Nationaal Archief, Blikvangers
door op 10-06-2015 15:34CASEMarketingcommunicatie

Blikvangers: blik op de uitgebreide collectie van het Nationaal Archief

Een archief en een inspirerende fototentoonstelling: dat zijn niet twee dingen die men vaak direct naast elkaar plaatst. Het Nationaal Archief doet dat wél. Met de tentoonstelling Blikvangers wilde het archief zichzelf op de kaart zetten als culturele instelling. Met de marketingcampagne rond Blikvangers nam de organisatie deel aan de Gouden Struis 2015.

Het Nationaal Archief heeft met 15 miljoen foto’s de grootste fotocollectie van Nederland. Iets wat veel mensen niet weten. De collectie gaat terug tot 1847 en bevat onder andere bijzondere foto’s van Alexandrinne Tinne, een van de eerste vrouwelijke Nederlandse fotografes. Daarnaast bevat de collectie foto’s van Robert Capa, de grondlegger van de oorlogsfotografie en Pieter Oosterhuis, pionier van de Nederlandse fotografie. De collectie is dus niet alleen groot, maar ook groots!

Blik in de collectie

Tijd om daar iets aan te doen. Met de tentoonstelling Blikvangers, de eerste tentoonstelling in eigen huis, wil het Nationaal Archief een indruk geven van de diversiteit en rijkdom van de fotocollectie. Met 450 foto’s laat Blikvangers Nederland en de rest van de wereld zien door de ogen van fotografen als Robert Capa, Eva Besnyö, László Moholy-Nagy, Cas Oorthuys en Ed van der Elsken. De tentoonstelling was te bezichtigen van 20 februari tot en met 12 juli 2015.

Maar er was meer te zien dan de 450 foto’s die tentoongesteld werden. Via Virtual Reality-bril Oculus Rift konden de bezoekers duizenden gedigitaliseerde foto’s bekijken.

Gelijktijdig vroeg het Nationaal Archief fotograaf des Vaderlands, Koen Hauser, om zich te laten inspireren door de tentoonstelling. De foto’s die hij aan de hand hiervan maakte waren later weer in de tentoonstelling te zien.

Blikvangers

In the picture bij cultuurliefhebbers

De campagne was gericht op een breed publiek, dat op zoek is naar historische informatie of geïnteresseerd is in de Nederlandse geschiedenis. Dit zijn de mensen die al andere (historische) musea of monumenten bezoeken, maar bij wie het Nationaal Archief nog niet top of mind is. Daarnaast wil het Nationaal Archief fotografie-liefhebbers en toeristen trekken.

Gevarieerde tentoonstelling en programmering

De naam Blikvangers is gekozen door de enorme variëteit in de tentoonstelling. Het thema is niet foto’s met een bepaald onderwerp, maar fotografie in zijn geheel. De titel Blikvangers leent zich om mee te spelen. Niet alleen vangen de foto’s je blik, maar verwijst de titel ook naar hoe de fotografen hun blik hebben geworpen op de wereld om hen heen. In de campagne is ook letterlijk gefocust op het woord ‘blik’. Het campagnebeeld was niet alleen te zien op posters, stickers en bierviltjes, maar ook letterlijk op blikken.

Tijdens de opening mochten aanwezigen een blik openen. Dit kon weer tweezijdig opgepakt worden. Er werd letterlijk een blik geopend en figuurlijk: ‘open uw blik’. In een van de blikken zat een gouden schaar, waarmee de vinder de tentoonstelling mocht openen.

Paastradities werden ook in de campagne toegepast: er werden paasblikken verstopt. Als de vinder een gevonden paasblik liet zien bij de entree, maakte hij of zij kans op een fotoportret door een professionele fotograaf.

Poster Paasblikken

Randprogrammering

In aanloop naar de opening organiseerde het Nationaal Archief samen met fotografe Else Kramer het project #fotoliegen, waarin mensen werden uitgedaagd om met een andere blik naar fotografie te kijken. Deze werden gedeeld op Pinterest en tijdens de tentoonstelling op een digitaal scherm getoond.

Naast deze activiteiten werden er ook andere organisaties ingeschakeld. Bij de winkels De Bijenkorf en New Babylon werd een etalage ingericht met foto’s uit de collectie. Bij de Nieuwpoort bibliotheek in Den Haag was een pop-up expositie met extra foto’s. En er werden lezers- en kortingsacties gedaan in samenwerking met onder andere NS, National Geographic, Historisch Nieuwsblad en Quest.

Brede aandacht voor Blikvangers

Blikvangers trok 11.728 bezoekers, waar het Nationaal Archief heel tevreden mee is voor een eerste tentoonstelling. Ook de randprogrammering trok veel bekijks: het #fotoliegen had 1500 deelnemers en aan de 16 workshops deden 131 mensen mee.

Maar het ging het Nationaal Archief niet alleen om de bezoekersaantallen, ze wilden zichzelf ook op de kaart zetten als culturele instelling. Met aandacht in programma’s als het NOS Journaal, RTL Late Night, Een Vandaag en Tijd voor Max, én 63 vermeldingen in kranten en tijdschriften heeft de organisatie zeker zijn stem laten horen.

Fotocredits: Nationaal Archief