Samenwerking bij CultuurKwartier Doetinchem
door op 06-06-2015 09:35CASEMarketingcommunicatie

CultuurKwartier Doetinchem: 7 culturele instellingen, 1 wijk, 1 cultuurmerk

Voor organisaties binnen de culturele sector wordt het steeds belangrijker om de krachten te bundelen en met elkaar samen te werken. Zo dachten zeven culturele instellingen en horecagelegenheden in Doetinchem er ook over toen ze CultuurKwartier ontwikkelden: één nieuw cultuurmerk binnen één wijk. Hoe is deze samenwerking ontstaan? En wat voor effect heeft de samenwerking op de gemeente?

CultuurKwartier Doetinchem is een samenwerkingsproject tussen Stadsmuseum Doetinchem, JT Bioscoop, Schouwburg Amphion, filmhuis De Gruitpoort, Kunstuitleen Doetinchem, Hotel Villa Ruimzicht en Bijzonder Restaurant Het Borghuis. Deze culturele instellingen en horecagelegenheden bundelden in 2013 hun krachten om het centrum van de dichtstbevolkte gemeente van de Achterhoek een culturele boost te geven.

Zo’n grote samenwerking ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Wat waren de redenen dat de bioscopen, het theater, de musea en de horecagelegenheden bij elkaar kwamen om CultuurKwartier te realiseren? Hoe verloopt het samenwerkingsproces? En hoe is het CultuurKwartier onder de aandacht van de doelgroep gebracht?

Cultureel samenwerken in Doetinchem

Musea, theaters, poppodia en concertgebouwen in kleinere gebieden kunnen niet altijd rekenen op grote bezoekersaantallen, waardoor het voor hen extra belangrijk is om met elkaar samen te werken. Dit was ook het geval in de gemeente Doetinchem. Culturele organisaties wilden dat de stad en de regio op eigen benen kan staan in de concurrentie met omliggende grote(re) steden als Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn. Daarom besloten ze samen één cultuurmerk te ontwikkelen binnen de wijk waarin hun organisatie gevestigd was. Zo werd het Lookwartier omgetoverd tot het CultuurKwartier.

Hierbij hebben de verschillende Doetinchemse instellingen hulp gekregen van de gemeente, die hier een mogelijkheid tot citymarketing zag. Door de kwaliteiten van de (culturele) ondernemers te bundelen, wordt de wijk en de stad namelijk een cultureel centrum voor de stad en de regio. De officiële opening van het CultuurKwartier was op 15 december 2013, maar alleen met een opening zet je cultuur nog niet op de kaart.

Samenwerking bij CultuurKwartier Doetinchem

Één sterke merkidentiteit

Om een duidelijke merkidentiteit te creëren voor CultuurKwartier is er een nieuwe CultuurKwartier-huisstijl ontwikkeld. Hierbij zijn verschillende promotiematerialen ontwikkeld, zoals posters, (online) folders en een goodiebag die op koopzondagen in Doetinchem voor 5 euro te koop is. In de goodiebag zitten coupons met aanbiedingen voor alle instellingen die meewerken aan Cultuurkwartier, met een gezamenlijke waarde van €50.

Daarnaast laten alle culturele instellingen zien dat ze bij CultuurKwartier horen met behulp van een zelfgekozen uithangbord. Zo behoudt elke samenwerkingspartner wel zijn eigen stijl, maar is de connectie met CultuurKwartier meteen zichtbaar voor alle bezoekers.

De collectieve marketing van CultuurKwartier beperkt zich niet tot de wijk: ook op social media werken de musea, het theater, de bioscopen en de horecagelegenheden samen. Via de Facebook-pagina is bijvoorbeeld de gezamenlijke evenementenpagina te vinden, waar alle theatervoorstellingen, exposities, tentoonstellingen, lezingen en filmavonden gedeeld worden. Zo is de connectie tussen de verschillende (cuturele) instellingen nog duidelijker.

De resultaten en de toekomst van CultuurKwartier

De bezoekerscijfers laten zien dat de bezoekers van CultuurKwartier vooral enthousiast worden van de gezamenlijke activiteiten die de culturele instellingen van CultuurKwartier organiseren. Zo worden alle sessies van De Nacht van de Guilty Pleasures, waar bezoekers bij de verschillende instellingen kunnen proeven van een “guilty pleasure”, elk jaar compleet uitverkocht. Het restaurant schotelde bezoekers insecten voor, het filmhuis draaide een licht-erotische film, en verderop in de wijk kregen bezoekers seksuele voorlichting.

Dit heeft de basis gelegd voor verdere samenwerkingsprojecten die het cultuurmerk CultuurKwartier nog sterker op de kaart kunnen zetten.