Leiden International Film festival culturumarketing awards
door op 11-06-2019 09:30ARTIKELHuman

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2019: maak kennis met Evert de Vries van het Leiden International Film Festival

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. Van de 74 inzendingen heeft de vakjury er 12 genomineerd. Deze genomineerden presenteren op 27 juni hun cases en maken kans om met de Awards huiswaarts te keren – en jij kan daarbij zijn. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Evert de Vries van het Leiden International Film Festival, één van de vijf genomineerden voor de Merk & Loyaliteit Award.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

cultuurmarketing awards merk en loyaliteit leiden international film festival

Evert de Vries

Sinds 2012 ben ik verantwoordelijk voor de marketing van het Leiden International Film Festival (LIFF). Ik studeerde ooit film aan de Universiteit van Amsterdam, maar na mijn afstuderen ben ik mij voor veel meer gaan interesseren dan film. Naast mijn werk voor het filmfestival, werk ik ook bij communicatiebureau Grotesk in Amsterdam. Ik maak daar campagnes voor allerlei soorten culturele instellingen: van musea tot uitgeverijen tot festivals.

Sinds ik begon in 2012, is het LIFF van een klein en lokaal festival uitgegroeid tot een redelijk belangrijke speler in de Nederlandse filmwereld. Het LIFF heeft een zeer eigen signatuur in vergelijking met de grote filmfestivals van Nederland; we nemen film serieus zonder snobistisch te worden en programmeren soms ludiek. Onze bezoekersaantallen groeien, en bezoekers komen van steeds verder naar Leiden toe.

Ondanks deze groei merkten we dat de landelijke media het festival vaak links lieten liggen. Daarom bedachten we Film Museum Leiden: een tijdelijk filmmuseum dat tentoonstelt wat door andere filmmusea wordt genegeerd. We kregen van de gemeente een gebouw toegewezen waar we een aantal maanden vooraf aan het festival tentoonstellingen hadden. Bij het kiezen van de tentoonstellingsonderwerpen, zochten we naar het soort films waar mensen in hun tienerjaren naar keken, welke hen verliefd lieten worden op het medium. Zo kwamen we automatisch op genres en acteurs waar weinig andere musea en festivals iets mee doen. De tentoonstellingen, met onderwerpen zoals actieheld Steven Seagal en ‘de 5 favoriete films van Nicolas Cage zelf’, leverden ons nationale media-aandacht op. Zo wisten we met het Film Museum Leiden voor het festival aandacht te genereren uit het hele land.

Waarom is de case prijswaardig?

Omdat het Film Museum Leiden niet het festival verkoopt via een marketingtruc, maar het museum zelf de marketing is. Ons doel was om ons festivalmerk te laden buiten de festivalperiode. Daarvoor bedachten we geen programma waar we een campagne op los lieten, maar voegden inhoud toe aan wat wij doen met LIFF. Dat dit lukte met een inhoudelijk aanbod dat ook nog eens bijdroeg aan ons merk, was voor mij als marketeer fantastisch. Het lukte ons om te vertellen dat het festival inhoudelijk heel goed is, zonder het met ‘marketingpraat’ aan te dikken. Ik geloof dat het zelden gebeurt dat de match tussen inhoud en marketing zo perfect is.

Wat heeft bijgedragen aan het succes van deze case is dat allerlei partijen, nog voordat het museum opende, enthousiast aanhaakten. Zoals de gemeente die een pand ter beschikking stelde waar we een aantal maanden in mochten programmeren, maar ook de Leidse bioscopen die meehielpen. Dit zijn factoren die ervoor zorgden dat we het Film Museum met weinig budget konden realiseren en we buiten de periode van LIFF met succes aan ons merk bouwden.

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

Ik verwacht een heel leuk evenement met veel andere goede verhalen. Binnen de culturele sector is enorm veel talent aanwezig en er zijn veel fantastische en creatieve ideeën. Volgens mij is dat heel erg eigen aan onze sector, omdat er veel creatiever nagedacht moet worden dan bij veel andere branches. Of we de prijs nou winnen of niet, ik verwacht op 27 juni met een bak aan inspiratie terug naar Leiden te gaan.

De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards vindt plaats op donderdagmiddag 27 juni in TivoliVredenburg. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door de beste culturele marketingcases van het jaar en vier samen met vakgenoten uit het hele land de successen van de sector. Iedereen is welkom, dus reserveer alvast je tickets om verzekerd te zijn van een plekje op deze feestelijke middag.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredits header: Annick Elzinga

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's