die op je website. Je kan zo ver gaan dat je mailing een mini-versie van je website wordt, maar je kan het ook over een wat subtielere boeg gooien. Zo kan je bijvoorbeeld de link naar je kaartverkoop zowel in je mailing als op je website op dezelfde plek zetten.

3) Maak je lay-out ook aantrekkelijk op mobiel

In 2015 werd ruim 45% van de e-mails gelezen op mobiel, wat een flinke stijging is op de 34,6% van het jaar hiervoor (bron). Aangezien bijna elk jaar een stijging kent, is het aannemelijk dat dit jaar het moment aanbreekt waar meer dan de helft van de e-mails op mobiel geopend zal worden. Wellicht is het voor jouw mailing al zo ver, wat te achterhalen is door Google Analytics te koppelen aan je mailingprogramma. Sommige mailprogramma’s bieden ook al een geïntegreerde functie aan. Hierdoor kan je belangrijke mailingstatistieken gebruiken om betere resultaten voor je mailings te behalen.

Het is dus een must om ervoor te zorgen dat je mailing minstens even aantrekkelijk is op mobiel als op desk- of laptop. Hierbij is het ook van belang dat de sites waarnaar de mailing linkt net zo goed geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, zodat de lezer een goede doorklik-ervaring heeft. Tegenwoordig bieden sommige mailingprogramma’s, zoals Mailchimp, de mogelijkheid aan om een preview te zien van hoe de mobiel er uit ziet op mobiel en op desktop. Vaak kun je ook zien hoe de e-mail er uit zal zien op verschillende browsers, of verschillende types smartphone.

e-mail lay-out

Via het programma Mailchimp kan je zien hoe je e-mail er uit ziet in verschillende browsers en formats

4) Zorg voor een aantrekkelijke Call-To-Action (CTA)

Zorg ervoor dat je CTA opvalt in de lay-out van je mailing, zodat mensen ook daadwerkelijk overgaan tot het bezoeken van je website of zelfs tot onmiddellijke conversie. Buttons zijn hier uitermate voor geschikt, aangezien ze meer opvallen dan normale hyperlinks. Echter, alleen een button aan de mailing toevoegen is niet genoeg. Je moet er wel voor zorgen dat de button optimaal ingezet kan worden.

Dit kan je doen door te experimenteren en te testen. Hierbij is het belangrijk dat je rekening houdt met wat voor jóúw mailing werkt. Denk hier bijvoorbeeld aan de kleur van de button: over het algemeen komt oranje het beste uit de test, maar als je kleurenschema al oranje is het misschien beter om voor een groene knop te kiezen. Zo is er ook verschil in de plaats van de CTA button: zet je hem nou links, rechts, boven, of onder?

Een effectieve test die je hier kan toepassen is de A/B test. Hierbij maak je twee (of soms meer) verschillende versies van je mailing, bijvoorbeeld een met de CTA button bovenaan en eentje waar hij onderaan staat. Daarna stuur je versie A naar de eerste helft van je lezers en versie B naar de tweede. Achteraf kan je dan analyseren welke versie het meest effectief is geweest, en daar je mailing op aanpassen.

a/b testing

A/B testen in een notendop (bron)

5) Maak een aantrekkelijke footer

Je e-mail eindigt natuurlijk met een footer, wat vaak de vorm aanneemt van een balk met belangrijke informatie onderaan de e-mail. Zorg er ten eerste voor dat je footer duidelijk in elkaar zit en voldoet aan een aantal voorwaarden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je lezer een optie te geven om zich af te melden voor je mailing, omdat je mailing anders makkelijk in een spambox terecht kan komen.

Daarnaast is het noodzakelijk dat je footer belangrijke contactgegevens en links naar je website en social media accounts bevat. Zo kunnen je lezers alle informatie die ze nodig hebben snel vinden, en geef je ze nog een mogelijkheid tot doorklikken aan. Hierdoor kun je extra traffic naar je website of social media accounts genereren.

Fotocredit: Flickr

Renée Jansen

Geschreven door Renée Jansen

Renée Jansen studeerde Liberal Arts & Sciences en Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.