Case Kroepoekfabriek
door op 16-03-2015 11:17CASEOndernemerschap

Het creatieve ondernemerschap van de Kroepoekfabriek

Op 6 november 2014 gaf Renske Verbeek, directeur van de Kroepoekfabriek, een presentatie over het culturele ondernemerschap van de Kroepoekfabriek. In het driejarige bestaan van het poppodium in Vlaardingen heeft de organisatie verschillende projecten en strategieën ontwikkeld die het doel hebben om het podium te verbinden met (lokale) partners en inkomsten te genereren.

De Kroepoekfabriek is een poppodium in Vlaardingen dat in september 2011 werd geopend. Op het podium wisselen landelijke acts en regionale helden elkaar af. Het muzikale aanbod van de Kroepoekfabriek is groot, zodat zo veel mogelijk muziekliefhebbers kunnen genieten van livemuziek.

Voor de Kroepoekfabriek is het bieden van kansen aan talenten erg belangrijk, zowel op het podium als achter de schermen. De Kroepoekfabriek biedt haar 120 vrijwilligers zoveel mogelijk ruimte om ervaring op te doen, op het gebied van techniek, horeca en concertfotografie.

Kroepoek Academie

Het doel van de Kroepoekfabriek is om over vijf tot zeven jaar zo min mogelijk afhankelijk te zijn van subsidies van de overheid. Het poppodium onderscheidt zich dan ook door de focus op cultureel ondernemerschap. De Kroepoekfabriek kent verschillende partnerships, want zoals Renske Verbeek vertelt: je kunt het niet alleen.

Voordelen van partnerships

Om je culturele doel te bereiken moet je breed denken volgens Verbeek. Door partnerships word je als organisatie zelf ook groter en verzamel je door het netwerk ook veel kennis om je heen. Partnerships kunnen bijdragen aan kostenbesparing en het vergroten van je inkomsten.

Bovendien kun je door middel van het netwerk van je partner mogelijk een breder publiek bereiken. Door samenwerking creëer je een draagvlak: zo zullen mensen eerder aan je denken wanneer het nodig is.

Waar moet je rekening mee houden?

Alhoewel partnerships natuurlijk veel voordelen bieden, gaf Verbeek ook aan dat er ook een aantal punten zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Allereerst kost het goed opzetten van een partnership veel tijd. Het is noodzakelijk dat je je goed verdiept in je mogelijke partner: wat kun je elkaar bieden? Wat zijn overeenkomsten? Zijn er grote verschillen?

Daarnaast blijkt dat (culturele) organisaties elkaar vaak als concurrenten zien. Veel organisaties zijn bijvoorbeeld bang dat hun bezoekers wegtrekken naar de andere partner.

Kroepoekfabriek

Ook is het belangrijk dat een partnership breed wordt gedragen. Het hele team moet achter de samenwerking staan. Wanneer dit niet het geval is, blijkt het aangaan van een partnership vaak moeizaam te verlopen. Medewerkers zijn dan niet bereid om er tijd in te steken.

Als laatste mag de identiteit van de organisatie door de samenwerking niet bedreigd worden. Je eigen identiteit moet behouden blijven én jouw bezoekers moeten zich kunnen identificeren met je partner.

Samenwerkingsverbanden van de Kroepoekfabriek

De Kroepoekfabriek is alleen bereid om een samenwerking aan te gaan, wanneer elke geïnvesteerde euro minimaal €4 oplevert. Vanuit dit oogpunt heeft de Kroepoekfabriek een aantal verschillende initiatieven ontwikkeld.

Dikke vrienden

Bezoekers kunnen voor €25 vriend worden van de Kroepoekfabriek. De dikke vrienden krijgen hiervoor toegang tot vier concerten per jaar. Daarnaast krijgen ze met hun pas korting bij 40 ondernemers in Vlaardingen. Dit zorgt ook voor zichtbaarheid voor de Kroepoekfabriek bij lokale ondernemers.

Dikke Vrienden van de Kroepoekfabriek

Talent vermarkten

De Kroepoekfabriek heeft 130 vrijwilligers en 8 parttimers. Steeds vaker wordt er door bedrijven aangeklopt om deze talenten in te huren. Bedrijven weten dat ze op deze manier bijdragen aan het poppodium.

Zo worden horecavrijwilligers bijvoorbeeld ingehuurd voor het jaarlijkse zomerfestival in Vlaardingen. Dit festival werkte eerst met betaalde krachten achter de bar. Een aantal zomers terug werd gevraagd of er mogelijkheid was om de vrijwilligers in te zetten voor de bardiensten.

Deze samenwerking leidt tot zichtbaarheid voor de Kroepoekfabriek. Daarnaast betaalt de organisatie van het festival de helft (€7.500) van wat ze besparen aan personeelskosten aan de Kroepoekfabriek. Dit bedrag wordt beschikbaar gesteld aan de programmering van het poppodium.

Inspelen op behoeftes vanuit de gemeenschap

De Kroepoekfabriek luistert heel goed naar wat er leeft binnen de gemeenschap. Zo is er in Vlaardingen een verzorgingshuis voor jongeren met een niet-aangeboren hersenafwijking. Deze jongeren kunnen zich niet identificeren met het activiteitenprogramma dat verzorgd wordt door het verzorgingstehuis.

Er is een samenwerkingsverband ontstaan waarbij de Kroepoekfabriek deze jongeren de mogelijkheid geeft om een eigen benefietconcert te organiseren.

Toko Loko

Daarnaast werkt de Kroepoekfabriek ook samen met de woningbouwcorporatie. Zij wilden meer zichtbaarheid in de wijken. De Kroepoekfabriek heeft daarvoor een talentenjacht georganiseerd waarbij jonge talenten uit de wijken werden aangemoedigd om deel te nemen.

De Rijsttafel

De Rijsttafel bestaat uit een groep bedrijven die €750 per jaar betalen. Daar zitten nu 35 bedrijven in. Zij worden één keer per jaar uitgenodigd met vijf relaties voor een gezellige avond met muziek en dans. Ze mogen uit vier ambities kiezen, die de Kroepoekfabriek heeft opgesteld voor het volgende jaar, waar hun geld heen gaat.

Kroepoek adviseurs

De Kroepoek adviseurs zijn tien mensen met hun eigen expertise die twee of drie keer per jaar meedenken over een aantal uitdagingen. Het is een breed scala aan mensen die meedenken over de ontwikkeling van de Kroepoekfabriek.

De Kroepoek menukaart

Om zichtbaar te maken wat de Kroepoekfabriek te bieden heeft voor de zakelijke achterban, ontwikkelt de organisatie op dit moment een ‘menukaart’. Hierop kunnen mogelijke zakelijke partners direct zien welke mogelijkheden er zijn.

Voorwaarden voor een goede samenwerking

Verbeek sluit haar presentatie af met een aantal voorwaarden voor een goede samenwerking:

– Het is belangrijk om altijd oog te houden voor het doel en de doelgroep
– Er moet sprake zijn van vertrouwen en openheid tussen partners
– Er is een gezamenlijk belang, maar zeker ook een eigen belang
– Je moet kennis hebben van de risico’s die een samenwerking met zich meebrengt
– De partners doen een gelijke inzet en investering
– Er worden duidelijke afspraken gemaakt
– De samenwerking wordt breed dragen, maar er is een sterke kartrekker
– Het team heeft de neuzen dezelfde kant op
– Alles wordt overal in doorgevoerd
– Er is een wil om de samenwerking te laten slagen

 Fotocredit: KroepoekfabriekKroepoekfabriek