Fotocredit: Sjoerd Eickmans
door op 24-06-2015 09:58CASEOndernemerschap

De veelzijdige partners van de Dutch Design Week

Op donderdag 6 november 2014 gaf Raffaela Vandermühlen, Head of Brand Strategy and PR bij Dutch Design Week, een presentatie over inhoudelijke samenwerkingen met mediapartners, programmapartners en grote corporate companies bij de inspiratiemiddag over succesvolle partnerships.

Dutch Design Week (DDW) wordt elk jaar georganiseerd in de laatste week van oktober in Eindhoven. DDW is in 1998 voortgekomen uit de Dag van het Ontwerp. In twaalf jaar is het uitgegroeid tot het grootste designevenement van Noord-Europa. DDW biedt een podium voor ontwerpers en is de verbindende factor tussen design, technologie en mensen. Het programma bestaat uit nieuw talent, gevestigde namen en gerenommeerde bureaus. Vrijwel alle aspecten en disciplines van design komen aan bod gedurende DDW.

DDW biedt een programma met 2.400 designers verspreid over 86 locaties in drie gebieden in de stad. In 2014 kwamen er 250.000 bezoekers naar Dutch Design Week.

Behalve Dutch Design Week wordt er ook de rest van het jaar een inhoudelijk programma voor designers georganiseerd onder de naam Future Series, om het debat aan te jagen over de rol en betekenis van design. Tijdens dit verdiepingsprogramma wordt een verbinding te gecreëerd tussen designers en bedrijven.

De innovaties en cross-overs op het gebied van design en andere sectoren worden zo voor een breder publiek en voor professionals, nationaal en internationaal zichtbaar gemaakt. Met Future Series wil DDW zich uitdrukkelijker profileren als een nationaal podium: een nationaal podium voor Dutch Design, voor heel Nederland en voor het buitenland.

Dutch Design Week

Fotocredit: Sjoerd Eickmans

Eindhoven is UP

Up was het thema van DDW 2014. Up staat voor de opwaartse kracht van design: design kan de wereld mooier, maar vooral ook beter maken. Dit thema kwam in de gehele week terug. Eindhoven is daarin de broedplaats om het evenement te huisvesten.

Dit heeft te maken met het DNA van Eindhoven: o.a. de Design Academy Eindhoven en de Technische Universiteit zijn hier gevestigd, waardoor er continue een aanwas is van jong talent. Die zich vestigen in één van de vele broedplaatsen die Eindhoven rijk is, mede daardoor heeft de stad een inhoudelijk sterke creatieve scene. Echter ook de culturele instellingen en de sterke crossovers van de maak- en kennisindustrie dragen bij aan een divers programma.

De inzet van ambassadeurs

DDW richt haar communicatie primair op designprofessionals: dit zijn de deelnemers, designtalenten en de community. Daarnaast worden ook de overheid, pers en corporate partners betrokken. Om deze doelgroepen te bereiken worden er elk jaar onder andere twee ambassadeurs van DDW aangesteld: zij dragen het programma van DDW vervolgens uit.

In 2014 waren Scholten & Baijings (zij richten zich vooral op het esthetische van design en zijn bekend van o.a. IKEA) en Arne Hendriks (kunstenaar en filosoof) de ambassadeurs. Beide ambassadeurs stelden een tentoonstelling samen.

Tentoonstelling Scholten & Baijings

Fotocredit: Jeroen van der Wielen

Daarnaast werd er ook een College Tour georganiseerd met meer dan 150 designers in de zaal die vragen konden stellen aan de designers op het podium. Tijdens deze avond werd er geprobeerd om matchmaking tussen bedrijfsleven, media en designers onderling tot stand te brengen.

Een groot scala aan partners

DDW heeft een groot scala aan partners, die variëren van mediapartners tot grote corporate companies. Belangrijk voor DDW is dat er ook een inhoudelijke component wordt toegevoegd aan de samenwerking. De partners zijn te verdelen in vier groepen:

  • sponsors

  • public partners

  • programme partners

  • media partners

In haar presentatie ging Raffaela Vandermühlen in op de sponsoren, programme partners en media partners.

Sponsors

De grotere sponsoren van DDW zijn ABN AMRO en Volvo. ABN AMRO is hoofdsponsor en levert een financiële bijdrage aan DDW, maar daarnaast zetten ze ook in op de ontwikkeling van jong talent. Elk jaar selecteren zij 15 jonge talenten die worden begeleid in ondernemerschap door middel van het project Driving Dutch Design. De ontwerpers worden elf maanden lang intensief begeleid door een personal coach van de bank en volgen masterclasses.

Daarnaast heeft de bank 7 pop-up locaties verspreid door Eindhoven waar de resultaten van Driving Dutch Design worden gepresenteerd.  Zes hotspots staan op het Ketelhuisplein en één hotspot staat permanent in de centrale hal van het ABN AMRO House aan de Vestdijk.

Volvo zorgt voor 35 auto’s die bezoekers gratis vervoeren naar de locaties die verspreid zijn door de stad. Daarvan zijn vijf auto’s speciaal gericht op professionals. Op elke auto staan objecten die fungeren als uithangbord voor DDW.

Volvo bij Dutch Design Week

Daarnaast organiseerde Volvo afgelopen jaar ook een Design Challenge voor jong talent met de vraag: “Wat is de auto van de toekomst?” De beste bijdrages werden geëxposeerd in het Klokgebouw tijdens DDW.

Programma partners

DDW heeft 5 programma partners. Deze partnerships bevatten drie componenten: het delen van kennis, het delen van het netwerk en een financiële bijdrage.

Philips Lighting
Philips Lighting is programmapartner van DDW en zorgt voor de belichting van de exposities van Dutch Design Awards (DDA) en de Modebelofte. Hiermee toont het bedrijf de laatste trends en innovaties op het gebied van verlichting voor fashion en design.

In samenwerking met de expositie ontwerpers van DDW ontwikkelde Philips Lighting een lichtplan. Om het optimale lichtplan te ontwikkelen werkte Philips hiervoor nauw samen met designcollectief La Bolleur voor de DDA en ontwerpers Niek Pulles en Harm Rensink voor de Modebelofte.

Daarnaast bracht Philips ook hun 80 beste accounts naar DDW. Voor deze bezoekers werd het Illuminesca event georganiseerd. Op dit evenement zijn de ontwerpers aanwezig om hun werk te presenteren. Een programma partner brengt dus ook een daadwerkelijke bijdrage aan het programma.

Baltan & Hivos
Baltan Laboratories en Hivos werkten dit jaar samen met DDW voor het project Age of Wonderland. Tijdens dit project, van 13 september tot en met 26 oktober, werkten zes niet-westerse ingenieurs, kunstenaars en ontwerpers in Eindhoven aan conceptuele, sociale en technologische innovatie.

Zo ontwikkelde de Keniaanse ontwerper en innovator Roy Ombatti een mobiel schoenenlab waarin unieke 3D geprinte schoenen gemaakt kunnen worden voor mensen met voeten die sterk misvormd zijn door zandvlooien.

Foto: Boudewijn Bollman

Fotocredit: Boudewijn Bollman

Het Klokhuis
Het Klokhuis is geen mediapartner, zoals velen wel hadden verwacht. DDW en het Klokhuis startten dit jaar samen met De Ontdekfabriek, Gemeente Eindhoven en Design Academy Eindhoven het project ‘Het Klokhuis zoekt ontwerpers’. Het tweejarige project bestaat uit een wedstrijd, workshops en vijf televisie-uitzendingen over designers en hun werk.

Jonge kijkers worden aangemoedigd om zelf aan de slag te gaan en ontwerpen in te sturen voor het ‘Design Klokhuisdiner’ tijdens DDW in 2015. De beste ideeën worden daadwerkelijk als prototypen ontwikkeld in samenwerking met de Design Academy Eindhoven.

Vlisco
In de editie van 2014 was de samenwerking met Vlisco gericht op de uitwisseling van inhoud. DDW selecteerde een select aantal designers die de mogelijkheid kregen om naar de designafdeling van Vlisco te gaan. Designers van Vlisco gingen vervolgens naar de studio’s van de deelnemende designers. Daarbij stond het aangaan van de dialoog tussen verschillende designers centraal. Vlisco was ook een partner in de Now Future talkshow.

Media partners

Behalve partnerships met corporate companies gaat DDW ook de samenwerking aan met diverse mediabedrijven. Ook bij deze partnerships wordt een inhoudelijke bijdrage verwacht. Dit jaar had DDW tien mediapartners, waaronder de VPRO, de Volkskrant en Frame.

VPRO
De VPRO is sinds 2013 een partner van DDW. Tijdens DDW staan er diverse artikelen in de VPRO gids en op de website. Ook de covers van de gids worden ontworpen door designers.

Maar de samenwerking gaat verder dan het redactioneel uitwisselen van content. Zo organiseert de VPRO een ledendag waarbij er een presentatie wordt gegeven door een ambassadeur. Ook werd dit jaar gestart met de pilot Schatgravers waarbij Pieter Hulst op zoek gaat naar design met impact.

Een belangrijke samenwerking tussen DDW en VPRO is de Now Future talkshow waarbij er een reeks inspirerende gesprekken worden georganiseerd met designers en wetenschappers.

Bovendien kondigde VPRO in 2014 tijdens DDW aan dat ze een medialab zullen gaan openen op Strijp S.

Dutch Design Week

Fotocredit: Jeroen van der Wielen

Volkskrant
Volkskrant is een belangrijke mediapartner, omdat zij het grote publiek bereiken. Behalve aandacht voor DDW in de krant, organiseert Volkskrant ook het Volkskrant Café waar designers vertellen over hun werk. Ook kiezen de ambassadeurs van DDW jong talent dat aandacht krijgt in de Volkskrant.

Daarnaast organiseerde Volkskrant Magazine dit jaar een ontwerpwedstrijd waarbij studenten van kunstacademies werd gevraagd om de cover te ontwerpen voor de editie van 18 oktober met het thema New Dutch Icons.

Frame
Frame is een internationaal design tijdschrift dat in 77 landen verkocht wordt. In dit tijdschrift wordt veel aandacht geschonken aan de Dutch Design Week. Daarnaast reiken zij ook de public prijs uit tijdens de Dutch Design Awards.

Fotocredit: Lisa Klappe Photography

Fotocredit: Lisa Klappe Photography

Tot zover een aantal voorbeelden van de sponsoren, programma partners en media partners van Dutch Design Week. Door elke soort samenwerking in een bepaalde vorm te gieten, blijven de vele samenwerkingen overzichtelijk. Zo past bij elk type partner een aantal vaste voorwaarden, verwachtingen en tegenprestaties, wat de communicatie tussen alle verschillende bedrijven vergemakkelijkt.

Fotocredit: DutchDesignWeek / Sjoerd Eickmans / Jeroen van der Wielen / Boudewijn Bollman / Lisa Klappe Photography