Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman
door op 19-10-2015 08:53ARTIKELHuman

Belgische muziek in Breda: De week van Lenny Boschman

Cultuurmarketing: de week van Lenny BoschmanNa de opleiding Journalistiek, stages bij NU.nl en Toazted en via poppodium EKKO kwam Lenny Boschman bij haar droombaan: publiciteit en marketing bij poppodium Mezz in Breda. Haar liefde voor de muziek uit ze ook door af en toe als DJ een plaatje te draaien en haar bestuursfunctie bij popfestival Breda Barst. Voor Cultuurmarketing doet ze verslag van een werkweek vol Belgische muziek.

Maandag

Ik werk 32 uur per week bij Mezz, maandag is mijn vaste vrije dag. Deze week begint het clubseizoen, dus de werkdruk neemt toe. Afgelopen vrijdag en dit weekend heb ik daarom nog wat extra betaalde campagnes via Facebook en displaycampagnes via Google Adwords opgezet. Vandaag check ik of ze goed lopen en of de targeting in orde is, die ik waar nodig aanpas. Ik ben bij Mezz eindverantwoordelijk voor de social media, dus daar doe ik ook een rondje. De rest van de dag breng ik door met wat kluswerk binnenshuis, terwijl ik een schuin oog op onze social media hou.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Dinsdag

Ik kijk eerst wat onze stagiaires Yara en Teun vandaag te doen hebben, zodat ik weet welke klusjes ik naar ze door kan schuiven. In de ochtend werk ik mijn mail en to do-list bij. Om 12.00 uur heb ik marcom-overleg samen met Janneke, coördinator marketing van Mezz, en de stagiaires. Hier verdelen we de taken en promotieplannen en kijken we welke activiteiten de komende tijd extra aandacht nodig hebben. ’s Middags kijk ik met Yara naar een persbericht voor een concert. De kaartverkoop loopt goed, maar we zijn trots op de programmering en willen dat graag laten zien. Ik zet nog een extra Facebook-campagne op. Donderdag hebben we een nieuwe dance-avond, die georganiseerd wordt door een externe partij. We ondersteunen in de promo, daarom check ik wat we op het laatste moment nog kunnen doen. Soms lastig, we hebben veel op het programma staan en kunnen niet altijd alles kwijt via onze social media.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Woensdag

Ik reis elke dag met de trein op en neer vanuit Rotterdam en die tijd gebruik ik voor het checken van onze social media en marketingliteratuur via de iPad van het marketingteam. Op kantoor schrijf ik Janneke en mij in voor het Congres Content Marketing & Webredactie in Utrecht. Vorig jaar was dat interessant en we vinden het belangrijk om op de hoogte te blijven. Een dagje weg uit onze vertrouwde omgeving brengt ons veel inspiratie. ’s Middags hou ik me bezig met nieuwe Google Display-advertenties voor een hiphopevenement. Een tijdrovende klus, maar we weten dat het veel oplevert. Stagiair Teun heeft een tekstje aangeleverd voor Facebook over de nieuwe video van De Staat die op dit moment viral gaat. Leuk, hij is gemaakt door een Bredaas bedrijf en daar zijn we trots op.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Donderdag

Ook vandaag doe ik mijn vaste rondje langs alle ingestelde online advertenties. Met stagiair Teun kijk ik naar een nieuw video-template waarmee we op Facebook en YouTube gaan adverteren. We hadden er al één, maar die vinden we net niet fris genoeg, dus Teun mag hem verbeteren. Hij is al op de goede weg, morgen kijken we er samen opnieuw naar. Die middag ga ik nog even naar een nieuwe meeting voor mensen die een concert of evenement in Breda organiseren. We proberen elkaar zo weinig mogelijk in de weg te zitten en gebruik te maken van elkaars kennis. Mezz ondersteunt waar nodig. Aan het eind van de middag ga ik nog even de stad in met boekjes van het nieuwe seizoen. Normaal gezien is deze verspreiding voor de stagiaires, maar er is nu zoveel werk dat we hebben besloten de taken te verdelen.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Vrijdag

Vanavond is spannend: King Dalton uit België staat in Mezz. In augustus zijn we op bezoek geweest in Kalmthout, waar ze hun nieuwe album opnamen, om een promovideo te maken. We hebben er veel aandacht aan besteed op onze social media. Belgische muziek is een speerpunt van Mezz. Onder de vlag Ik Zie U Graag laat Mezz laat zien wat er speelt op het gebied van Belgische popmuziek. We programmeren spannende Belgische bands en in april hebben we ons jaarlijkse festival Ik Zie U Graag. Vanavond hebben we ook nog thrashmetal in de Kleine zaal. Organisator Bas heeft de zaal uitverkocht gekregen, dus feliciteren we hem met een welverdiende fles tequila. Het concert van King Dalton was een hoogtepunt in Mezz, wie er niet bij was heeft zeker iets gemist. We zijn tevreden over de kaartverkoop.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Zaterdag

Omdat de Belgische muziekscene een speerpunt van Mezz is, laten we ons daar ook regelmatig zien. Vandaag staat het Play Festival in Hasselt op het programma. Dit is de traditionele opening van het clubseizoen in Muziekodroom. Samen met onze programmeur Steffi rijd ik naar Hasselt om de hele avond bandjes te checken, maar eerst zoeken we natuurlijk een goede frituur in Hasselt op. Tijdens het festival valt op dat het niveau van de Nederlandse bands hoog is en dat ze in België een goede vinger in de pap hebben: The Deaf, Pauw, John Coffey, Eefje de Visser en Yuko Yuko staan op het programma. Het aanbod van mooie Belgische bands valt een beetje tegen, maar we zijn wel erg onder de indruk van The Germans.

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Zondag

Weekend! Vandaag doe ik het rustig aan. Ik slaap de klok rond en na het vaste social mediarondje check ik nog even een filmpje dat onze stagiair Teun de vorige avond heeft gemaakt. Daarna ga ik even lekker een paar uurtjes uitwaaien op het strand in Voornes Duin bij Rockanje, want dat heb ik wel verdiend (vind ik zelf).

Cultuurmarketing: de week van Lenny Boschman

Tot zover de week van Lenny Boschman. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.