Fotocredit: De Kunsthal
door op 02-03-2015 10:11CASEMarketingcommunicatie

De Kunsthal: participatieproject MaakMee

Op donderdag 12 juni 2014 gaf Mariëtte Maaskant, hoofd Marketing en Communicatie van de Kunsthal Rotterdam, een presentatie tijdens de inspiratiemiddag Het realiseren van succesvolle marketingcampagnes

Na het succes van ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier’ was het tijd voor een nieuwe ludieke campagne. Dit werd het project MaakMee. MaakMee is een publieksparticipatieproject waarbij het publiek gevraagd werd wat zij in de Kunsthal wilden zien en waar uiteindelijk ‘S.H.O.E.S.: Over hoge hakken en echte liefde’ uit voortkwam.

MaakMee

Mode, natuur of kunst?

Bij MaakMee werd er een wedstrijd georganiseerd tussen drie verschillende tentoonstellingen in de categorieën mode, natuur en kunst. Het publiek mocht stemmen welke tentoonstelling zij graag wilden zien.

De hele campagne bestond uit drie fases:

1. Stemmen

Stap 1

Het publiek kon stemmen welke tentoonstelling zij het liefste wilde zien. Mensen werden onder andere tijdens het bezoeken van de Kunsthal benaderd door een MaakMee team met de vraag of zij mee wilden doen.

Op deze manier werd er een e-mailbestand opgebouwd en deze mensen werden bij de start van de campagne benaderd. Uiteindelijk hebben er 6.000 mensen gestemd en bleek de tentoonstelling over schoenen het populairste.

2. Meemaken

Stap 2

In deze fase kon het publiek aan de hand van 14 vragen, die elke twee weken werden gelanceerd, actief deelnemen aan de totstandkoming en het ontwerp van de tentoonstelling.

Hierbij kan gedacht worden aan de inrichting van de tentoonstelling, maar bijvoorbeeld ook aan het ontwerp van het affiche. Bij elke nieuwe vraag werd een nieuwe trailer geïntroduceerd. Uiteindelijk waren er 1.500 mensen die hier aan meededen.

3. Bezoeken

Stap 3

In deze fase kon het publiek het eindresultaat bekijken. Bekijk hier de trailer van ‘S.H.O.E.S.: Over hoge hakken en echte liefde’:

Ludieke acties

Naast deze online campagne werden er nog twee andere ludieke acties ingezet. Allereerst gingen er scouts de straat op en zij maakten foto’s van mooie schoenen die zij op straat tegenkwamen. Deze foto’s werden op Instagram gezet en mensen kregen een flyer met informatie over de tentoonstelling en de actie.

De Kunsthal

Daarnaast stond de Kunsthal Rotterdam op de Uitmarkt met een hoge hakken hindernisbaan waar mensen op hoge hakken, die gesponsord waren door een partner, op en neer rennen:

MaakMee

De winnaars wonen uiteindelijk vrijkaartjes voor de tentoonstelling.

In dit voorbeeld van de Kunsthal is te zien dat wanneer je buiten de traditionele vormen van marketing treed er bijzondere dingen kunnen gebeuren, net zoals bij de case over Jean Paul Gaultier. Bij deze tentoonstelling heeft samenwerking met diverse partners een cruciale rol gespeeld.

Bekijk in de volgende video een samenvatting van het MaakMee project: