Boek cultuur marketeer
door op 24-03-2011 15:24ARTIKELOndernemerschap

Waarom begrijp je me niet?

Iedere week kiezen de bloggers van Cultuur Marketing Professionals een boek van de week. Hierin bespreken we interessante boeken voor cultuurmarketeers afkomstig uit de collectie van managementboek.nl. Deze week: ‘Waarom begrijp je me niet?’ van Brigitte Heldeweg, Gert van Grunsven en Manon Désar.

Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Uw gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in uw verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien of komt met oplossingen terwijl u alleen wilde overleggen. Frustrerend … en onnodig! ‘Waarom begrijp je me niet?’ laat zien hoe u ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen.

U maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen:

– de directieve stijl
– de expressieve stijl
– de coöperatieve stijl
– de beschouwende stijl

Inzicht in uw eigen communicatiestijl helpt u om uw kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om u bewust te zijn van de communicatiestijl die uw collega, manager of klant hanteert, zodat u daarop kunt inspelen. De kans dat u uw gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt het tot een leukere en effectievere samenwerking!

‘Waarom begrijp je me niet?’ is nu verkrijgbaar in onze boekenwinkel.

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Yannick Schoonderbeek