de lange tafel parktheater eindhoven
door op 14-01-2020 17:50CASEMarketingcommunicatie

Parktheater Eindhoven doorbreekt taboesfeer met ‘De Lange Tafel’

Hoe spreek je een doelgroep aan die nog geen deel uitmaakt van je publiek? Parktheater Eindhoven doet het met ‘De Lange Tafel’: een voortdurende strategie waardoor theaterbezoekers een duwtje in de rug krijgen om alleen naar het theater te gaan. Voor dit initiatief werd het theater in 2019 genomineerd voor de Cultuurmarketing Awards in de categorie Merk & Loyaliteit. De vakjury prijst het theater voor het terugbrengen van de sociale functie in het theater. 

Aan de rand van het Stadswandelpark in Eindhoven ligt het Parktheater. Jaarlijks vinden er meer dan 450 theatervoorstellingen en activiteiten plaats voor bijna 300.000 bezoekers. 38% van deze bezoekers komt uit de directe omgeving van het theater. Met meer dan 147 vaste medewerkers en oproepkrachten is het een van de grotere theaters in Nederland.

Één-kaart-boekers

De marketingafdeling van Parktheater Eindhoven constateerde dat het aantal eenpersoonshuishoudens toeneemt. In Eindhoven steeg het aantal huishoudens van 93.468 naar 102.194. Meer dan de helft van die toename betreft eenpersoonshuishoudens aldus Klaas Seelen, marketingmanager van het theater. Anderzijds blijft het aantal gasten dat bij een voorstelling één kaartje koopt, de zogenoemde één-kaart-boekers, al jaren constant. Het theater concludeerde daaruit dat er drempels zijn die mensen verhinderen om alleen naar het theater te gaan.

Parktheater Eindhoven streeft naar een gevarieerd en inclusief publiek en door juist de drempel voor deze groep te verlagen wil het theater een bijdrage leveren aan het doen verdwijnen van het taboe rondom alleengaande bezoekers. “We willen laten ervaren dat het plezierig kan zijn om alleen naar het theater te gaan, en daar met anderen te genieten van een mooie voorstelling,’’ aldus Klaas Seelen.

de lange tafel parktheater eindhoven

De Lange Tafel: een simpel concept om alleengaanden samen te brengen

Projectcoördinator Carla Evers nam het voortouw bij het tot stand komen van De Lange Tafel. Deze tafel dient als ontmoetingsplek, voorafgaand of na afloop van een voorstelling. Op geselecteerde avonden is er aan tafel een gastheer of gastvrouw aanwezig: een vrijwilliger die de tafelgasten actief aanspreekt, voor drankjes zorgt en het gesprek op gang houdt. Gasten kunnen zich op voorhand opgeven voor De Lange Tafel, maar kunnen ook op de avond zelf besluiten aan te schuiven. Op geen enkele manier wordt nadrukkelijk of direct gecommuniceerd dat het een plek is voor alleengaanden. Dit om te voorkomen dat deelnemers zich gestigmatiseerd en/of bekeken voelen door andere bezoekers. Op deze manier komen er ook ‘niet alleengaanden’ aan tafel te zitten, waardoor de integratie wordt bevorderd. Parktheater Eindhoven heeft de communicatie rondom de lange tafel wel zodanig geformuleerd dat de boodschap door de alleengaanden makkelijk wordt opgepikt, aldus Seelen. Het initiatief wordt onder de aandacht gebracht door middel van een bericht op de website, via een flyer die intern wordt verspreid en door advertenties in media die door de doelgroep worden gelezen (Huis aan Huis, Katholieke Bond voor Ouderen).

Naast een lange tafel in het theatercafé staat er sinds kort ook eentje in het restaurant. Ook daar is het de bedoeling dat gasten aanschuiven, waardoor het makkelijker wordt om voor alleengaanden, in aanwezigheid van anderen, te genieten van een maaltijd of een goed gesprek. 

Een breed maatschappelijk cultureel draagvlak

Hoe mooi zou het zijn als ‘De Lange Tafel’ een symbool wordt voor: hier ben je als alleengaande zeer welkom.

Een overleg met diverse culturele partners in de stad heeft uitgewezen dat het idee om op deze manier een alleengaande doelgroep aan te spreken breed gedragen wordt. Zo gaat Podium Cadeaukaart aandacht besteden aan de alleengaande theaterbezoeker en Theater De Vest uit Alkmaar geeft aan ook te beginnen met een Lange Tafel. Philharmonie Zuidnederland wil er zelfs een meenemen naar iedere plek waar ze spelen.

Op deze manier creëert Parktheater Eindhoven een breed maatschappelijk cultureel draagvlak. “Hoe mooi zou het zijn als ‘De Lange Tafel’ in Eindhoven een begrip wordt? Een symbool voor: hier ben je als alleengaande zeer welkom. Een lange tafel in de bibiotheek, op festivals, in verschillende restaurants, het museum, op de markt, noem maar op. Een tafel waar alleengaanden en niet alleengaanden elkaar kunnen ontmoeten,” aldus Seelen.

Resultaten van het samenbrengen van alleengaanden

Sinds de start van het initiatief ziet Parktheater Eindhoven een duidelijke toename van het aantal ‘1 kaart aankopen’. Dit aantal lag in seizoen 17/18 ruim 16% hoger dan in seizoen 15/16. Daarnaast is er veel kwalitatieve data: een evaluatie met de vrijwillige gastvrouwen en gastheren leert dat het initiatief door veel mensen, zowel alleengaanden als niet-alleengaanden, als positief wordt ervaren. Het aantal gasten dat aanschuift aan de tafel neemt ook steeds verder toe. 

 

Fotocredits: Parktheater Eindhoven