Met gerichte campagnes krijg je meer betrokkenheid

Inzichten uit het jaarlijkse onderzoek over e-mailmarketing

#Online marketing
1 mrt 2017

EM-Cultuur, een e-mailmarketingprovider, analyseerde in 2016 meer dan 3.500 e-mailcampagnes verzonden door 150 culturele klanten naar 1,3 miljoen mensen en publiceerde de bevindingen in hun jaarlijkse Culturele E-mailmarketingonderzoek.

Door redactie

Fotografie

Volodymyr Hryshchenko (Unsplash)

Net als voorgaande jaren deelt EM-Cultuur de jaarcijfers van 2016 over onder andere open- en klikpercentages en verzendtijd. In dit artikel vind je een kort overzicht van de cijfers en opvallende trends.

Gerichte e-mailmarketing werkt het best

Het gemiddelde openpercentage van culturele mailings is dit jaar één procent gestegen naar 36,4%. Dit was in 2015 nog 35,5%. Deze stijging toont de blijvende relevantie van e-mailmarketing en kan onder andere verklaard worden omdat e-mailcampagnes steeds gerichter worden verzonden. Door slim gebruik van moderne ticketing-/planning/CRM-systemen zien we steeds vaker gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties van een publiek. Deze op maat gemaakt campagnes scoren veel beter, aldus EM-Cultuur.

Deze ontwikkeling heeft ook invloed op de omvang van  e-mailcampagnes. De meeste culturele e-mailcampagnes die afgelopen jaar zijn verzonden hadden minder dan 500 ontvangers. In 2013 lag dat nog tussen de 1.000 en 5.000 ontvangers. Zoals eerder beschreven hebben kleinere en meer gerichte e-mailcampagnes een hoger openpercentage: campagnes met minder dan 500 e-mailadressen scoren gemiddeld een openpercentage van bijna 50%.

Het klikpercentage daarentegen is wat gedaald afgelopen jaar van 16,1% naar 14,5%. Dit zou op twee manieren te verklaren kunnen zijn: ofwel er wordt minder aandacht besteed aan de inhoud van de e-mail waardoor er minder wordt doorgeklikt, ofwel er wordt juist te veel informatie gegeven in de mail, waardoor de noodzaak om door te klikken verdwijnt.