door op 13-01-2011 19:25ARTIKELMarketingcommunicatie

Boekentip: De kunst van cultuurmarketing

Voor een voorstelling vraag je op een andere manier aandacht dan voor een tube tandpasta. Klinkt logisch, maar hoe zijn die verschillen precies ontstaan? En hoe ga je er als Cultuur Marketing Professionals mee om? In het boek ‘De kunst van cultuurmarketing’ spitst Ruurd Mulder gangbare marketingtheorieën toe op de creatieve sector. Het boek is primair bedoeld voor studenten, en dat merk je meteen: de structuur is zeer schools. Elk hoofdstuk begint met een inleiding gevolgd door de kern, een samenvatting en discussievragen en stellingen. En de simpele formuleringen dagen de creatieve geest van de lezer geenszins uit. Toch is het elke (toekomstige) Cultuur Marketing Professional aan te raden om dit boek eens te lezen. Gewoon, omdat alles wat bij marketing komt kijken de revue passeert en geïllustreerd wordt met actuele voorbeelden uit de culturele sector.

Voorkennis over marketing is niet nodig om ‘De kunst van cultuurmarketing’ te lezen. Mulder begint bij het begin met een definitie van marketing: “Een sociaal en managementproces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen” en van de creatieve sector “bedrijven, producenten en instellingen die zich bezighouden met initiële creatie, al dan niet uitgebreid met alle producenten, distributeurs en verkopers die creatieve producten bij de consument brengen”.

Van daaruit gaat hij in op de consument, manieren om de markt te segmenteren, de 4P’s (product, prijs, plaats en promotie), de ‘multimediale wereld’, strategische marketingplanning en marktonderzoek. Het hoofdstuk over de ‘multimediale wereld’ staat vol hopeloos verouderde informatie als “Tegenwoordig is er geen creatief die nog zonder pc of laptop kan” en kan in zijn geheel worden overgeslagen. De informatie in het volgende hoofdstuk, over strategische marketingplanning, is minstens zo gedateerd maar wel de moeite waard. De verschillende delen van een marketingplan, zoals ‘missie’, ‘SWOT-analyse’ en ‘Ansoffstrategieën’, kunnen makkelijk op eigen organisaties worden betrokken en stimuleren om zelf aan de slag te gaan met het (herschrijven van) een marketingplan. Een goede reden voor elke Cultuur Marketing Professional om ‘De kunst voor cultuurmarketing’ te lezen.

Mulder, Ruurd (2008). De kunst van cultuurmarketing. Bussum: Coutinho.