Kroepoekfabriek uitgelicht
door op 21-10-2013 13:00CASEOndernemerschap

Cultureel ondernemen door de Kroepoekfabriek

Op 23 september vond het VNPF congres plaats in poppodium Atak in Enschede. Cultuurmarketing was aanwezig om verslag te doen van de presentaties en interactieve sessies van de dag.

Directrice Renske Verbeek van de Kroepoekfabriek gaf een enthousiaste presentatie over de nieuwe marketing- en verdienmodellen die de popzaal ontwikkelde, de tijdsinspanning die dit heeft gekost en de beoogde opbrengsten. Met deze projecten wil de Kroepoekfabriek haar eigen inkomsten in de komende drie jaar aanzienlijk verhogen.

kroepoekfabriek aangepast algemeenDe Kroepoekfabriek is een nieuw kernpodium C dat 2 jaar geleden geopend is in Vlaardingen. Er worden jaarlijks 125 concerten en 150 educatieve projecten georganiseerd. De organisatie bestaat uit vier FTE’s, vier stagiaires, zes crewleden en tientallen vrijwilligers. Het podium profileert zich als ‘podium van de stad’ en zet in op talentontwikkeling, co-productie en ondernemerschap.

Groots opgezet ontwikkelingsplan

De Kroepoekfabriek werd kort na de opening geconfronteerd met de volgende uitdagende doelen voor de komende drie jaar: 70% subsidiebezuiniging en het verhogen van de eigen inkomsten naar 86% (het gemiddelde in de popsector bedraagt op dit moment 75%). Door zo breed en creatief mogelijk te denken wil de Kroepoekfabriek deze doelen behalen.

Op dit moment werkt de Kroepoekfabriek aan de volgende projecten om de eigen inkomsten te vergroten:

Vijf persona’s in de bedrijfsprocessen

Om tien extra bezoekers per event te bereiken en betere keuzes te maken in zowel marketing, personeelsinzet, programmering en beveiliging heeft de Kroepoekfabriek 5 persona’s ontwikkeld. In het geval van de Kroepoekfabriek zijn de persona’s geformuleerd op basis van muzieksmaak en leeftijd.

De Kroepoekfabriek is tot de volgende 5 persona’s gekomen: Ruben & Soraya (middelbare scholieren), Nigel & Alicia (enkel geïnteresseerd in hiphop, te bereiken via jongerenwerk en scholen), Joey & Iris (de maatschappijkritische punk- en metal liefhebbers), Stijn & Ellis (de ingewijde muziekliefhebbers) en Peter & Martine (de drukke 30 plussers die vooraf tickets kopen en weinig tijd hebben om concerten te bezoeken).

De persona’s worden in zoveel mogelijk bedrijfsprocessen toegepast. Zo gaat bijvoorbeeld de beveiliging anders te werk op een concertavond voor Peter & Martine dan op een hiphopavond voor Nigel & Alicia.

De beoogde 10 extra bezoekers per event dienen jaarlijks 15.000 euro op te brengen. Het ontwikkelen van de persona’s heeft 40 uur van het gehele team gekost en kost nu 4 uur per kwartaal.                                                                    

Op zoek naar dikke vrienden kroepoekfabriek dikke vrienden

De Kroepoekfabriek heeft een donateursplan ontwikkeld, waar zowel bezoekers als bedrijven aan deel kunnen nemen. Met het zogenaamde dikke vrienden plan beoogt De Kroepoekfabriek op een creatieve manier extra inkomsten te genereren.

Bezoekers wordt duidelijk gemaakt dat ze met het dikke vrienden plan direct bijdragen aan het programma van het poppodium van Vlaardingen. In ruil daarvoor krijgen ze vier concerten per jaar gratis die afhankelijk van het soort pas door de Kroepoekfabriek worden uitgekozen. Een ander voordeel voor de leden is dat vrienden een pas ontvangen, waarmee ze ook korting krijgen bij lokale bedrijven. Ook is het voor leden niet nodig om tickets te printen door de barcode op de pas. Tenslotte krijgen ze een naamsvermelding op de dikke vrienden muur in de Kroepoekfabriek.

Er zijn vier verschillende vriendschappen: de tientjes vriend voor middelbare scholieren, de studievriend voor studenten, de super vriend voor dertigers en de gulle vriend voor trouwe bezoekers.

Het uiteindelijke doel is om extra inkomsten van 15.000 euro per jaar bij 400 vrienden genereren. Daarnaast levert het donateursplan loyalere bezoekers, enthousiaste bedrijven, extra promotiekanalen en enthousiasme vanuit de lokale politiek op.

Op dit moment heeft de Kroepoekfabriek 200 dikke vrienden. Dit aantal dient te worden uitgebouwd tot 400 vrienden in de komende drie jaar. Het ambitieuze donateursplan heeft de directie en marketingverantwoordelijke van de Kroepoekfabriek in totaal 100 uur gekost en de dagelijkse taken kosten de officemanager nu 2 uur per week om uit te voeren.

Tienduizend  euro extra door garderobeloterij

De roze garderobe in de Kroepoekfabriek is gratis, maar bezoekers kunnen hun jasnummer voor 1 euro omzetten in een loterijlot. De prijs die gewonnen kan worden verschilt per avond en wordt gedoneerd door lokale bedrijven. Het voordeel voor deze bedrijven is dat zij de gehele avond gepromoot worden.

Dit project wordt de komende tijd uitgevoerd door de Kroepoekfabriek en dient 10.000 per jaar op te leveren alsmede een betere sfeer en zichtbaarheid voor bedrijven. Een ander voordeel is dat bezoekers langer blijven om de loterij af te wachten.

Het idee kostte het marketingteam 20 uur om te ontwikkelen en om het bij te houden kost het de officemanager een uur per week de tijd.

Bedrijvennetwerk de rijsttafel

Ondernemende bedrijven in de vriendengroep kunnen ook lid worden van de ‘Rijsttafel’. Dit zijn dertig bedrijven die ieder 750 euro per jaar betalen. Ze  kunnen zelf aangeven waar de Kroepoekfabriek dit geld aan mag besteden. Dit project dient voor het poppodium 20.000 euro per jaar op te leveren.

Als tegenprestatie organiseert de Kroepoekfabriek jaarlijks een feest voor de deelnemende bedrijven, waarbij zij relaties mogen meenemen, die daarna ook weer lid kunnen worden.

De opzet heeft de directie en marketingverantwoordeiljke 80 uur gekost, de uitvoering kost 1 uur per week en daar bovenop komt nog de organisatie van het feest.

Strippenkaart voor verhuur

Om beter gebruik te maken van de beschikbare ruimte, kunnen bedrijven en organisaties met een strippenkaart frequent ruimtes gebruiken in de daluren van het podium. Dit project wordt de komende tijd verder uitgewerkt door de Kroepoekfabriek en dient 50.000 euro per jaar op te leveren.

De acquisitie van bedrijven gaat de marketingafdeling 100 uur kosten en het onderhoud van de bedrijfsruimtes kost circa 3 uur per dag.

Uitlenen van ‘Kroe’ aan festivals

Voor de Kroepoekfabriek zijn festivals die werken met betaald personeel in de zomer een interessante partner. Het uitlenen van de vrijwilligers levert de Kroepoekfabriek 10.000 euro per jaar op, zichtbaarheid op de festivals (de vrijwilligers werken in een Kroepoekfabriek shirt) en het is tegelijkertijd ook een uitstapje voor de vrijwilligers.

Hiervoor is het horecateam 40 uur kwijt en daar bovenop nog 80 uur voor het team tijdens een festival.

Kroepoekfabriek als organisatiebureau

Tenslotte zet het team van Kroepoekfabriek  hun kracht in voor opdrachten voor derden. Een voorbeeld hiervan is het organiseren van evenementen voor derden, waardoor al 20.000 euro is opgehaald. Deze opdrachten leveren ook enthousiaste reacties op vanuit de lokale politiek.

De Kroepoekfabriek heeft 20 uur besteed aan de acquisitie en 20 uur voor de marketing. De uitvoering valt in extra tijd.

Van nachtprogramma tot sponsordeals

De bovenstaande projecten zijn echter nog niet alles. De komende tijd werkt de Kroepoekfabriek aan het ontwikkelen van de volgende projecten:

– Extra nachtprogramma: 20.000 euro per jaar
– Poppodium als trouwlocatie: 8.000 euro per jaar
– Festijnen organiseren: 10.000 per jaar
– De Kroezer, dit is een budgetneutraal busje van een sponsor dat de Kroepoekfabriek ter beschikking heeft

Met deze projecten investeert de Kroepoekfabriek in totaal 50.000 euro met de doelstelling om daarmee 175.000 euro extra inkomsten te vergaren in de komende drie jaar.

Het geheim van het succes

Volgens Verbeek is het succes te danken aan een goede selectie van personeelsleden en door ervoor te zorgen dat ieder project minimaal één kartrekker heeft. Een andere succesfactor is volgens Verbeek het doorvoeren van het draagvlak en de visie op alle fronten: van marketing tot personeel en van beveiliging tot programmering.