Van PR en communicatie naar data-gedreven marketing

7 tips voor testcampagnes

#Data
4 jan 2017

Steeds meer cultuurmarketeers willen hun focus naar CRM verleggen. Data-analist Sara Oomen geeft drie voorbeelden van invalshoeken voor testcampagnes en zeven tips voor een goede test.

Door Sara Oomen

Fotografie

Unsplash

Data-analyse kan helpen om bezoekers beter te leren kennen en te kunnen differentiëren in je uitingen. Maar de stap is best groot van PR en communicatie naar data-gedreven marketing. Meer testen met (e)DM-campagnes is een manier om hieraan te ‘wennen’. Door te testen onderzoek je kennis die je in huis hebt en ontdek je wat je zou willen weten. Zo kun je niet alleen optimaliseren, maar ook de verschillen leren zien tussen bezoekers.

Drie invalshoeken voor het testen van campagnes

1. Timing. Naast het verzendmoment van je nieuwsbrief, kun je testen op welk moment je het beste je aftersales- of evaluatiemail kunt sturen of op welk moment in het seizoen je het beste een grote campagne kunt verzenden.

2. Propositie. Denk hierbij aan randprogrammering, services of arrangementen waarmee je experimenteert. Ook prijs is natuurlijk onderdeel van je propositie; een keuze-abonnement, vroegboekkorting, of juist een meerprijs voor de zekerheid van bepaalde stoelen in de zaal. Splits je campagne in een groep die een ‘aangekleed’ product krijgt en een groep die alleen een voorstelling, film of tentoonstelling aangeboden krijgt.

3. Tone of voice. Naast het testen van de subjectline (onderwerpregel) van je campagne, kan je tutoyeren of niet en kan je verschillende thema’s van een voorstelling of film uitlichten of uitgaan van veel of juist weinig voorkennis.