door op 07-11-2009 18:06ARTIKELOnline marketing

Auschwitz op Facebook en toen weer niet

Het voormalig Poolse nazi vernietigingskamp Auschwitz heeft een Facebook pagina opgezet. Tenminste dat was het nieuws eerder deze week. Amper twee dagen na de lancering werd de pagina zonder mededeling weer weggehaald.

Het doel van de Facebook pagina was het bereiken van een jonger publiek om hen kennis bij te brengen over de Holocaust. Eerder dit jaar startte het staatsmuseum Auschwitz een YouTube kanaal.

Medewerker van het museum Pawel Sawicki:

“We’re always trying for new ways of reaching people, and in today’s world one of the most popular tools is the internet, and on the internet millions of people use Facebook,”

“We must raise awareness through whatever means possible. If our mission is to educate the younger generation to be responsible in the contemporary world, what better tool can we use to reach them than the tools they use themselves?” aldus Sawicki.


De Facebook pagina bevatte nieuws en informatie over het museum, maar ook links naar YouTube en de officiĆ«le website. Ook is er plek voor een discussie forum, waarvan het eerste onderwerp was “waarom moet Auschwitz op Facebook aanwezig zijn?”

“The Facebook page will provide a place for discussion which is not available on the official website,” aldus Mr Sawicki. “We want it to be a place of discourse but of course we won’t let anyone do anything that may abuse the memory of the victims and this place. So far, it’s just an experiment. We’ll see how people react.”

De pagina heeft in twee dagen 1705 fans bereikt, en zou voornamelijk voor meer interactiviteit moeten zorgen.

bron: BBC
Photocredit: vm_ramos