door op 21-05-2010 10:56ARTIKELOndernemerschap

Boek van de week: De kunst van projectmatig werken

Iedere week kiezen de bloggers van Cultuur Marketing Professionals een boek van de week. Hierin bespreken we interessante boeken voor cultuurmarketeers. Deze week: ‘De kunst van projectmatig werken’ door Johan Kolsteeg en Nicoline Mulder.

“De afgelopen jaren hebben talloze studenten aan de faculteit Kunst en Economie van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht ons bestookt met vragen over het managen van projecten. Hun vragen vereisten meestal een maatwerk-antwoord, een combinatie van reguliere kennis op het gebied van projectmanagement en elementen specifiek voor hun vakgebied, de creatieve sector, het vakgebied waarvoor deze studenten gekozen hebben. Deze vragen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van dit boek.

In De kunst van projectmatig werken geven de auteurs handvatten voor het coördineren van een project waarin creativiteit centraal staat, gebaseerd op kennis uit eigen praktijk en ruime onderwijservaring in projectmanagement en organisatiepsychologie.

Wie zitten erachter?
‘Mooi projectmanagement’ is voor Nicoline Mulder verbonden met de waarden van de organisatie. Het vraagt meer focus op de verwachtingen van de opdrachtgever, meer aandachtigheid en minder dominante beheersing. Hierover schreef ze ‘De Kleine Prinses’ (2008).

Johan Kolsteeg werkt in de muziek en mediawereld als programmeur, auteur, ondernemer en nu als docent. Na jaren van projectmanagement ‘op de tast’ ging hij zich interesseren in de vraag hoe projectmanagement in de creatieve sector verbeterd zou kunnen worden.”