Onderbenen met roze gestreepte sokken op een bank. Naast de benen ligt een groene iPad
door op 01-04-2018 10:12ARTIKELMarketingcommunicatie

Culturele e-mailmarketing in 2017: zondagavond op de bank e-mails lezen

Ook dit jaar heeft e-mailmarketing provider EM-cultuur onderzoek gedaan naar e-mailmarketing in de culturele sector. Dit jaar analyseerden zij ongeveer 7 miljoen verzonden e-mails, verstuurd in bijna 3.000 e-mailcampagnes. Analyse van deze e-mails leverde een aantal interessante resultaten op, welke zij presenteren in het jaarlijkse Culturele e-mailmarketing onderzoek.

Het onderzoek van EM-Cultuur geeft inzicht over onder andere open- en klikpercentages, en verzendtijd. In dit artikel vind je een kort overzicht van de cijfers en opvallende trends.

Gerichtere e-mail met beter resultaat

E-mailcampagnes in de culturele sector worden steeds gerichter. Er komt meer aandacht voor de onderwerpregel, de pre-header en het moment waarop de e-mails verzonden worden. Ook hebben de campagnes steeds minder ontvangers, het grootste deel van de onderzochte e-mails werd verstuurd naar minder dan 500 ontvangers.

Het succes van deze veranderingen is volgens EM-cultuur terug te zien in een stijging van het gemiddelde openpercentage van de culturele mailingen. Bij een kleine verspreiding van minder dan 500 ontvangers (gemiddeld 54%) wordt de e-mail aanzienlijk vaker geopend dan bij grote zendingen met meer dan 10.000 ontvangers (gemiddeld 33%).

Zondagavond = perfect voor e-mails

Hoewel donderdag een populaire dag is om e-mailcampagnes te verzenden, blijkt dit de dag waarop deze het minste geopend worden (34,5%). Een betere dag is zondag (39,4%). Ook het moment waarop de mailingen verzonden worden is van invloed op het openpercentage. Veruit de meeste campagnes worden overdag verzonden, terwijl avond e-mailings het meest geopend worden (40,7%).

Mannen vs. Vrouwen

Als laatste doet EM-cultuur ook een uitspraak over een verschil in de open- en klikpercentages van mannen en vrouwen. De conclusies zijn dat mannen vaker en sneller hun e-mail openen, maar vrouwen de e-mail juist beter lezen en vaker klikken. De gemiddelde openingspercentages zijn respectievelijk 38,3% bij de mannen, en 36,3% bij de vrouwen. Bij klikken is dit 13,3% bij mannen en 16% bij vrouwen.

Bij deze conclusies moet echter wel een kanttekening geplaats worden. Het geslacht van de ontvangers is namelijk bepaald op voornaam van de ontvanger, en niet op zekerheid over het geslacht van de ontvanger. Ook was bij het overgrote deel van de ontvangers het geslacht onbekend.

Wil je meer weten over de EM-cultuur statistieken van 2017 en het eerste kwartaal van 2018? Het complete verslag met alle cijfers is hier te lezen.

Fotocredits