public3
door op 15-09-2014 08:30CASEOndernemerschap

Subbacultcha! & We Are Public: ledenwerving in een niche markt

Op 13 maart 2014 gaven Loes Verputten en Bas Morsch van het onafhankelijke muziek en cultuur platform Subbacultcha! een presentatie op het Cultuurmarketing event: De marketingstrategie van particuliere fondsenwerving. Tijdens de presentatie vertelden ze over het lidmaatschapsmodel van Subbacultcha! en hun nieuwe initiatief Public.

Subbacultcha! is een functie-overstijgend platform voor onafhankelijke muziek en (tegen)cultuur. Subbacultcha! maakt een maandelijks gratis tijdschrift en heeft een uniek lidmaatschapssysteem; voor 8 euro per maand kunnen leden maandelijks gratis naar zo’n 15 concerten, films en exposities. Met de lidmaatschappen is de laatste 4 jaar een grote hechte community opgebouwd, die het platform in staat stelt om financieel onafhankelijk en compromisloos te opereren.

subbacultchaHet maandelijkse tijdschrift heeft een oplage van 17.500 en wordt verspreid in concertzalen, cafés en andere aanverwante locaties. In het tijdschrift staan artikelen over muziek, kunst en (tegen)cultuur, interviews, achtergrondverhalen, columns en een cultuuragenda.

Van showcase tot gerespecteerde organisatie

Subbacultcha! heeft een zeer specifieke doelgroep bestaande uit (inter)nationale jongeren van 18 tot en met 30 jaar met een vooruitstrevende smaak en veelal werkzaam in creatieve sectoren. Er bestaat veel persoonlijke binding en de leden zijn erg loyaal. Op dit moment heeft Subbacultcha! ongeveer 2.000 leden.

Leon Caren en Bart Morsch zijn Subbacultcha! in 2004 gestart als een eenmalige showcase in het Amsterdamse Paradiso. Hierop volgden kleine club shows in andere zalen in Amsterdam en omgeving. In 2008 startte Subbacultcha! een onafhankelijk platenlabel dat verzamelalbums uitbracht.

Subbacultcha! houdt haar leden in beweging door het organiseren van gratis toegankelijke evenementen. Deze events worden door Subbacultcha! zelf georganiseerd en daarnaast wordt er samengewerkt met een groot scala aan culturele instellingen zoals Foam, Melkweg, Muziekgebouw aan t IJ, Tivoli en Ekko.

Een hoop voor weinig

Het verdienmodel van Subbacultcha! bestaat voornamelijk uit de lidmaatschappen en advertentie inkomsten van het maandelijkse magazine. Leden kunnen maandelijks circa 15 evenementen bezoeken, krijgen het magazine thuis gestuurd, ontvangen uitnodigingen voor openingen, lezingen en speciale sessies en worden online muziek/publicaties toegezonden.

Hoewel leden de evenementen gratis kunnen bezoeken, genereert Subbacultcha! ook extra inkomsten uit de evenementen. De evenementen worden namelijk niet alleen bezocht door leden, maar ook door vrienden van leden en fans van de artiesten.

Loyale leden

Hoewel de leden van Subbacultcha! weinig tot geen inbreng hebben in de programmering zijn leden erg trouw. Wordt het lidmaatschap toch opgezegd, dan gaat de opzegging vaak gepaard met een excuus inclusief lovende reacties over Subbacultcha!. Mede hierdoor heeft de organisatie er bewust voor gekozen om het lidmaatschap maandelijks opzegbaar te maken. Zo wordt het ook aantrekkelijk voor personen die tijdelijk in Nederland verblijven.

Subbacultcha! opmaat voor We Are Public

publicSubbacultcha! richt zich op een zeer specifieke doelgroep, maar de organisatie is ervan overtuigd dat het model op grotere schaal kan worden ingezet. In mei 2014 werd daarom gestart met een ledenwervingscampagne voor het nieuwe cultuurplatform We Are Public. We Are Public geeft leden de kans om voor 15 euro per maand 30 concerten, dans- en theatervoorstellingen films en exposities te bezoeken. Daarnaast brengt We Are Public, net als Subbacultcha, ook maandelijks een magazine uit. Wat dit cultuurplatform echter zo bijzonder maakt, is dat de helft van de bijdrage naar de instellingen en makers gaat van de voorstellingen die bezocht worden. Hierdoor draagt ook de bezoeker bij aan de ontwikkeling van kunst en cultuur.

Om officieel te kunnen starten in september had We Are Public 2.500 leden nodig. Er werd op 28 mei 2014 afgetrapt met de lancering van We Are Public in Felix & Foam waar bijna 2.000 bezoekers op af kwamen. Het was een avond gevuld met muziek, dans, voordrachten, film en beeldende kunst. Precies de dingen waarvan We Are Public wil dat je ze niet mist. Via onder andere de website go-public.nl konden mensen zich inschrijven als lid. Na de start van de campagne dook We Are Public vervolgens op bij evenementen als Volkshotel en Opera in het Park. 

Binnen 50 dagen was dit aantal bereikt. Inmiddels werkt We Are Public samen met 40 toonaangevende culturele instellingen, zoals De Melkweg, Muziekgebouw aan ’t IJ, Foam, Stadsschouwburg, De Balie, MCTheater, Bimhuis, EYE Film Institute, Muziektheater, De Oude Kerk, Mediamatic en Goethe Instituut. 

Een ander model in de cultuursector

public2We Are Public onderscheidt zich van bijvoorbeeld de museum jaarkaart en CJP-pas doordat het buiten de mainstream kanalen treedt en zich richt op vooruitstrevende en vernieuwende programmering. De redactionele signatuur van Subbacultcha! wordt dus ook op We Are Public toegepast.

Het nieuwe platform hanteert eenzelfde verdienmodel als Subbacultcha! en zal voornamelijk inkomsten genereren uit lidmaatschappen, advertenties en voorstellingen. Uniek is dat de opbrengst van een voorstelling, concert of expositie voor 50% wordt afgedragen aan de instelling.

Fotocredits: Subbacultcha! en We Are Public