Arts Marketing Europe: de internationale conferentie voor cultuurmarketeers

6 feb 2018

Op 2 maart 2018 vindt Arts Marketing Europe plaats in Het Tobacco Theater in Amsterdam. Dit is een internationale conferentie met diverse Europese sprekers op het programma. Er zijn verschillende sprekers van toonaangevende organisaties in de culturele sector om marketeers uit de culturele sector te inspireren en motiveren.

Door redactie

Fotografie

Op het programma van Arts Marketing Europe staan acht sprekers. Zij zijn gespecialiseerd in verschillende onderwerpen, zoals: branding, PR, storytelling, onderzoek en analyse, publieksontwikkeling, digitale communicatie, video-content, livestreaming en meer. De volgende sprekers zijn opgenomen in het programma:

Cas Boland – Van Gogh Museum

Hoofd Marketing

Cas Boland

Cas Boland is hoofd Marketing van het Van Gogh Museum en daar is hij verantwoordelijk voor de branding, de corporate communicatie, de marketingcampagnes en de sales. Voordat hij aan de slag ging bij het Van Gogh Museum was Boland hoofd Marketing bij het TivoliVredenburg in Utrecht. Hier was hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het strategisch marketingplan en het introduceren van deze gloednieuwe muzieklocatie.

In 2014 won hij de VNPF / Buma Cultuurprijs voor ‘Beste Marketeer’. De jury: “Boland gebruikt altijd moderne technologie. Tivoli krijgt vaak aandacht voor hun goed doordachte social-mediacampagnes en andere publiciteitsstunts. Boland heeft een solide marketingstrategie neergezet.”

Jackie Westbrook – Edinburgh International Festival

Directeur Marketing en Communicatie

Jackie Westbrook is de directeur Marketing en Communicatie van het Edinburgh International Festival, een ongeëvenaarde viering van de uitvoerende kunsten en een jaarlijks ontmoetingspunt voor mensen uit verschillende landen. Toegewijd aan virtuositeit en originaliteit presenteert het International Festival enkele van de beste artiesten en ensembles uit de wereld van dans, opera, muziek en theater gedurende drie weken in augustus.

Chris Condron – Tate

Hoofd Marketing

Chris Condron is hoofd Marketing bij Tate. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van cross-mediale advertenties en branding voor Tate, om een nieuw publiek naar de galeries in Londen te trekken. Condron kwam twee jaar geleden bij Tate nadat hij meer dan een decennium bij reclamebureaus in Londen werkte, waaronder Wieden + Kennedy, Work Club & Havas. Condron heeft in zijn vrije tijd een aantal muziekevenementen georganiseerd.

Aoife Flynn – Irish Museum of Modern Art

Hoofd Publiek en Ontwikkeling

Aoife Flynn is hoofd Publiek en Ontwikkeling bij IMMA, het Ierse museum voor moderne kunst. Voordat zij bij IMMA kwam, was zij een marketing- en communicatieconsultant in de kunst- en creatieve industrie en een curator voor live muziek.

Flynn is verantwoordelijk voor het aansturen van strategieën om het publiek van IMMA te laten groeien, zowel fysiek als online. Ze stimuleert de betrokkenheid van het publiek bij IMMA’s programma voor hedendaagse kunst en ze regelt samenwerkingen met individuen en bedrijven die in IMMA kunnen investeren en hun ambities kunnen ondersteunen. In 2016 werd IMMA de op één na meest bezochte gratis attractie in Ierland, dit was drukste jaar tot nu toe voor IMMA.

In 2017 ontwikkelde Flynn een merkverfijningproject voor de identiteit van het museum en in 2018 zal ze een nieuwe website en digitale strategie voor IMMA ontwikkelen die tot doel heeft de betrokkenheid te vergroten en een rijke online ervaring te creëren voor zowel bezoekers als niet-bezoekers. Ze gelooft sterk in de kracht van digitaal om het publiek te verbinden met hedendaagse kunst.

Georgia Taglietti – Sonar

Hoofd Digitale Communicatie, Hoofd Internationale Media 

Georgia Taglietti

Georgia is sinds 1995 werkzaam voor het internationale Sónar-festival in Barcelona. Als hoofd Digitale Communicatie ontwikkelt en implementeert ze de merkboodschap voor alle communicatiekanalen, met name op sociale netwerken en op internationaal niveau en ontwikkelt ze een effectieve PR- en marketingstrategie. Als hoofd Internationale Media breidt ze waar nodig de relaties van het festival uit met alle internationale belangrijke media-assets en strategische contacten. Daarnaast ontwikkelt en beheert ze het overeengekomen PR- en media-jaarplan. In de loop der jaren heeft Georgia zich ontwikkeld tot gastdocent en spreker op verschillende evenementen over de hele wereld en doceert ze digitale communicatie en marketingcursussen voor Spaanse universiteiten.

Georgia is ook directeur van de vestiging in Barcelona van shesaid.so, het wereldwijde netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.

JoJo Tyhurst – Punchdrunk

Communicatie Manager

JoJo is een creatieve ideeëngenerator met een voorliefde voor digitale communicatie en  is gepassioneerd over het toegankelijk maken van kunst voor een zo breed mogelijk publiek. Zij is Communicatie Manager bij Punchdrunk, een Brits theatergezelschap dat een fenomenale reputatie heeft opgebouwd voor transformatieve theaterproducties die zich evenzeer richten op het publiek en de uitvoeringsruimte, als op de performers en het verhaal.

Daarvoor werkte JoJo bij Artichoke Trust, waarmee zij grote kunstevenementen op de markt bracht op het platteland in Groot-Brittannië, waaronder Lumiere Durham, Lumiere London, Temple and London’s Burning.

Raffaela Vandermuhlen – Dutch Design Foundation

Hoofd Merkstrategie en PR

Raffaela van der Mühlen

Raffaela heeft een achtergrond in communicatie. Na enkele jaren als algemeen manager bij een ontwerpbureau gewerkt te hebben, werkt ze nu als hoofd van de merkstrategie & PR voor Dutch Design Foundation (DDF). In deze rol maakt ze deel uit van het Management Team en is ze verantwoordelijk voor de communicatie, merkontwikkeling en PR-strategie van een divers aantal projecten, waaronder de Dutch Design Week, die worden geïnitieerd door DDF. Samen met haar team is ze o.a. verantwoordelijk voor de (inter)nationale persstrategie tijdens de Dutch Design Week (die groeide van 50 naar 750 accreditaties in 5 jaar).

Als geboren netwerker speelt zij een belangrijke rol bij het realiseren en onderhouden van strategische partnerships met Vlisco, Philips Lighting, ELLE Decoration, VPRO, FRAME, Volkskrant, NBTC en Dezeen. DDW is één van de top 3 designevenementen wereldwijd. Deze achtergrond heeft haar veel inzicht en inzicht gegeven bij het bemiddelen tussen design, media en het bedrijfsleven, evenals ervaring met het implementeren van nieuwe (ontwerp)strategieën.

Ingrid Matts – Penguin Random House

Hoofd Marketing Penguin Pers

Ingrid is hoofd marketing bij Penguin Pers, die Penguin Classics, Allen Lane, Particular en Pelican books publiceert. Ingrid is verantwoordelijk voor campagne-, merk- en teammanagement op de Allen Lane- en Particular lijst, coördineert marketingcampagnes en geeft leiding op externe en interne communicatie. Ze werkt ook aan de strategie voor het bouwen en onderhouden van belangrijke auteursmerken.

Arts Marketing Europe vindt plaats in het Tobacco Theatre, Nes 75-78, 1012 KD Amsterdam, Nederland. De voertaal is Engels. Laat je inspireren door deze sprekers, raak gemotiveerd om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en netwerk met vakgenoten uit heel Europa.

Ga voor meer informatie over de conferentie en tickets naar de website.

Leden van Cultuurmarketing ontvangen 10% korting op de toegangsprijs. Deze code ontvangen zij via de maandelijkse ledenupdate.