Jelle Agema voordekunst
door op 22-05-2019 10:00ARTIKELHuman

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2019: maak kennis met Jelle Agema van voordekunst

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. Van de 74 inzendingen heeft de vakjury er 12 genomineerd. Deze genomineerden presenteren op 27 juni hun cases en maken kans om met de Awards huiswaarts te keren – en jij kan daarbij zijn. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Jelle Agema van voordekunst. Met ‘het past op voordekunst’ is voordekunst één van de vier genomineerden voor de Campagne Award.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

Voordekunst is een crowdfundingplatform dat makers van creatieve projecten helpt om publiek te bereiken en geld helpt ophalen. Binnen onze organisatie ben ik verantwoordelijk voor de marketing en daarbij hou ik me ook bezig met data-analyse. Ik kijk bijvoorbeeld waar er iets fout gaat op ons platform en wat we nog kunnen verbeteren. Bij deze case was het belangrijkste doel om mensen te laten weten dat voordekunst, ondanks de naam, niet alleen voor beeldende kunst is, maar ook voor andere disciplines als film, dans, zang en fotografie.

De slogan van de campagne is: ‘het past op voordekunst’. Die boodschap hebben we verspreid met een getargete crossmediale campagne. We hebben ons gefocust op tien steden met mini-documentaires als videoadvertenties, vrolijke buitenreclame en specifieke guerrilla-acties. Voor het selecteren van de tien steden hebben we gebruik gemaakt van onze database om zo deze advertenties, buitenreclame en andere acties goed te kunnen geotargetten. Het zijn steden waar ‘onze makers’ vandaan komen. In de video’s hebben we de makers die een succesvolle crowdfundingcampagne hebben opgezet via voordekunst aan het woord gelaten. Ze vertelden mooie en interessante verhalen met een open boodschap: wat je ook maakt, het past op voordekunst.

Waarom is jullie ingezonden case prijswaardig?

Wij hebben een heel ander doel dan de meeste culturele instellingen. Zij proberen (nieuwe) mensen naar binnen te halen of in aanraking te laten komen met kunst. Bij ons gaat het om een stap daarvoor: te zorgen dat die kunst gemaakt wordt. Wij proberen andere mensen te helpen hun creativiteit naar buiten te brengen.

Wat bij deze campagne fantastisch was om te merken, is dat de campagne meer bekendheid, makers uit alle disciplines en meer campagnes en donaties heeft opgeleverd. In deze periode kregen we 251.000 bezoeken op onze website. Dat waren er 10.000 meer dan in het jaar daarvoor in dezelfde week. Ook kregen we veel reacties op social media. Het aantal campagnes dat succesvol gecrowdfund is, steeg ook. In deze periode was dat 86% ten opzichte van 77% een jaar eerder en steeg het gedoneerde bedrag met bijna 30%. Dat gebeurt lang niet altijd met een campagne en daar zijn we erg trots op.  

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

Ik kijk vooral uit naar het spreken van andere professionals binnen de kunst- en cultuursector. Ik ben benieuwd naar de cases van de andere genomineerden en hoe ze daarop gekomen zijn. Maar ook ben ik benieuwd naar de verhalen van de aanwezigen in de zaal! Ik vind het een eer dat ik zelf ook nog wat mag vertellen over wat wij hebben gedaan en vooral ook waarom we dat zo hebben aangepakt.

De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards vindt plaats op donderdagmiddag 27 juni in TivoliVredenburg. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door de beste culturele marketingcases van het jaar en vier samen met vakgenoten uit het hele land de successen van de sector. Iedereen is welkom, dus reserveer alvast je tickets om verzekerd te zijn van een plekje op deze feestelijke middag.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredits: Jan Dirk van den Burg

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's