door op 03-09-2010 10:00ARTIKELOnline marketing

Boek van de week: Bloghelden

Iedere week kiezen de bloggers van Cultuur Marketing Professionals een boek van de week. Hierin bespreken we interessante boeken voor cultuurmarketeers afkomstig uit de collectie van managementboek.nl. Deze week: ‘Bloghelden’ van Frank Meeuwsen.

Weblogs zijn vandaag de dag een redelijk geaccepteerd fenomeen in Nederland. Veel sites hebben een eigen weblog of nemen kenmerken van een weblog over. Maar hoe is het eigenlijk allemaal begonnen? Wie waren de eerste bloggers in Nederland en waarom schreven ze pagina na pagina vol met links naar rare, creatieve en vernieuwende pagina’s op internet?

‘Bloghelden’ beschrijft en viert de geschiedenis van meer dan tien jaar webloggen in Nederland (1995-2005). Aan de hand van interviews en persoonlijke herinneringen wordt een beeld geschetst van een groep pioniers die het medialandschap in Nederland een welkome impuls gaven. ‘Bloghelden’ laat zien wat er in de eerst jaren gebeurde in de toen nog overzichtelijke blogsfeer. Van de eerste weblogmeeting in Zwolle naar de grote Vondelparkmeetings in Amsterdam, de sart van de Dutch Bloggies in een halletje van het Museum voor Communicatie, naar een drukbezochte en toonaangevende weblogverkiezing. Maar ook de opkomst van de shocklogs als GeenStijl, die met hun nietsontziende manier van schrijven een heel ander geluid lieten horen dan de veelal rustige en meegaande schrijfstijl van veel bloggers van toen.

‘Bloghelden’ is een illustratieve bloemlezing van de Nederlandse blogosfeer. Geschikt voor journalisten, mediawetenschappers, communicatie- en mediaopleidingen en iedereen met affiniteit met digitale media. Het boek pretendeert niet wetenschappelijk en volledig te zijn, maar wil laten zien dat er in de afgelopen jaren een interessante subcultuur is ontstaan die nu mainstream is geworden. Het boek heeft een digitale evenknie op www.bloghelden.nl

‘Bloghelden’ is vanaf nu ook te verkrijgen in de boekwinkel van Cultuur Marketing Professionals.