contentmarketing content creëren culturele sector social media
door op 13-04-2016 14:41ARTIKELMarketingcommunicatie

Contentmarketing in diverse vormen en maten: inspiratie uit de culturele sector

Contentmarketing is hotter dan hot. Het begrip is volgens sommigen een modeterm, maar draait vooral om het bedrijven van marketing op een inhoudelijke basis. Met relevante content bind je de doelgroep aan zowel het aanbod als het merk. Wat ons betreft is contentmarketing uitermate geschikt voor de cultuursector, waar het aanbod inherent is aan interessante verhalen. Maar in hoeverre wordt het al toegepast in de cultuursector? In dit artikel een aantal inspirerende voorbeelden op een rijtje. Aanvullingen? Mail ons en dan voegen wij ze toe.

Zwolse theaters laat zien waarom

Waarom speelt nou juist deze voorstelling in het theater? Wat vindt de theaterprogrammeur eigenlijk van de thema’s in de voorstelling? En waarom heeft de regisseur gekozen voor die ene bijzondere plotwending?

Dit zijn vragen die Zwolse theaters centraal stelt in hun tweemaandelijkse cultuurgids. Makers, programmeurs, journalisten én bezoekers delen hun ideeën over het diverse aanbod van de theaters. Door deze combinatie van gecureerde content en peer reviews trekt het theater meer publiek naar de voorstellingen. Lees er meer over in deze case.

contentmarketing culturele sector

Een pagina uit de cultuurgids van Zwolse Theaters

We Are Public deelt ervaringen

We Are Public zet persoonlijke ervaringen van bezoekers op de voorgrond in hun contentstrategie. Al voor hun prijswinnende ledenwervingscampagne lag de focus op een persoonlijke en hechte community die bijzondere cultuurverhalen met elkaar deelt. Dit werkte online al goed, maar het was tijd om dit gegeven naar een hoger plan te tillen.

Het concept van de “blinde cultuur date” werd geboren: We Are Public matcht twee leden aan een voorstelling én aan elkaar. Nieuw is dit idee niet, we hebben het bijvoorbeeld al gezien bij de PIT, cultureel platform voor en door jongeren in Amsterdam. Het idee van twee onbekenden die samen een unieke cultuurervaring delen en hierover verslag uitbrengen is echter wel een typisch voorbeeld van de contentmarketing die We Are Public laat zien. Zo onderstreept de organisatie hoe veelzijdig en interessant een lidmaatschap kan zijn, waardoor de nieuwsgierigheid van een potentieel nieuw lid kan worden aangewakkerd.

contentmarketing culturele sector

De culturele blind date, georganiseerd door WeArePublic

Het Nationale Ballet vertelt het backstage verhaal

Als je denkt aan het Nationale Ballet denk je aan geweldige dansers, prachtige kostuums en gelikte optredens. Bezoekers zien altijd het afgeronde product, maar wat komt er allemaal kijken bij de productie van een balletvoorstelling? Het Nationale Ballet laat dit verhaal achter de schermen zien op hun social media kanalen waaronder YouTube, Facebook en Instagram.

Door middel van videocontent deelt het Nationale Ballet de repetities, de opbouw van het podium, de gedachten van de regisseur en protagonisten, het bloed, het zweet én de tranen. Allemaal om bezoekers een beeld te geven van de passie achter de voorstelling én om ze nieuwsgierig te maken naar het uiteindelijke product.

Het Anne Frank Museum zet bijzondere bezoekers in de spotlight

In de marketingstrategie van het Anne Frank Museum staat reflectie op het verhaal van Anne Frank centraal. Wat voor impact heeft dit verhaal op bezoekers van het museum en waarom is het nog steeds relevant om erover na te denken? Door medewerkers én bezoekers deze vragen te laten beantwoorden creëert het Anne Frank Museum content dat nauw verwant is aan het aanbod. Bezoekers laten hierbij zien wat het museum voor hen bijzonder maakt.

De uitwerking van deze strategie is goed te zien op hun Facebook pagina, waar ervaringen van bezoekers van allerlei achtergronden worden gedeeld onder de hashtag #visitoroftheweek. Dat dit erg effectief is, is te zien aan de duizenden likes, shares en reacties op de gedachten van families, vluchtelingen en beroemdheden zoals Justin Bieber en Beyoncé. 

contentmarketing culturele sector

Het Anne Frank Huis deelt de gedachten van bezoekers

TivoliVredenburg brengt de artiest dichterbij

TivoliVredenburg heeft na hun veelbesproken fusie een bijzonder merk in handen wat de veelzijdigheid van de muzieksector goed laat zien. Deze veelzijdigheid wordt niet alleen uitgedrukt in het programma, maar zeker ook in het gebruik van contentmarketing.

Een goed voorbeeld hiervan is te zien op hun YouTube kanaal, waar de rubrieken 1 minute till showtime, Cloud Sessions en My Favourite Live Artist de bezoeker dichter bij de artiest brengen. In deze video’s toont het muziekpaleis een artiest op een andere, meer intieme manier, aan potentiële bezoekers. Hierdoor wordt het merk in een sympathiek daglicht gezet.

Meer weten over de ins en outs van social media marketing? Schrijf je dan nu in voor de workshop social media marketing op 31 januari 2017.

Ken je andere bijzondere voorbeelden van contentmarketing in de culturele sector? Mail ons dan via webredactie@cultuurmarketing.nl

Fotocredit: Flickr

Renée Jansen

Geschreven door Renée Jansen

Renée Jansen studeerde Liberal Arts & Sciences en Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.