Culturele e-mailmarketing in 2016: kleinere en gerichte e-mailcampagnes meer geopend
door op 01-03-2017 13:16ARTIKELOnline marketing

Culturele e-mailmarketing in 2016: kleinere en gerichte e-mailcampagnes worden meer geopend

E-mailmarketing provider EM-Cultuur heeft ook afgelopen jaar onderzoek gedaan naar e-mailmarketing in de culturele sector. In 2016 hebben 150 klanten ruim 3.500 e-mailcampagnes de deur uit gedaan. Dit zijn meer dan 10 miljoen verzonden mailtjes aan circa 1,3 miljoen personen. EM-Cultuur heeft deze mails geanalyseerd en de resultaten gepubliceerd in hun jaarlijkse Culturele e-mailmarketing onderzoek.

Net als voorgaande jaren deelt EM-Cultuur de jaarcijfers van 2016 over onder andere open- en klikpercentages en verzendtijd. In dit artikel vind je een kort overzicht van de cijfers en opvallende trends.

Gerichte e-mailmarketing werkt het best

Het gemiddelde openpercentage van culturele mailings is dit jaar één procent gestegen naar 36,4%. Dit was in 2015 nog 35,5%. Deze stijging toont de blijvende relevantie van e-mailmarketing en kan onder andere verklaard worden omdat e-mailcampagnes steeds gerichter worden verzonden. Door slim gebruik van moderne ticketing-/planning/CRM-systemen zien we steeds vaker gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties van een publiek. Deze op maat gemaakt campagnes scoren veel beter, aldus EM-Cultuur.

Deze ontwikkeling heeft ook invloed op de omvang van e-mailcampagnes. De meeste culturele e-mailcampagnes die afgelopen jaar zijn verzonden hadden minder dan 500 ontvangers. In 2013 lag dat nog tussen de 1.000 en 5.000 ontvangers. Zoals eerder beschreven hebben kleinere en meer gerichte e-mailcampagnes een hoger openpercentage: campagnes met minder dan 500 e-mailadressen scoren gemiddeld een openpercentage van bijna 50%.

Het klikpercentage daarentegen is wat gedaald afgelopen jaar van 16,1% naar 14,5%. Dit zou op twee manieren te verklaren kunnen zijn: ofwel er wordt minder aandacht besteed aan de inhoud van de e-mail waardoor er minder wordt doorgeklikt, ofwel er wordt juist te veel informatie gegeven in de mail, waardoor de noodzaak om door te klikken verdwijnt.

Timing is key

Afgelopen jaar zijn de meeste culturele e-mailcampagnes verzonden in oktober, gevolgd door februari en mei. Opvallend is dat e-mailcampagnes die worden verzonden in december en januari het best worden geopend. In de zomermaanden (mei, juni en juli) zijn de openpercentages het laagst.

Het beste moment van de dag op je mailing de deur uit te doen ligt opvallend genoeg buiten kantooruren: 30% van de nieuwsbrieven worden tussen 18.00 en 00.00 uur gelezen. Aan het eind van de dag tussen 15.00 en 18.00 uur is dit 25%, overdag tussen 09.00 en 15.00 uur is dit percentage 20%. Net als in 2014 was donderdag de populairste dag om te verzenden. Echter, mailings die verzonden worden op maandag en dinsdag hebben het beste gemiddelde openpercentage met respectievelijk 37,8% en 37,2%.

Meer weten over de statistieken van 2016? Alle resultaten lees je hier.

 

Fotocredit