door op 31-01-2010 15:19ARTIKELOnline marketing

Over het opzetten van een plan voor het optimaliseren van een website

Je website scoort aardig maar het aantal bezoekers stagneert en groeit niet. Het is niet slecht, maar ook niet top. Bovendien na een beetje zoeken zie je dat je op bepaalde kernwoorden helemaal niet vindbaar bent. Je hebt nooit aandacht aan die vindbaarheid van de site besteed; je weet wel wat van adwords, maar je hebt er nooit tijd voor genomen om dit uit te zoeken.

Tijd voor verandering…mijn plan is als volgt:

Een combinatie van verschillende acties kun je inzetten om de vindbaarheid te vergroten:

  1. het verbeteren van de site zelf, waardoor je hoger scoort in de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachines;
  2. hogere posities van de zoekmachine kopen: het adverteren op zoekmachines;
  3. het optimaliseren van de sociale media.

Het aanpassen van de site en het inzetten van adwords zal direct invloed hebben op de site, op het bezoekersaantal en ook de online verkoop. Het optimaliseren van de sociale media is meer lange termijnwerk en het zal veel om klantenbinding gaan en is vooral geschikt zijn voor de heavy-users, terwijl de andere acties vooral resultaat zullen hebben op de light-users en passanten.

SEO = Search Engine Optimalization

SEA =  Search Engine Advertising

SMO =  Social Media Optimalization

I Het verbeteren van de site zelf (SEO) door:

Kijk of je navigatie duidelijk en helder is.

  1. Maak een lijst van zoekwoorden te maken en verwerk dit per pagina in het CMSsysteem verwerken, max 25 keywoorden per pagina.
  2. Laat deze woorden steeds zoveel mogelijk terugkomen in de teksten.
  3. Maak een beschrijving per pagina te maken (metatags), max 170 karakters incl. spatiering en te verwerken per pagina in het CMS.
  4. Doe aan linkbuilding: het vergroten van het aantal links naar de site. Waar je slecht scoort schakel je adwords in. Zorg dat je gelinkt staat op pagina’s die met zoeken hoog scoren.

II Adverteren op het web via zoekmachines (SEA)

– Zet google adwords in: je koopt hogere posities in. Hoe dichter je bij de vraag bent, hoe goedkoper (adverteren per klik). Adverteren met speciale zoekwoorden i.p.v. generieke woorden is veel goedkoper. Je kunt zelf het maximum aangeven en beginnen met € 50,-

III Optimalisatie van de sociale media (SMA)

–          Voor het optimaal inzetten van sociale media is een apart plan gemaakt.

En toen… de uitwerking. Al heel snel bleek het leuk en aardig te zijn die tags en metatags, maar op onze huidige website was dit toch technische buzz niet mogelijk te zijn. Mede hierdoor ga ik kijken of de technische kant van de website niet anders kan. Maar met die zoekwoorden en links gaan we wel dit voorjaar aan de slag.

Geschreven door Carola van der Heijden