content marketing
door op 02-03-2016 09:35ARTIKELMarketingcommunicatie

5 tips om meer uit je contentmarketing te halen

Contentmarketing is al een tijd een begrip binnen de marketingsector. In een notendop is contentmarketing het overbrengen van waardevolle en relevante inhoud aan je doelgroep. Als je dit als marketeer goed doet zal deze doelgroep zich ook meer verbonden met je voelen, waardoor ze gemakkelijker overgaan tot conversie (zoals het kopen van een ticket). Voor de culturele sector is dit zeker van belang, want bezoekers gaan het liefst naar een voorstelling, tentoonstelling of concert waarmee ze een persoonlijke connectie voelen. Met deze 5 tips haal jij het meeste uit de contentmarketing voor jouw culturele organisatie.

1) Wees een verhalenverteller

Verhalen zorgen ervoor dat mensen zich aan elkaar verbonden voelen. Dit komt goed uit voor de cultuursector, aangezien cultuur draait om het vertellen van verhalen. Musea weten bijvoorbeeld dat bezoekers een kunstwerk vaak meer waarderen als ze de verhalen rond het werk kennen. Dit geldt net zozeer voor het museum zelf en andere culturele organisaties. Mensen hebben meer interesse in je als ze weten wat je verhaal is.

Zorg er dus voor dat je overbrengt waar jouw organisatie voor staat, wat je uniek maakt en waarom je van belang bent. Maak hiervoor ruimte binnen je marketingstrategie, want het zal zeker resultaat opleveren. Het verhaal van je organisatie creëert de mogelijkheid een sterke identiteit uit te stralen, waar je doelgroep zich mee kan identificeren. Hierdoor weet men wat ze van je kan verwachten.

2) Durf persoonlijkheid te laten zien

Bij het vertellen van het verhaal van je organisatie is het belangrijk dat je het wat menselijkheid en persoonlijkheid meegeeft. Mensen binden zich namelijk slecht aan een tekst die ook door een robot geschreven had kunnen zijn. Wat zeker belangrijk is in de culturele sector is het overbrengen van passie. Heeft je theater een nieuwe voorstelling? Laat dan bijvoorbeeld weten waarom het is gemaakt, waarom het theater ervoor gekozen heeft om het te laten zien, en waarom jij en je team het fantastisch vinden. Als jij je enthousiasme kan overbrengen zullen je bezoekers er ook enthousiast van worden. Zorg er voor dat dit wel oprecht blijft, want het doet niet veel goeds voor je geloofwaardigheid als alles generiek fantastisch is.

nationale ballet contentmarketing storytelling

Instagram post van het Nationale Ballet wat bezoekers alvast een kijkje achter de schermen geeft

Wat daarbij kan helpen is om mensen een idee te geven wat er achter de schermen gebeurt. Als mensen je culturele organisatie bezoeken zien ze vaak het eindproduct. Daarom is een kijkje achter de schermen juist interessante content om gebruik van te maken binnen je marketingstrategie. Het Nationale Ballet post bijvoorbeeld vaak foto’s van repetities op Instagram en making-of videos op Facebook. Met als gevolg dat mensen geïnteresseerd kunnen raken in hoe de uiteindelijke voorstelling er uit zal zien.

3) Maak gebruik van beeld

Mooie teksten kunnen veel bereiken, maar zoals het cliché ons leert zegt een beeld meer dan duizend woorden. Dit is ook duidelijk in de praktijk: content wat gepaard gaat met beeld krijgt 94% meer bekijks dan beeldloze content (aldus deze infographic van Ethos3 via Frankwatching). Dit is ook voordelig voor culturele organisaties, omdat culturele producten zich vaak goed lenen voor beeld. Net zoals je een persoonlijke touch geeft aan je teksten kun je met een goede foto ook jouw visie overbrengen.

Zorg ervoor dat je daarnaast ook zeker gebruik maakt van filmpjes. Film wordt vaak ingezet voor trailers, maar je kan er zeker ook meer gebruik van maken. TivoliVredenburg heeft de rubriek “1 minute till showtime”, wat een beeld geeft van een artiest net voordat hij opgaat. Filmpjes geven mensen het idee dat ze er ook echt even bij datgene wat je filmt zijn, wat verbondenheid opwekt. Daarnaast laten filmpjes je bezoekers een klein stukje van je organisatie zien. Op deze manier kan je wederom de persoonlijkheid van jouw organisatie laten zien.

Film is natuurlijk een wat kostbaarder medium, maar het is het zeker waard om erin te investeren. Daarnaast zijn er bij culturele instanties sneller filmmakers binnen hun netwerk te vinden dan bedrijven uit andere branches. Artiesten, kunstenaars en performers leveren vaak zelf beelden, en daarnaast zijn creatieve studenten vaak ook bereid om zich voor een culturele instelling in te zetten.

4) Zet de juiste kanalen in

Als je pakkende foto’s en flitsende filmpjes hebt gemaakt, moet je ze natuurlijk ook ergens kunnen delen met je bezoekers. Social media liggen voor de hand, en zijn nog steeds erg effectief in het verspreiden van content mits ze goed worden ingezet. Daarnaast zijn er echter ook andere kanalen beschikbaar waar niet iedereen zich altijd goed van bewust is.

Zo kun je bijvoorbeeld ook de website van je culturele instelling gebruiken om je persoonlijke verhaal over te brengen. Dit lijkt voor de hand te liggen, maar in de praktijk zet niet iedereen de eigen website in voor contentmarketing. Dat is jammer, want meer interessante content op je website betekent meer verkeer naar de plek waar conversie het makkelijkst is om te bereiken voor de bezoeker.

Het blijft wel belangrijk om een weloverwogen keuze te maken voor de kanalen die je gebruikt om het verhaal van de culturele organisatie te verspreiden. Kies het kanaal wat het beste past bij de inhoud van je verhaal en de doelgroep die je probeert te bereiken, zodat er niets is wat afleidt van die inhoud.

5) Wees ontvankelijk voor je publiek

Een ander voordeel van social media is dat het je de ruimte geeft om een persoonlijk contact te leggen met je bezoekers. Je zal vaak direct feedback krijgen op de content die je plaatst. Ga hier ook actief en persoonlijk mee om: ‘like’ leuke reacties op Facebook en beantwoord vragen op Twitter. Zo voelt je doelgroep zich ook gezien en gewaardeerd, en krijg jij de reputatie als iemand die altijd klaarstaat voor je bezoekers. Ook is het een goede manier om je van je sportieve kant te laten zien als je een minder positieve reactie krijgt.

we are public content marketing user-generated content

Een oproep naar user-generated content van We Are Public

Je kan ook nog een stap verder gaan en actief gebruik maken van de content van je publiek. Bezoekers genereren zelf vaak bergen aan content, en het zou jammer zijn om dat te negeren in je contentmarketing-strategie. Bezoekers vinden het namelijk geweldig als je ze betrekt bij je instelling, omdat ze dan het idee krijgen dat ze ook echt deel van uitmaken van jouw organisatie.

Natuurlijk is niet elke foto van elk bezoek je nieuwe campagnebeeld. Het is de kunst om óf goed te zoeken naar interessante user-generated content, óf je bezoekers een beetje te sturen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een wedstrijd of roep een hashtag in leven. Hierdoor kan je de content kiezen die ook het beste bij de culturele instelling past. Zo maak je de meest interessante inhoud die je bezoekers dichter bij je brengt.

Wil je meer weten over contentmarketing? Meld je dan aan voor de tweedaagse cursus contentmarketing

Fotocredit: Flickr

Renée Jansen

Geschreven door Renée Jansen

Renée Jansen studeerde Liberal Arts & Sciences en Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.