Tearrific Art
door op 22-06-2016 10:52ARTIKELHuman

Collagekunst en marketing bij Tearrific Art: Daniëlle Hoppenbrouwers doet het anders

tearrific artDaniëlle Hoppenbrouwers, die onder de naam Tearrific Art collages maakt, kwam naar de kunst via een ongebruikelijke weg. Na een studie Commerciële Economie en een overstap naar de detailhandel begon ze met het maken van collages waarin niets is wat het lijkt. Sindsdien heeft ze niet meer teruggekeken. Cultuurmarketing ging met haar in gesprek over haar bijzondere achtergrond en haar kijk op cultureel ondernemerschap.

Op de collages van Tearrific Art, een samenstelling van tear (scheuren) en terrific (fantastisch), zie je op afstand een vrouw. Maar als je dichterbij komt zie je alle losse elementen waaruit die vrouw is opgebouwd, zoals foto’s, teksten en inspirerende quotes.

Je bent niet via de gebruikelijke route een zelfstandig kunstenaar geworden. Heb je het idee dat je marketingachtergrond je een andere visie geeft op je kunst?

Aan de ene kant heb ik praktische ervaring met marketingtechnische zaken, vanwege mijn studie en mijn werkervaring. Maar aan de andere kant heb ik niet aan de kunstacademie gestudeerd. Hierdoor heb ik niet zoals veel studenten een netwerk kunnen opbouwen. Dus hoewel ik veel ervaring heb, zit ik nog niet zo in de kunstwereld.

Om dat te veranderen ben ik me eerst gaan profileren op verschillende beurzen en markten, zoals de Feel Good Market in Eindhoven. Daar heb ik veel positieve reacties gekregen. Echter, het nadeel van dat soort beurzen is dat er niet alleen kunst wordt verkocht. Hierdoor zal een bezoeker die voor kleding komt niet snel een van mijn collages kopen.

Tearrific Art

De collages van Tearrific Art: één geheel dat bestaat uit veel verschillende elementen

Ik ben nu vooral bezig mijn werken echt in de kunstmarkt weg te zetten, onder andere dankzij een goede website met foto’s waarbij je kan inzoomen op mijn werken. Ook gebruik ik Facebook en Instagram, omdat beide media visueel sterk werken. Het is van belang om jezelf te laten zien en dat frequent te doen.

In hoeverre ben je tijdens het creatieve proces bezig met de marketing en communicatie van je kunst?

Ik ben natuurlijk de enige die betrokken is bij de marketing en communicatie van mijn werk. Daar denk ik ook steeds meer over na, vooral tijdens het creatieve proces. Dat zit bijvoorbeeld al in het gebruik van inspirerende quotes in mijn collages. Daar herkennen mensen zich in, waardoor ze zich meer aangetrokken voelen tot mijn werk.

Het is van belang om jezelf te laten zien en dat frequent te doen.

Hierdoor creëer ik binding, die ik dan kan versterken via bijvoorbeeld social media of interacties met mensen op beurzen. Ik weet dat de werken die ik maak opvallen, omdat de manier waarop ik collages maak vrij uniek is. Maar het blijft altijd de vraag hoe je die aandacht vasthoudt en hoe je dat verder uitbreidt. Dat zijn vragen die ik mezelf dagelijks stel.

Cultureel ondernemerschap is de afgelopen jaren een hot topic. Wat betekent het voor jou in de dagelijkse praktijk?

Ik denk dat het heel belangrijk is om de persoon achter de kunst te laten zien. Het gaat niet alleen om wat ik maak, maar ook om wie ik ben, wat me in de richting van contentmarketing stuurt. Dit past bij mijn kunst, want ik wil mijn verhaal vertellen in mijn collages. Dat is de gedachte achter Tearrific Art: kijk eens wat langer naar iemand, door de lagen heen, zoek naar de details in het grote geheel.

Tearrific art

Creatievelingen zien vaak een scheiding tussen hun kunst en de marketing daarvan, maar ik heb het gevoel dat het bij mij samen valt. Bij zowel mijn marketing als mijn kunst gaat het om kleine elementen die samen één groot verhaal vertellen. Dat draag ik zelf uit, want in Tearrific Art komt mijn passie voor kunst samen met mijn affiniteit met verkoop en taal. Ik ben zo zelf als het ware een wandelende collage, door het samenvallen van verschillende disciplines.

Wat is jouw visie op cultuurmarketing anno 2016?

Door de weggevallen subsidies worden creatievelingen echt gedwongen om na te denken over hoe ze zichzelf wegzetten in de markt. Ik zie dat het steeds belangrijker wordt om daar slim mee om te gaan. Daarvoor is ruimte binnen de culturele sector, wat ik ervaar als een open sector. Mensen staan open voor je ideeën en het is redelijk eenvoudig om tot samenwerking te komen.

Het gaat niet alleen om wat ik maak, maar ook om wie ik ben, wat me in de richting van contentmarketing stuurt.

Hierdoor kunnen we zeker van elkaars talent en expertise profiteren. Dat kunnen we wellicht nog sterker opzoeken, bijvoorbeeld door de verschillende culturele takken met elkaar te combineren. Er zijn zoveel mogelijkheden om samen te werken en van elkaar te leren.

Na opdrachten in de particuliere sector, zou voor mij een logische volgende stap een opdracht voor een bedrijf en/of instelling zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een samenwerkingsverband op termijn tot de mogelijkheden behoort. Mijn KunstCollages kunnen het verschil maken en een stukje persoonlijkheid toevoegen voor diverse projecten.

Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie op marketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.