Nationale Museumweek
door op 21-06-2015 12:57CASEMarketingcommunicatie

65 miljoen museumschatten onder de aandacht tijdens de Nationale Museumweek

Nederland heeft 65 miljoen museumschatten die ondergebracht zijn in 450 musea door het hele land. Die collectiestukken blijven voor 8 miljoen Nederlanders verborgen: zij bezoeken namelijk geen musea of gaan daar alleen in het buitenland naar toe. Hoe krijgen we toch aandacht voor musea en collecties, bij een publiek dat nooit in een museum komt? Dat was de vraag die de Museumvereniging zichzelf stelde. De campagne “Ons échte goud” is het antwoord.

De Museumvereniging wil museumstukken tastbaar maken voor héél Nederland. Om dit te realiseren werd het meerjarige programma “Ons échte goud” opgezet, waarin steeds op een andere manier aandacht wordt gevraagd voor Nederlandse museumstukken. De eerste uiting van Ons Echte Goud was tijdens de Nationale Museumweek 2015. Deze museumweek zal jaarlijks terugkeren als de opvolger van het Museumweekend.

Een vernieuwingsslag voor het Museumweekend

De Museumvereniging, die zo’n 450 musea in Nederland vertegenwoordigt, constateerde dat het Museumweekend 33 jaar lang zijn doel goed had gediend en aan vernieuwing toe was. De bestaande museumbezoekers vinden inmiddels hun weg wel. Zo bezoeken ruim één miljoen Museumkaarthouders gemiddeld 6,5 keer per jaar een museum in Nederland. Museumbezoekers zonder Museumkaart bezoeken circa 4 keer per jaar een museum.

Dat klinkt indrukwekkend, maar de helft van alle Nederlanders bezoekt nooit een museum of alleen de grote en bekende musea. Na een aantal grote verbouwingen en heropeningen in museumland is het museumbezoek in het algemeen toegenomen, maar kleinere en minder bekende musea blijven achter in bezoekersaantallen. Dat is niet alleen jammer, maar ook onterecht, vindt de Museumvereniging. Door onbekendheid blijven mensen weg en krijgen de daar bewaarde en getoonde kunstobjecten niet de waardering die ze verdienen.

Vandaar dat werd besloten het Museumweekend op te rekken naar een Museumweek. Eén week waarin aandacht voor museale collecties wordt gevraagd en gegenereerd. Dit wordt gedaan door CCCC: Concrete Confronterende Contact Communicatie. De kunstschatten en de daaraan verbonden verhalen worden letterlijk naar het publiek gebracht.

Niet-bezoekers als primaire doelgroep

De campagne “Ons échte goud” is toegespitst op de niet-bezoekers van musea. Daarnaast richt de Museumvereniging zich op de museale wereld van museumdirecteuren en museummedewerkers door actieve participatie. Ook op bestaande museumbezoekers wordt gericht, door hen te verrassen en herbevestiging te geven via kunst in de openbare ruimte.

Om niet-bezoekers te bereiken heeft de Museumvereniging gebruikt gemaakt van verschillende landelijke mediakanalen, zoals een commercial op RTL, SBS en NPO1. Verslaglegging van de week gebeurde onder andere door WNL (Vandaag de Dag), Koffietijd en de KRO/NCRV. In de kranten werd er aandacht besteedt aan de week door Metro, Telegraaf, NRC en AD.

Museumstukken in de openbare ruimte

In drie maanden tijd heeft de Museumvereniging, samen met alle aangesloten musea en enkele bureaus, een live­-event communicatieplan geproduceerd. Dit meerjarige confrontatie­contactprogramma had de Nationale Museumweek 2015 als startschot.

Een week lang werd dagelijks een enorme gouden kopie van een regionaal betekenisvol kunstobject geplaatst in de openbare ruimte: 7 live­ evenementen rond 7 gouden pronkstukken in 7 steden verspreid over het land. Zo werd de kunst letterlijk naar het publiek gebracht.

Passanten werden opgeroepen zichzelf te fotograferen met het Gouden pronkstuk. Met deze ‘Selfie­campagne’ viel een Museumkaart te winnen, om het “echte goud” te bekijken in musea.

Omarming van de week door musea

Volgens de Museumvereniging is het mooi te constateren dat zo veel musea de eerste editie van de Nationale Museumweek hebben omarmd. Bijvoorbeeld door het openstellen en naar buiten brengen van hun eigen “pronkstukken” via de website van de Nationale Museumweek.

Musea namen ook aangereikte hashtags over, waardoor deze een groot bereik kregen. Zo heeft de hashtag #OnsEchteGoud een bereik gehad op social media van 486.166 met 997.434 impressies en de hashtag #MuseumweekNl van 539.261 met 815.484 impressies.

Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek zal vanaf nu een terugkerend evenement zijn om jaarlijks aandacht voor musea en collecties te blijven genereren. De editie van 2016 was in de week van 16-24 april 2016.

 

Foto- en videocredits: de Museumvereniging