ARThart
door op 03-04-2018 11:51CASEInnovatie

Het innovatieve ARThart van ARTtube

ARTtube wil zoveel mogelijk mensen verbinden met kunst en musea. Een van de manieren waarop zij dit realiseren is door middel van het ARThart. Met dit spel ontdekken gebruikers waar hun persoonlijke voorkeur voor kunst ligt en welk museum daar het beste bij past. Met het ARThart werd ARTtube genomineerd voor de Branddoctors Merk & Experience Award tijdens de Cultuurmarketing Awards 2017. Lotte Bloem, voormalig online marketeer bij ARTtube, legt in dit artikel uit hoe het ARThart gebruikers betrekt bij de organisatie en kunst.

ARTtube is een online videoplatform over kunst en design van toonaangevende musea en kunstinstellingen uit Nederland en België. Het laat bezoekers op een andere manier naar kunst en musea kijken: via online video’s en verhalen waarin je meer achtergrondinformatie krijgt bij een tentoonstelling of kunstwerk. Om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met kunst en de musea uit Nederland en België ontwikkelden ze het ARThart. Dit is een interactief spel waarmee er al swipend door de kunstwerken uit verschillende museumcollecties een persoonlijk ARThart gevormd wordt.

ARTtube startte met de ontwikkeling van het ARThart omdat ze jaarlijks een kunstprogrammering op LowLands opzetten. Met het ARThart willen ze een nieuwe groep potentiële museumbezoekers enthousiast maken over kunst en musea. Tevens vergroten ze op een aansprekende manier de naamsbekendheid van ARTtube. Het ARThart is naast Lowlands ontwikkeld voor bezoekers van (culturele) festivals, Museumnachten en events/beurzen, zoals de Uitmarkt.

Het ARThart: Tinder voor musea

Met het ARThart springt ARTtube in op de huidige trend in daten onder jongeren, door een spel te maken vergelijkbaar met datingsapps als tinder. Het besturingssysteem is helemaal gebaseerd op datingsapps. Met een touch-interface en swipe- technieken behoeft het ARThart niet veel uitleg en is het onder jongeren direct duidelijk wat er van ze wordt verwacht. Gebruikers hoeven alleen maar kunstwerken te slepen naar ‘wel’ (hartje) of ‘niet’ (kruisje). Net als op de datingsapps wordt er bij ARThart gereageerd op het eerste gezicht. Alleen persoonlijke gevoelens zijn van belang: vind je het kunstwerk mooi of juist niet?

Kunst die je hart sneller laat kloppen

Het ARThart is de matchmaker op het gebied van kunst, musea en design. Het ziet er met zijn flikkerende lampjes aantrekkelijk uit en nodigt bezoekers uit om het spel te spelen. De eenvoudige interface is met een touch-scherm te bedienen en begrijpelijk voor een grote doelgroep. Bezoekers krijgen een willekeurige selectie van twaalf kunstwerken te zien uit de collecties van de ruim dertig aangesloten musea, van ieder museum zijn twee tot drie kunstwerken in het ARThart ingevoerd. Het ARThart geeft zo in 20 seconden een glimp in de variëteit van de Nederlandse en Vlaamse collecties.

Na het spelen krijgt de gebruikers zijn museummatch en een persoonlijk vormgegeven ‘ARThart’ te zien. Het ARThart laat zien welke stromen een gebruiker mooi vindt; ze krijgen bijvoorbeeld een surrealistisch-modern of hedendaags-conceptueel hartje. Gebruikers weten op deze manier van welke kunststromingen hun hart harder gaat kloppen. Door middel van de museummatch komt een gebruiker erachter waar ze die stromen kunnen bezichtigen.

De oppervlakkige kennismaking met kunst wordt daarna verder verdiept doordat gebruikers hun e-mailadres kunnen achterlaten. Zij ontvangen na het event een persoonlijke mail van ARTtube met videotips passend bij hun kunstsmaak en hun museummatch. ARTtube helpt ook mee om museumbezoek te stimuleren. Voor Lowlands-bezoekers was er bijvoorbeeld een speciale actie met vrijkaarten voor het museum op vertoon van het Lowlands polsbandje.

Erkenning van het product

Het ARThart maakt van een online platform een fysieke vorm dat ontzettend goed wordt ontvangen bij de doelgroep. ‘’De doelgroep bestaat niet alleen uit festivalgangers. Verrassend genoeg komt er voor het ARThart ook veel interesse uit het voortgezet onderwijs. Scholen willen hun leerlingen op deze manier spelenderwijs met kunst kennis laten maken in bijvoorbeeld een kunst-projectweek, ‘’ aldus Lotte Bloem.

Toch wordt het ARThart voornamelijk op festivals gespeeld. Gemiddeld laat 75% van de gebruikers hun e-mailadres achter na een festival. Tijdens Lowlands 2016 hebben ruim 2000 mensen het ARThart gespeeld, en ook de open-ratio van de e-mail nadien was hoog. ‘’Met de erkenning van ons product kunnen we nog veel meer mensen aan een museum matchen en hun kunsthart harder laten kloppen!’’ sluit Bloem af.

Met het ARThart werd ARTtube genomineerd voor de Branddoctors Merk & Experience Award tijdens de Cultuurmarketing Awards 2017. De vakjury vindt dat ARTtube echt naar de mensen toe gaat en inspireert. Het is nu nog redelijk klein, maar vraagt erom nog groter gemaakt te worden.

Fotocredit: ARTtube