Hoe het theater 'één-kaart-boekers' bij elkaar brengt met een origineel concept

Parktheater Eindhoven doorbreekt taboesfeer met ‘De Lange Tafel’

14 jan 2020

Hoe spreek je een doelgroep aan die nog geen deel uitmaakt van je publiek? Parktheater Eindhoven doet het met ‘De Lange Tafel’: een voortdurende strategie waardoor theaterbezoekers een duwtje in de rug krijgen om alleen naar het theater te gaan.

Door de redactie

Fotografie

Parktheater Eindhoven

Aan de rand van het Stadswandelpark in Eindhoven ligt het Parktheater. Jaarlijks vinden er meer dan 450 theatervoorstellingen en activiteiten plaats voor bijna 300.000 bezoekers. 38% van deze bezoekers komt uit de directe omgeving van het theater. Met meer dan 147 vaste medewerkers en oproepkrachten is het een van de grotere theaters in Nederland.

Één-kaart-boekers

De marketingafdeling van Parktheater Eindhoven constateerde dat het aantal eenpersoonshuishoudens toeneemt. In Eindhoven steeg het aantal huishoudens van 93.468 naar 102.194. Meer dan de helft van die toename betreft eenpersoonshuishoudens aldus Klaas Seelen, marketingmanager van het theater. Anderzijds blijft het aantal gasten dat bij een voorstelling één kaartje koopt, de zogenoemde één-kaart-boekers, al jaren constant. Het theater concludeerde daaruit dat er drempels zijn die mensen verhinderen om alleen naar het theater te gaan.