Klantdata in zes stappen bij Nationaal Militair Museum

Van bezoeker tot ambassadeur

26 okt 2017

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich registreren in je database en hoe converteer je ze met deze klantdata naar fans en ambassadeurs?

Logo Smart Connections
Door de redactie
Dit artikel kwam tot stand n.a.v. een presentatie op de Theaterdag van Smart Connections op 10 november 2016. 
Dit artikel is gesponsord door Smart Connections.

Jaarlijks komen er duizenden bezoekers naar culturele instellingen, maar na bezoek blijft meer dan 60% van hen anoniem. Aart Leenaars, managing partner bij customer engagement company Smart Connections (voorheen CRM Factory), legt uit hoe je als museum beter in verbinding kunt blijven.

Uit het museumonderzoek van brand consultant Hendrik Beerda blijkt dat online ticketing slechts zo’n 5% van de kaartverkoop bij musea vormt. Dat is jammer, want online kaartverkoop gaat hand in hand met registratie van klantgegevens. Het zorgt er ook voor dat voordelige marketingkansen blijven liggen. Marketing wordt kostbaar op het moment dat dit niet gericht wordt toegepast. Above the line campagnes, gericht op de grote massa, kosten veel geld en de effecten ervan zijn niet geheel meetbaar. Below the line campagnes leveren een veel duidelijkere ROI (return on investment) op door pijlen op specifieke doelen te richten. Daarvoor is allereerst klantdata nodig en vervolgens moet je deze data goed inzetten. Smart Connections ontwikkelde daarom, met ondersteuning van het VSBfonds, een CRM-pilot voor vijf musea in Utrecht en omgeving, waaronder het Nationaal Militair Museum.

Strategie: Registreer en beloon

Het doel van het Nationaal Militair Museum is niet enkel bezoekers te activeren en te betrekken, maar ook om hun bezoek op een voor hen relevante wijze op te volgen en contact te blijven onderhouden na afloop. Gebaseerd op dit doel stelde Smart Connections de volgende strategie op: