Het Nationale Canta ballet
door op 16-04-2014 11:02CASEMarketingcommunicatie

Het succesverhaal van het Nationale Canta Ballet

Donderdag 31 oktober 2013 gaf Valérie Schuit van Viewpoint Productions een presentatie op het Cultuurmarketing event: Hoe content marketing je merk of organisatie laat groeien. In haar presentatie sprak ze over het succesverhaal achter het Nationale Canta Ballet.

Het Nationale Canta Ballet is een crossmediaal project rondom de Canta: een opvallend Nederlands gehandicaptenvoertuig. Het project bestond uit een TV serie, een radio documentaire, boek en als ‘grande finale’ een dansvoorstelling in de Westergasfabriek in Amsterdam. Tijdens deze voorstelling dansten 30 professionele dansers van het Nationaal Ballet samen met 55 Canta rijders. Door een gedegen crossmediale aanpak van radio, TV en internet was het project een groot succes.

Een dromerig begin

Valérie Schuit werkt voor Viewpoint Productions en is gespecialiseerd in documentaire en crossmedia producties over culturele en maatschappelijke onderwerpen. Het Nationale Canta Ballet ontstond begin 2010 uit een droom van producent Maartje Nevejan waarin zij een dansend Canta autootje zag. De volgende dag sprak zij met een projectleider van het Nationaal Ballet en kwam haar droom ter sprake. Omdat het ballet toen precies 50 jaar bestond, leek het de projectleider “een leuk project” en werd de droom een concept.

Maartje Nevejan stelde een team samen om het project te realiseren. Dit team bestond uit: schrijver/journalist Karin Spaink, hoorspel schrijver/radioprogramma maker Bert Kommerij, ontwerper Rogerio Lira en Viewpoint Productions. Samen werkten zij het concept verder uit tot een concreet plan, waarmee ze het Nationaal Ballet overtuigden om definitief mee te werken aan het project. Nationaal Ballet choreograaf Ernst Meisner werd als laatste toegevoegd aan het team.

Internationaal bereik door crossmediale communicatie: TV, radio en website

Centraal in de communicatiestrategie van het project stond de website. Het voornaamste doel van de site was om alle media en middelen die werden ingezet te laten samenkomen. Een tijdslijn op de site maakte het mogelijk om het gehele project te volgen.

Naast de website startte Bert Kommerij met zijn radio documentaire waarin de ontstaansgeschiedenis en totstandkoming van het project werd vastgelegd. Viewpoint Productions begon met de productie van een vierdelige TV serie over het project. Het einddoel was de voorstelling in de zomer van 2012.

Pas eind 2011, een half jaar voor de voorstelling, startte het echte uitvoerende proces van de ontwikkeling van de voorstelling. Ook startte Karin Spaink met het schrijven van het boek: ‘De benenwagen’ het succesverhaal van de Canta’ dat in mei 2012 werd uitgegeven door uitgeverij Nijgh & van Ditmar. Het boek genereerde veel publiciteit in Nederland, maar ook in het buitenland. Onder andere het BCC journaal maakte een item over het boek.

Na de release van het boek werd het project officieel gelanceerd en werd de eerste aflevering van de documentaire op zondag 3 juni uitgezonden op Nederland 2. De documentaire heeft een belangrijke rol gespeeld in het project, omdat de uitzendingen het thema voelbaar maakten bij het grote publiek. De vier afleveringen werden gevolgd door circa 700.00 kijkers.

De Canta wals

Op 28 juni 2012 vond het Nationale Canta Ballet plaats in de Westergasfabriek in Amsterdam. De voorstelling werd twee keer gespeeld, zodat in totaal 2.200 mensen aanwezig konden zijn. De voorstelling werd versterkt met de GPS choreografie: ‘Wals in de Wijk’ van Esther Polak en Ivar van Bekkum. Dit zorgde ervoor dat Canta-rijders in heel Nederland via GPS konden laten zien hoe zijzelf met hun eigen autootje door hun woonplaats ‘dansten’ met de stad als dansvloer. De data heeft ontwerper Rogerio Lira uitgewerkt tot een filmpje dat als introductie van de voorstelling gebruikt is.

Ook zijn interviews over beperkingen van bewegen en mobiliteit vormgegeven in tekst en werden deze onderdeel gemaakt van de voorstelling.

Follow up: een film

Het Nationale Canta Ballet is een zeer succesvol project geworden met enorm veel positieve respons. In totaal werkten er circa 200 mensen mee aan het project. De makers willen het gehele project nog laten zien in een internationale film. Dit idee is inmiddels gepitcht en heeft buitenlandse interesse gekregen.

Fotocredit: Flickr