Nieuwe media cultuursector
door op 17-11-2010 12:56ARTIKELOnline marketing

Connect!

MuseumFuture, onderdeel van ErfgoeDigitaal, organiseerde afgelopen vrijdag 12 november Connect! Deze conferentie ging over het gebruik van nieuwe media binnen de cultuursector, en dan met name gericht op de erfgoedsector.

De iPad als convergentie van alle mediakanalen
De dag werd geopend door professor Paul Rutten van de universiteit Leiden en universiteit Antwerpen. Hij sprak over de iPad als een mijlpaal in convergentie, alle verschillende kanalen die vroeger gebruikt werden schuiven volgens hem in de iPad in elkaar. Maar “is de iPad uiteindelijk sterk genoeg dat we de krant opzij kunnen leggen? Zijn we bereid om boeken te gaan lezen, video’s te gaan kijken, etc via dat ding?“ Paul Rutten vergelijkt de iPad met een Swiss mes. Het kan veel, maar niets echt goed. Hij denkt dat er nooit 1 product zal zijn, waarop we alle communicatie bij gaan houden.

Paul Rutten geeft aan dat hij zeker wel een fan is van nieuwe media en vele positieve ontwikkelingen in de digitalisering, zoals de netwerksamenleving waarin we niet van push naar pull gaan, maar naar sharing. Communicatie is het delen van betekenissen geeft hij aan. Een ander voorbeeld van positieve ontwikkeling laat hij zien in een filmpje over Future of the Book: The Future of the Book
Hierin worden 3 voorbeelden van programma’s gegeven die totaal nieuwe mogelijkheden bieden voor de boekenwereld. In plaats van puur statische boeken af te leveren die digitaal leesbaar zijn, worden veel meer mogelijkheden toegevoegd om interactief met de tekst om te gaan.

Het Urker Museum en het Utrechtse Monumenten Fonds over QR codes

Tijdens de eerste ronde van workshops was ik aanwezig bij twee zeer verschillende presentaties van erfgoedorganisaties over hun gebruik van QR codes. Ten eerste sprak iemand over het gebruik van QR codes in het Urker Museum. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik dat wel apart vond, wie had gedacht dat een klein museum in Urk al ver zou zijn met QR codes. Maar het Urker Museum zet de codes op een leuke manier in, om enigszins gepersonaliseerde informatie te kunnen geven aan bezoekers, afhankelijk van wat ze interessant vinden. De bezoeker krijgt de keuze of hij doener of denker is, en krijgt dan op basis daarvan bepaalde informatie via de QR codes. De informatie bestaat trouwens niet alleen uit tekst, maar ook uit audio en video. Om de QR codes te lezen kan men zijn eigen mobiele telefoon gebruiken, maar er zijn ook smartphones te leen. Wel kwam het museum erachter dat er nog veel informatie nodig is om uit te leggen hoe deze codes gelezen moeten worden.

Ook het Utrechtse Monumenten Fonds gebruikt QR codes om informatie te geven. Het UMF heeft 120 monumenten door Utrecht en deze hebben op de gevel nu een QR code die de toevallig langslopende toerist kan lezen om informatie te krijgen over het pand. Zowel de geschiedenis van het pand als afbeeldingen van het interieur zijn hierin opgenomen (de panden worden verhuurd aan particulieren en zijn dus niet zo maar te bezichtigen).

De digitale boekenkast van de Koninklijke Bibliotheek

Tijdens de tweede workshopronde was ik aanwezig bij de Koninklijke Bibliotheek. Hun ambitie is om alle boeken, kranten en tijdschriften met informatie in en over Nederland vanaf 1470 te digitaliseren en te ontsluiten. In 2013 willen ze 10% van deze collectie digitaal hebben wat neer komt op 60 miljoen pagina’s. Dit is natuurlijk een enorm project, waarvan het proces in een twee uur durende presentatie compleet uitéén werd gezet. Het idee achter dit immense project is dat de Koninklijke Bibliotheek een Landelijk Publicatie Platform wil oprichten dat het “Youtube voor boeken, kranten en tijdschriften” moet worden, waar ze vervolgens zelfs audiovisuele objecten, museumobjecten en erfgoed aan toe willen voegen tot een groot Platform Erfgoed Publicatie. Het was jammer dat de presentatie over het proces zo lang (en saai) was dat er weinig tijd meer was om dat verder uit te leggen, want ik had graag meer gehoord en gezien over deze platformen.

Cooling down

Tijdens het laatste onderdeel van de dag werd eerst de winner van de columnwedstrijd bekend gemaakt. Het verhaal van Justin Koornneef genaamd “Langer dan één uur”, waarin hij uitlegt dat hij nooit langer dan één uur in een museum blijft en hoe digitale media hier op in zou kunnen springen, won uiteindelijk een e-reader.

Vervolgens hield Indira Reynaert een cooling down waarin zij door middel van een tekendoos uitlegde aan het publiek dat social media alleen maar tools zijn. Het bedrijf moet nog steeds een strategie hebben achter deze tools om hier werkelijk iets mee te kunnen, er moet iets zijn om over te brengen via de tools. Volgens Indira heeft de erfgoedsector meer dan genoeg informatie om over te brengen via deze tools dus moet er voornamelijk gekeken worden naar hoe men de dialoog kan aangaan. Let ook op welke tools je wilt gebruiken, sommige technische elementen zijn vooral nog leuk voor de heb, aldus Indira.

Conclusie

Voor de meeste bezoekers bleek het een interessante dag om eens de toepassingen te zien van verschillende media bij hun collega’s. Tegelijkertijd bleken de niveauverschillen bij presentaties soms groot.

Was jij ook aanwezig bij Connect!? Wat vond je er van?

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Natalie