Facebook / cc / Creativity World Forum
door op 26-02-2015 09:36ARTIKELInnovatie

Out of the box inspiratie: 7 sprekers van Creativity World Forum

Dit artikel verscheen eerder op mestmag.nl. De auteur van dit artikel is Simon de Wijs, social innovator bij Performatory. MEST is er voor iedereen die werkt in de culturele sector. Iedere vrijdag verstuurt MEST een ​nieuwsbrief met het culturele nieuws uit Nederland (en Brabant) gratis op een rijtje. 

Op 5-6 november vond in Kortrijk (België) het Creativity World Forum plaats. Simon de Wijs kwam thuis met een berg aan nieuwe kennis, contacten en inspiratie. Het was bijna onmogelijk om niet aan de lippen van ’s werelds beste sprekers over de waarde van creativiteit te hangen. In dit artikel bespreekt hij zeven van deze bijzondere sprekers, inclusief filmpjes. Dus: haal een kop koffie, gooi je benen op je bureau, leun lekker achterover en klik op play!

 

1. Guy Kawasaki: The art of enchanting innovation: change hearts, minds and actions

Guy is een over de top Amerikaanse spreker die het als voormalig Apple-evangelist tijdens zijn speech niet nalaat om aan ‘Microsoft bashing’ te doen. Los van het feit dat hij steeds benoemt wat voor een topspreker hij zelf is, geeft zijn speech een handzame kapstok voor innovaties. Hij hangt op aan tien gouden regels, waaronder “make meaning”, “ don’t worry be crappy” en “perfect your pitch”, hoe je innovaties de markt op krijgt. Zijn eigen ‘10-20-30 regel’ voor presentaties (10 slides – 20 minuten – 30 puntlettergrootte) lapt hij met tientallen slides, 45 minuten en een variabele lettergrootte gewoon aan zijn laars. Toch is zijn TedXtalk het bekijken meer dan waard:


The art of innovation: Guy Kawasaki at TEDxBerkeley

 

2. Tom & David Kelley: Everyone is a member of the innovation department: how to unleash the creative potential in anyone?

Tom Kelley, die samen met zijn broer David oprichter is van de grote design- en innovatiefirma IDEO (bezoek ook vooral het open innovatieplatform www.openideo.com eens), vertelt ons op CWF dat creativiteit te vaak voorbehouden is aan de innovatieafdeling van organisaties (‘the happy few’). De gebroeders Kelley betogen dat creativiteit een mindset is die iedereen kan cultiveren, wat zij binnen IDEO ook in de praktijk brengen. Een belangrijke basis ligt in ‘creative confidence’: mensen moeten niet alleen ideeën hebben, maar ook de moed hebben om ze te delen en hun stem te laten horen.


David Kelley: How to build your creative confidence

3. Austin Kleon: Art is Theft. Steal without ending up in jail

In zijn speech leert Kleon ons hoe we als kunstenaars kunnen stelen. Hoe je van je omgeving gebruik kunt maken om je eigen innovaties en creaties beter te maken. Elke kunst is volgens Kleon een remix van vormen of kunstwerken die al bestonden. Niks mis mee, Steve Jobs deed het bij Apple. “Good artists copy, great artists steal” is niet voor niets een van de meest geciteerde quotes van Pablo Picasso. Kleon staat zelf bekend om het maken van ‘newspaper blackout poems’ waarbij hij krantenberichten zwart maakt tot de woorden die overblijven een gedicht vormen. Nog huiverig “to steal like an artist”? Kijk dan deze TedxTalk:


Steal Like An Artist: Austin Kleon at TEDxKC

 

4. Ricardo Semler: Empowering employees for innovation and business success

De meest indrukwekkende spreker van CWF, als je dat kunt meten aan de intensiteit en lengte van het applaus, was Ricardo Semler. Semler ‘performde’ als ware storyteller zonder enige ondersteuning van beeld. Een indrukwekkend verhaal van iemand die 180 graden anders denkt over onze systemen van werk, onderwijs, economie en samenleven. Bij Semco (bedrijf van Semler) doet hij dingen graag anders. Weinig topdownbeleid, vrijwel geen managementlagen en werknemers mogen hun eigen werk(tijden), salaris en organisatiestructuur bepalen. Een radicaal model dat tot bijzondere resultaten leidt. Je kent Semler misschien al van de Tegenlichtdocumentaire Kapitale kracht van geluk. Hieronder het volledige interview dat voor die documentaire geschoten is. Het is lang, maar neem er gewoon de tijd voor, je zult er geen spijt van krijgen:

Interview Ricardo Semler

 

Natuurlijk stonden op de conferentie, mede door inspanningen van BrabantDC, ook een aantal Brabantse topsprekers. We zullen het zevental met hen volmaken.

 

5. Daan Roosegaarde: Innovation as a Dutch experience, find the link between bullshit and beauty.

Daan Roosegaarde, designheld van onze tijd, is op elk mediaplatform wel te horen met zijn droomideeën over de toekomst. We kennen inmiddels allemaal de Smart Highway die hij met Heijmans maakte nabij Oss, en/of het Vincent van Gogh fietspad, geïnspireerd op de schilderijen van de Nederlandse grootmeester. Op CWF vertelt hij ook over de sustainable dance floor en over de “ja-maar” stoel waarbij je een schok krijgt als je “ja, maar” zegt. “Flikker op met je mening, wat gaan we nu concreet doen?!”, geeft Daan aan. Zijn plan voor de grootste stofzuiger ter wereld om smog in China mee op te zuigen en deze smog vervolgens om te zetten in diamanten, oogst veel lof en ongeloof tegelijk. Zijn manier van denken is uniek. De projecten van Studio Roosegaarde zijn te zien als voorspel voor een nieuwe wereld, waarbij techniek gebruikt wordt om de wereld menselijker te maken.

Dutch Profiles: Daan Roosegaard

 

6. Marco Bevolo: Create the livable city: city.people.light.

Futurist Marco Bevolo, verbonden aan Tilburg University (Phd. onderzoek) en NHTV (Docent), was tussen 1999 en 2009 werkzaam als manager van Philips Design. Marco neemt ons tijdens zijn speech in de BrabantDC-stand mee in het proces rond city.people.light dat als doel heeft de toekomst van ‘urban light’ te schetsen. Het voornaamste doel is het creëren van een open innovatieplatform waar kennisdeling plaatsvindt. Als je de toekomst wilt ontwerpen, kun je hier je licht opsteken.

 

MEST / Simon de Wijs

 

7. Vera Winthagen: Design thinking as a means to prevent crime.

Vera was een van de 7-minuten sprekers die door middel van een pitch hun ideeën mochten tonen. Zij is als social designer werkzaam voor onder meer TU Eindhoven en Van Berlo Design. Daar pakt ze vraagstukken over mobiliteit en veiligheid in publieke ruimten aan, door middel van proces design en het betrekken van ‘alle’ stakeholders inclusief alternatieve perspectieven. Terecht stelt ze dat de halve krant vol staat met berichten over angst en veiligheid. En omdat deze problemen, uiteenlopend van fietsendiefstal tot terrorisme, juist niet door de conventionele reacties (camera’s, blauw op straat, hekken) opgelost worden, komt Vera in haar speech, die van zeer persoonlijke aard is, met de oplossing besloten in design thinking.

Vera Winthagen: design thinking to prevent crime

 

Alle nieuwe inzichten en opgedane kennis in dit blog verwerken lukte niet, maar door zeven sprekers uit te lichten krijg je hopelijk een gedeelte mee van wat wij in Kortrijk ervaren hebben.

De volgende edities van Creativity World Forum vinden plaats in maart 2015 in Oklahoma en in november 2016 in Bangalore, India met als thema ‘Cities in Transition’. Blijf op de hoogte via Creativity World Forum.

 

Over MEST
Dit artikel verscheen eerder in MEST. MEST is de community voor cultuur in Noord-Brabant. MEST verschijnt vier keer per jaar in de vorm van een papieren magazine. Op de site Mestmag.nl wordt de kunst en cultuur professional bediend met artikelen, vacatures en de laatste trends en ontwikkelingen in de sector. Daarnaast verstuurt MEST wekelijks een ​nieuwsbrief met het culturele nieuws uit Nederland (en Brabant) gratis op een rijtje.

 

Aanbieding: Word Cultuurmarketing lid en krijg een jaarabonnement MEST cadeau
Wanneer je voor 13 februari Cultuurmarketing lid wordt, profiteer je niet alleen van een korting van 50% op het eerste jaar, maar krijg je ook een gratis jaarlidmaatschap van MEST Magazine cadeau. Dat zijn vier edities t.w.v. €30 van dit prikkelende en fraai vormgegeven magazine bij jou thuisbezorgd. Zo profiteer je van alle kennis en inspiratie waar Cultuurmarketing voor staat en laat je je inspireren door bijzondere kunst en cultuur in Brabant.

 

Fotocredit: Facebook

MEST

Geschreven door MEST

Mestmag.nl is de community voor cultuur in Noord-Brabant. Wil je elke dinsdag het culturele nieuws uit Brabant en de rest van Nederland in je mailbox? Meld je dan hier aan.