Fotocredit: Museumnacht / Maarten Nauw
door op 16-02-2015 12:44CASEMarketingcommunicatie

Museumnacht: Amsterdamse jongeren de musea in

Op donderdag 2 oktober 2014 gaven Caroline Vos en Meredith Greer van N8 een presentatie tijdens de inspiratiemiddag De geheimen van jongerenmarketing. Tijdens deze presentatie vertelden zij over de verschillende projecten van N8 om jongeren naar musea in Amsterdam te krijgen.

N8 is een organisatie die het doel heeft om jonge Amsterdammers in de leeftijd van 18 tot 35 jaar aan musea in de stad te verbinden. De organisatie bestaat uit zes medewerkers met verschillende achtergronden. Ze zijn geen marketeers, maar gaan uit van hun eigen enthousiasme bij het bereiken van jongeren. Alle medewerkers zijn onder de 27 jaar en werken maximaal 3 jaar bij N8. Dit beleid wordt gehanteerd omdat N8 wil aansluiten bij de belevingswereld van jongeren.

Museumnacht

N8 organiseert jaarlijks de Museumnacht in Amsterdam, maar doet daarnaast ook nog verschillende andere projecten.  Zo organiseren ze Nachttour, een ‘mini-Museumnacht’ in één wijk. De musea in deze wijk maken de programmering voor deze avond en N8 ondersteunt ze hierbij. Ook hebben ze het symposium Kunst en Vliegwerk georganiseerd, waar jongeren hun mening kunnen geven over musea en recente ontwikkelingen in de maatschappij.

Tenslotte heeft N8 een samenwerkingstraject met Amsterdamse scholen: tijdens de Intreeweek werkt N8 samen met de Uva en sinds kort is er een samenwerking met het ROC. Bij de samenwerking met het ROC krijgen examenleerlingen de kans om een campagne te ontwikkelen die aansluit bij de campagne voor de Museumnacht en deze wordt verspreid onder de verschillende vestigingen van het ROC in Amsterdam. Ook organiseert de eindexamenklas nog drie herhaalbezoek-evenementen waar de bezoekers van de Museumnacht gratis naar toe kunnen op vertoon van hun polsbandje.

Museumbezoek in een andere context

Jaarlijks organiseert N8 de Museumnacht. Tijdens deze nacht zijn circa 50 musea in Amsterdam open van 19.00 tot 02.00 uur en presenteren zij een aantrekkelijk programma voor jongeren. Zo draaien er bijvoorbeeld DJ’s en zijn er cocktailbars.  Het doel van de nacht is zoals eerder gezegd om meer jongeren de Amsterdamse musea in te krijgen.

Hierin slaagt de Museumnacht goed: 68% van de ca. 30.000 bezoekers tijdens Museumnacht is tussen de 18 en 35 jaar oud. Hiervan is wel een groot deel blank, hoogopgeleid en vrouw. De organisatie streeft naar meer diversiteit van het publiek en heeft hier speciaal iemand voor aangesteld binnen de organisatie.

Museumnacht

In principe gaan de musea zelf over de programmering die tijdens de Museumnacht te zien is. N8 heeft hierbij vooral een ondersteunende functie. Zo gaat N8 in mei al in overleg met de deelnemende musea van dat jaar. Samen kijken ze naar de tentoonstellingen die op dat moment in huis zijn en wat voor thema en artiest hieraan gekoppeld kunnen worden. Het ene museum heeft hierbij meer ondersteuning nodig dan het andere museum. Vervolgens stelt het museum zelf een programma samen, waar N8 advies over geeft.

Fotocredit: Museumnacht / Matthijs Immink

De Museumnacht wordt vaak gezien als eenmalig evenement door de musea, terwijl dit juist een kans kan creëren voor herhaalbezoek. De tip die N8 daarom geeft is dat de instellingen moeten laten zien waar de instelling voor staat en wat jongeren de rest van het jaar kunnen verwachten in het museum.

Het is dus belangrijk dat de activiteit tijdens Museumnacht inhoudelijk goed past bij het desbetreffende museum en de tentoonstellingen. Jongeren vinden dit belangrijk en voelen ze zich dan ook serieus genomen als bezoeker. Alleen een DJ of een cocktailbar is niet voldoende.

Zo had het Stadsarchief vorig jaar een expositie over portretfotografie door de eeuwen heen. In de tentoonstelling waren twee iconische portretten te zien: één van 57 bekende jazzmuzikanten door Art Kane (1958) en de andere door Gordon Parks Jr. van 200 bekende hiphopartiesten in 1998. Geïnspireerd door deze portretten hebben Ghamte Schmidt en Andres van de Laar hebben een soortgelijke foto gemaakt met 170 hiphoppers van nu. Deze foto werd tijdens de Museumnacht onthuld.

Fotocredit: Museumnacht / Matthijs Immink

De strijd om het beste idee

Om jongeren meer inspraak te geven in museaal Amsterdam zijn de N8 Sokkels in het leven geroepen. Musea krijgen de kans om een projectvoorstel in te dienen met een innovatief idee om een jong publiek te bereiken en betrekken. Er worden twee prijzen uitgereikt: de Gouden Sokkel (€20.000) en de Zilveren Sokkel (€10.000).

Een onafhankelijke jury beoordeelt de voorstellen op een aantal punten. Het project moet passen bij het karakter van het museum, bezoek stimuleren, de doelgroep betrekken, etc. Na de beoordeling blijven er per categorie twee genomineerde musea over.

Vervolgens kiezen jongeren bij het bestellen van hun Museumnacht kaartje per categorie het beste project. Op deze manier leren musea de behoeften kennen van jongeren en worden jongeren beter aangesproken.

Dit jaar is de Gouden Sokkel gegaan naar het EYE museum, dat geluidloze films toegankelijk wil maken voor een jonge doelgroep door hedendaagse artiesten nieuwe muziek er bij te laten componeren. De Zilveren Sokkel is uitgereikt aan het Museum van Loon, zij willen een cultuurpas voor leerlingen uit het MBO op de markt brengen.

Sharing is caring

Nachtbrakers is het online platform van N8 waar bloggers hun verhalen over musea delen. Op deze manier worden jongeren aangesproken in hun eigen taal. Jongeren vertellen over tentoonstellingen en richten zich hierbij op hun leeftijdsgenoten.

Nachtbrakers

Nachtbrakers is in de markt gezet als apart merk, los dus van de Museumnacht. Daarom is er voor gekozen om een aparte website en social media kanalen aan te maken. De organisatie heeft liever een Facebook pagina met 500 likes waar mensen actief op zijn door op posts te reageren en te delen, dan onderdeel uit te maken van de Museumnacht pagina met meer dan 20.000 likes die minder buzz genereert.

Provocatie als gespreksopener

Voor de campagne van 2014 heeft N8 gekozen voor een conceptuele campagne. N8 heeft fotograaf Govert de Roos (bekend van onder andere Playboy) gevraagd invulling te geven aan het thema ‘Art sells’.

Art Sells campagne

Met dit statement, in combinatie met provocerende fotografie, doet N8 een poging het gesprek over seks en seksualiteit in het publieke domein te verplaatsen naar kunst en cultureel erfgoed. Seks is overal te zien en iedereen praat er over. ‘Art sells’ is een hartenkreet: kunnen we het nu eindelijk een keer over kunst hebben? De campagne leverde aardig wat discussie op.

Wees geen hufter

Vos en Greer sluiten hun presentatie af met een vier adviezen met betrekking tot het benaderen van jongeren:

1. Wees niet bewust van je doelgroep, wees je doelgroep. Museumnacht draagt dit uit door geen medewerkers aan te nemen die ouder zijn dan 27 jaar.

2. Vind je niche en ga aansluitingen aan. Een voorbeeld van deze aanbeveling is de samenwerking van Museumnacht met diverse scholen in Amsterdam.

3. Wees geen hufter, wees authentiek en doe geen zinloze acties.

4. Zet Facebook in op een persoonlijke manier. Laat het gezicht van je instelling zien, niet de façade.