Start
door op 03-11-2010 17:24ARTIKELOnline marketing

Elk begin is moeilijk, begin met social media!

Elk begin is moeilijk, of dit nu om een blog starten gaat of een nieuwe baan beginnen. Maar met social media beginnen is, als je geen ervaring er mee hebt, al helemaal eng. Op welk medium moet je zijn, wat schrijf je er op, in het kort hoe pak je dit nu eigenlijk aan? Hoewel dit een groot gebied is wat bijna niet in een blog te bevatten is, wil ik eens echt bij het begin beginnen en dit kort bespreken. Hoe start je nu werkelijk met social media?


Speel!

Terwijl je een aantal dingen binnen je bedrijf op een rijtje zet, waar ik zo op terug zal komen, is het fijn om even te prutsen met social media. Dit klinkt misschien oneerbiedig, maar als je zelf nog helemaal geen ervaring hebt met Twitter, Facebook, blogs, YouTube en dergelijke is het moeilijk om te weten waar je je op begeeft. Als jij de verantwoordelijke voor social media wordt, maak dan persoonlijke accounts aan op deze media en ga eens spelen/prutsen/lol hebben en uit vinden hoe het medium nu eigenlijk werkt.

Als je meer wilt weten over specifieke social media, kijk dan eens op bijvoorbeeld op Twitterinfo of “Hoe Hyves werkt” en vergeet ook vooral niet te lezen over nieuwe projecten op bijvoorbeeld Dutch Cowboys of Bijgespijkerd.

Bedenk!

Voordat je voor je theater, museum of muziekgroep start met social media is het van belang te bedenken wat en wie je wilt bereiken.

–          Wat is je doelgroep? Op welke social media zitten die voornamelijk? Welke media zijn dus de belangrijkste plekken om te beginnen?

–          Wat is je doelstelling? Wil je informatie voorziening verbeteren, acties kunnen promoten of klanten service kunnen geven? Let erop dat “100 volgers voor 1 januari” geen goede doelstelling is; je kunt beter weinig maar actieve volgers hebben dan volgers die ooit lid van je groep zijn geworden maar vervolgens nooit meer er naar kijken

Als je meer wilt weten over je specifieke strategie, lees dan bijvoorbeeld Communities van Erwin Blom, Social Media Bible van Lon Safko, of neem contact op met een social media strateeg.

Begin!

En dan is het zo ver, er zal begonnen moeten worden. Pak dit rustig aan. Begin bij 1 medium, het liefste het medium waarvan je weet dat het de meeste klanten zal bereiken en waar je ook een goed gevoel over hebt dat je weet hoe het werkt. Zet een account op, en post een eerste item. Wees niet bang dat het niet perfect is, dat maakt niet uit! Gebruikers vinden het belangrijker dan iets eerlijk is en bij het merk past, dan dat het perfect geformuleerd is. Probeer ook dingen te plaatsen die je niet op een andere manier kunt zien. Denk bijvoorbeeld aan een leuke foto van het opbouwen van een tentoonstelling of de repetities van een theaterstuk. Ga de interactie aan, reageer op anderen, zoek anderen op. Zorg dat je regelmatig wat post, zodat er actief omgegaan wordt met het medium.

Wanneer je het idee hebt dat het eerste social medium goed loopt en je in je vingers hebt hoe het werkt, begin dan aan een volgende. Doe dit zeker niet te snel, wacht minstens 2 weken na de eerste!

Op deze manier krijg je langzamerhand gevoel voor social media en zal je zien dat je binnen de kortste keren een echte social media guru wordt binnen je bedrijf!

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Natalie