door op 28-07-2009 19:30ARTIKELOnline marketing

Burgemeester van Tivoli & Centraal Museum Utrecht?

Bij de meest serieuze early adaptors is het al bekend, maar door @roelven werd ik van de week geattendeerd op Foursquare. Dit is een locatie gebaseerde game die ervoor zorgt dat je de coolste en leukste plekken in de stad leert kennen en weet ‘waar het te doen is’.

Door met je mobiel ‘in te checken’ op verschillende plekken zoals caf├ęs en winkels en je vrienden tips te geven over deze plekken (zoals bestel de hamburger die niet op de kaart staat, maar wel erg goed is), verdien je punten. Wanneer je het meest van de andere ‘spelers’ bent ingecheckt op 1 plek wordt je gebombardeerd tot ‘mayor’ van die plek. Hierna is het aan andere spelers in de stad om deze titel weer in te pikken. Hoe meer punten, hoe hoger je staat in de foursquare ranglijst.

En waar zijn deze punten goed voor? Nou volgens de FAQ van Foursquare in principe nergens, maar van mensen die het spel al langer spelen, begreep ik dat er toch wat te halen valt. Zo is het spel in New York razend populair en zien cafe-, club- en winkeleigenaren de Foursquare spelers graag komen. Deze mensen zorgen immers voor bekendheid van deze spots en fungeren als het ware als ambassadeurs. Daarom worden de spelers regelmatig bedankt met gratis drank en spullen.

Ik heb mezelf zojuist geregisteerd en ga het de komende tijd wanneer ik in Amsterdam ben ook eens proberen. Minpunt is namelijk dat de dienst nu alleen nog maar actief is in de hoofdstad en nog niet in mijn woon- en werkplaats Utrecht. Het mooie van de game vind ik dat het je fysieke locaties koppelt aan tips. Ik weet nog niet of het verdienen van punten voor mij (en andere mensen) genoeg motivatie is om actief mee te doen, maar de tips zijn dat naar mijn idee wel. Aanbevelingen van ‘locals’ zijn immers altijd de beste en iedereen is wel op zoek naar die unieke en leuke plekken van een stad.

Kortom: play foursquare!

Dit artikel schreef ik als gastblogger van de week bij IN10.

Photocredit: Mykle Roventine