door op 09-03-2010 10:36ARTIKELOndernemerschap

Commercialiteit en cultuur, hand in hand

Kunnen cultuur en commercialiteit samengaan? En spreek je dan nog van cultuur? Een goede vriend stelde me onlangs deze vraag, en hij was niet de eerste die me hierover aansprak.

Ik werk voor de grootste aanbieder van “cultuurproducten” in Vlaanderen. Net door de omvang van enerzijds onze eigen theaterproducties (grote musicals zoals Notre Dame De Paris, Oliver, Spamalot) en de capaciteiten van onze theaterzalen (Stadsschouwburg Antwerpen met 2000 zitjes en Capitole Gent met 1500 zitjes) zijn wij genoodzaakt om op zoek te gaan naar cultuurproducten (een bewuste naamkeuze) waar we de zekerheid van hebben dat deze een groot publiek zullen aanspreken. Bijgevolg hebben we niet de ruimte om te investeren in kleinschalige nicheproducten.

We zijn geen gesubsidieerde organisatie, dus puur een commercieel bedrijf met als doel winst te maken. Een vergelijking met de grote FMCG-spelers die grote publiekscampagnes op poten zetten om hun publiek te bereiken is dan ook dichterbij, dan de kleine gepassioneerde theatermakers die in een nichemarkt hun publiek zoeken. Ook wij doen aan cultuurmarketing, maar dan op grote schaal.

Authenticiteit
In zo een omgeving is het niet altijd eenvoudig om de authenticiteit en puurheid van een cultuurproduct te vatten en ook over te brengen. Het zijn net de theatermakers en kunstenaars die met hart en ziel hun ‘product’ in een kleine nichemarkt  plaatsen die vaak een aureool van puurheid en authenticiteit krijgen.

Wordt diezelfde gedrevenheid en passie omkaderd door een grote commerciële verpakking (vb bij Cirque Du Soleil), dan wordt dit product plots heel anders gepercipieerd. De grote uitdaging is dan om bij het grote publiek diezelfde enthousiasme en passie over te kunnen brengen.

Vlaanderen is wat dit betreft sowieso al geografisch een zeer kleine markt, waar je snel in bepaalde hokjes geplaatst wordt en het moeilijk is om van dit imago af te geraken. Alles wordt met een kritisch oog bekeken. Een moeilijke opdracht die ons, (cultuur)marketeers elke dag alert houdt!


Geschreven door Kristof Duran