Afstudeeronderzoeken digitale technologieën
door op 04-07-2019 13:33ARTIKELInnovatie

Afstudeeronderzoeken over digitale technologieën in de kunst- en cultuursector

Veel digitale technologieën, zoals apps en AR/VR, bieden kansen om de inhoud van kunst en cultuur te verrijken of om nieuwe verhalen te vertellen. In aanloop naar de inspiratiemiddag tech & marketing op 19 september dook Cultuurmarketing in de scriptiedatabases voor enkele interessante scripties op het gebied van digitale technologieën in de sector. 

1. Wat zijn de verwachtingen van en ervaringen met Virtual Reality in musea?

Susan Lesker deed onderzoek naar de verwachtingen van en de ervaringen met Virtual Reality (VR) onder museumbezoekers. Subsidies worden verlaagd en de vrijetijdssector wordt steeds competitiever. Zij constateerde dat musea daarom genoodzaakt zijn om hun strategieën aan te passen en in te zetten op de wensen van het publiek. De toepassing van VR is een manier om het contact met het publiek te versterken, de zichtbaarheid van de collectie te vergroten en een jonge generatie aan te spreken. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een casestudy in het Westfries Museum.

Susan Lesker schreef dit afstudeeronderzoek om de master Media en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te behalen. Lees hier de volledige scriptie.

2. Gaan hologrammen in de toekomst live muziek domineren?

Uit het onderzoek van Alina Vietoris blijkt dat hologrammen – in het genre rock – live optredens niet zullen domineren of vervangen, maar dat hologrammen wel succesvol kunnen zijn. De inzet van hologrammen zijn het meest geslaagd wanneer de desbetreffende artiest als muzikale held wordt gezien na zijn of haar overlijden, omdat het een beleving voor het publiek creëert waarin hun muziek verder voortleeft en het publiek hun muzikale held kan eren. In dit onderzoek is er gekeken naar een hologram van overleden zanger Ronnie James Dio.

Alina Vietoris schreef ‘Rock and Roll Never Dies – Will Holograms Dominate Live Performances in Rock Music in the Future?’ om de master Applied Musicology aan de Universiteit Utrecht af te ronden. Lees hier de volledige scriptie.

3. Wat zijn de voordelen van het inzetten van een robot?

Janwillem te Voortwis onderzoekt in zijn scriptie hoe een robot zoveel mogelijk de aandacht van het publiek kan trekken. Uit zijn onderzoek blijkt dat het inzetten van een robot niet alleen een goed middel is om de aandacht van het publiek te trekken, maar ook om de betrokkenheid te vergroten. Om de robot nog succesvoller te maken, kan het toevoegen van een verhaal, interactie en het inzetten van acteurs helpen, aldus Te Voortwis. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een casestudy over The Maker Festival Enschede, waarin een robot met spuitverf de Mona Lisa namaakt.

Met ‘Building a Giant Drawing Machine’ voltooide Janwillem te Voortwis de master Creative Technology aan de Universiteit Twente. Lees hier de volledige scriptie.

Ken je een ander afstudeeronderzoek over digitale technologieën in de kunst- en cultuursector die ook in dit rijtje zou passen? Laat het ons weten!

Op donderdag 19 september organiseren we een inspiratiemiddag over tech & marketing in Amsterdam. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door voorlopers in de kunst- en cultuursector. Zij vertellen wat de inzet van moderne technologie de organisatie en het publiek biedt en welke uitdagingen het proces met zich meebrengt.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 19 september 2019.
Tijden: 13:30 – 17:00 uur (o.v.b.), exclusief afsluitende borrel.
Waar: Q-factory, Amsterdam.
Kosten: leden: 35 euro / regulier: 74 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredit