Een nieuwe kijk op klantsegmentatie

Bezoekers indelen op segmenten

Culturele organisaties benutten steeds vaker de mogelijkheden van CRM. Door middel van een CRM strategie kun je gasten indelen in verschillende klantsegmenten, maar hoe doe je dat het beste? 

Afbeelding Dr. Pieter de Rooij
Door Pieter de Rooij
Hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences
Fotografie

Sharon McCutcheon (Pexels)

Voordat we dit concreet benoemen, gaan we eerst in op de verschillen tussen traditionele marketing en CRM. Traditionele marketing maakt vaak gebruik van demografische, geografische, en psychografische segmentatievariabelen om doelgroepen in te delen. Dit is van belang om een selectie te maken uit massa-media. CRM daarentegen gaat niet uit van doelgroepen, maar van bezoekers die een ticket hebben gekocht of van potentiële klanten die een concrete interesse hebben getoond. Het idee er achter is dat bij de inzet van massa-media een groot deel van je budget verloren gaat (naar personen die niet in je doelgroep vallen) en dat directe communicatie effectiever is.

De RFM-methodiek speelde altijd een belangrijke rol bij CRM. Maar door de toenemende digitalisering en de grote hoeveelheid beschikbare data is duidelijk geworden dat juist ook andere belangrijke segmentatiemethodes benut moeten worden. De inzet van alleen de RFM-methode is onvoldoende. Afhankelijk van de beschikbaarheid van klantdata en je doelstellingen moet je een reeks van segmentatiemethoden inzetten. In onderstaand overzicht worden de segmentatiemethoden samengevat.