Snijdt de culturele sector zich in de vingers?

Online programmering in de culturele sector

4 mei 2020

Cultuurmarketing bracht marketeers samen om te praten over online initiatieven en interactie met publiek tijdens de coronacrisis. Wat zijn de voor- en nadelen van online programmeren en moeten deze activiteiten gratis worden aangeboden? 

Door de redactie

Fotografie

Lucas Ettore Chiereguini (Pexels)

 

Informatie krijgt prioriteit boven aanbod

Nadat de deuren van diverse culturele instellingen aan het begin van maart gesloten zijn, hebben de meesten binnen korte tijd een online programmering opgetuigd. Denk hierbij aan: registraties van theatervoorstellingen, livestreams van concerten, virtuele tours door musea en andere online activiteiten die men vanuit de huiskamer kan ondernemen. Het overgrote deel wordt momenteel gratis aangeboden. Daarnaast lijken culturele instellingen voornamelijk een informerende rol op zich te nemen in de coronacrisis. Vrijwel alle websites zijn aangepast: het programma wordt, samen met de agenda, minder zichtbaar gehouden en het nieuws en de online initiatieven staan centraal.