door op 24-10-2008 10:49ARTIKELOndernemerschap

Auction Art: online kunst kopen via een veiling

Een tijd geleden schreven we hier al over Jan Leenders: de Belgische kunstenaar die de sociale media applicatie Twitter inzette bij het verkopen van zijn kunstwerken. Mensen die Jan via Twitter een bericht stuurden op @twit2art kregen van hem een uniek kunstwerk met daarin hun bericht (bij Twitter een tweet genoemd) verwerkt.

De prijs bij deze kunstwerken liep op, dat wil zeggen dat degene die hem als eerste een bericht stuurde het kunstwerk kreeg voor 1 euro, de tweede 2 euro enzovoorts. In het begin ging het natuurlijk erg hard, maar omdat de prijs oploopt gaat het naarmate het bedrag hoger wordt, minder hard. Op dit moment staat de teller van Twit2art op 52 euro.

Maar Jan vond het alweer tijd voor een nieuw project: Auction Art. Op deze site publiceert hij kunstwerken die hij per opbod verkoopt. Het eerste bod is 1 euro. Mensen die het werk willen kopen kunnen per email een bod doen op het werk. Na drie dagen precies eindigt de veiling en wordt het werk verkocht aan de hoogste bieder. Op de hoogte blijven van de nieuwe werken kan via Twitter, RSS feed of de mailinglist van Auction Art.

Ik vind het weer een mooi project waarin Jan laat zien dat hij nadenkt over nieuwe manieren om zijn werken te verkopen. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de verkoop. Het eerste werk (de hond van de afbeelding) is in ieder geval verkocht voor 21 euro.

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hildeā€™s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.