door op 27-11-2009 11:14ARTIKELInnovatie

Concessiemarketing: geen vlees, noch vis

“Sterke concepten zijn het meest succesvol omdat ze aangrenzen tegen prikkelende uitersten. Een ondernemer die durft risico’s te nemen in marketing-, communicatie of reclame plukt daar de (financiële) vruchten van.”

Deze ervaring heb ik meegenomen uit mijn werk als accountmanager in reclamebureaus. Collectieve marketing en overheidscommunicatie zijn vaak risicoloos en zoeken naar een door iedereen geaccepteerd consensus: ‘concessiemarketing’.

“Geen vlees, noch vis. Campagnes waarvan alle scherpe kantjes zijn afgehaald door managers die geen enkel gevoel hebben voor effectiviteit.”

Marketinggoeroe Van Hooijdonk schrijft al in 2005 dat de overheid moeite heeft met doelgroepdenken en campagnes tot stand laat komen door concessiemarketing. Communicatiemanagers moeten worden verrijkt met marketingmanagers die in staat zijn om de kracht van campagnes ook daadwerkelijk te laten gelden en kijken naar effectiviteit. Dan krijg je ongetwijfeld andere campagnes: met meer inlevingsvermogen, creativiteit en lef.

En in de culturele sector?

In de culturele sector geven musea, na de boekenweek, het goede voorbeeld met het gratis Museumweekend en de Museumkaart, zegt Jos Schuring op de website van ACMC. Collectieve marketing van theaters en bioscopen bestaat eigenlijk alleen maar uit een cadeaubon.

rotterdam danst

Alleen de danssector slaagde er de afgelopen jaren in om aan substantiële collectieve promotie te doen met de Dansweek. Diverse provincies hebben het initiatief zelf opgepakt en borduren hierop voort, zoals Dansstad Tilburg. Ook de Rotterdamse dansgezelschappen werken al sinds 2005 succesvol samen met een jaarlijks terugkerend dansevent: Rotterdam Danst (meer dan 1300 betalende bezoekers in 2007).

Collectieve marketing zonder al te veel concessies bestaat en werkt dus. Wat is het recept voor succes? Durven, doen en volhouden!

Geschreven door Martine Ansems