Met minder subsidie een nieuw publiek trekken

De marketingstrategie van het Residentie Orkest in 6 doelen

Nieuwe publieksstromen naar een nieuwe locatie krijgen met 30% minder subsidie. Het klinkt onhaalbaar, maar het lukt Linda Grau, manager Marketing en Sales, en haar team bij het Residentie Orkest. 

Door redactie

Fotografie

Eleazar Ceballos (Pexels)

Linda Grau werkte bij merken als ASICS Sportswear, Radio 538 en Noordhoff Uitgevers en in de live-entertainment sector bij Cirque du Soleil: ruim 7 jaar was zij betrokken bij het vermarkten van de shows in Europa. Sinds drie jaar werkt Grau als Hoofd Marketing en Sales bij het Residentie Orkest. Naast haar marketingactiviteiten voor het orkest is Grau werkzaam als marketingconsultant vanuit haar adviesbureau Buzzingbee.

Het Residentie Orkest is ruim 110 jaar oud en werkte onder andere met componisten als Richard Strauss en Igor Stravinsky. Het is één van de grootste symfonieorkesten van Nederland en was de afgelopen dertig jaar tot en met seizoen 2014/2015 te bezoeken in de Dr Anton Philipszaal in Den Haag. Op de plek van deze zaal wordt binnenkort gebouwd aan het nieuwe Onderwijs en Cultuur Complex, de toekomstige thuishaven van niet alleen het orkest, maar ook het Nederlands Dans Theater en het Koninklijk Conservatorium. Het Residentie Orkest verblijft tijdens de bouwactiviteiten, van zomer 2015 tot en met zomer 2019, in het Zuiderstrandtheater in Scheveningen.